WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny laptop (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8090)

ZN 2005-05-24 10:55

Citat:

Originally posted by chrizz@May 23 2005, 18:05
Har sneglat mycket på Dell d610 för ca 14200kr ex moms. Det man får då är En centrino 1.6, 1gb ram, 60gb disk, 14.1" 1400x1050 Ati x300, dvd-svarv, blåtand och lite så.

Frågan är, vad mer finns det i samma prisklass? Jag har kollat lite på sony vaio, men det verkar så svårt att hitta nånstans att köpa dem tycker jag :) .. dell är så smidigt, bara in på dell.se och beställa. Sen får man lite mer för pengarna hos dell verkar det som också.

Beställde precis en D610 1.8ghz med precis samma konfiguration, antar att det priset du skriver är deras listpris, jag ringde en säljare och prutade utan större problem, jämförde med en HP NX8220 som gav mycket mer för pengarna jämfört på listpriset, fast då ringde jag förståss i form av företag...Dell och HP hatar varandra :)

HP har ju kampanjer igång på laptops så därav deras låga pris, en NX8220 med samma prestanda på dustin kostar inte mycket, men då får man bara 1 års garanti och måste hosta upp 2000:- för ett carepack med förlängd garanti, så därför blev det en Dell med 3 års Next Business Day on site, oslagbart när man väll sitter där men en dator som inte startar. HP har dessutom fyllt båda minnesplatserna på den modellen med 2x256 ram, och dom går inte att konfiguera hur man vill som med dells, ganska irriterande om man vill trycka in mer ram.

chrizz 2005-05-25 19:41

Citat:

Ursprungligen postat av Bitbull
Citat:

Ursprungligen postat av chrizz
Har sneglat mycket på Dell d610 för ca 14200kr ex moms. Det man får då är En centrino 1.6, 1gb ram, 60gb disk, 14.1" 1400x1050 Ati x300, dvd-svarv, blåtand och lite så.

Frågan är, vad mer finns det i samma prisklass? Jag har kollat lite på sony vaio, men det verkar så svårt att hitta nånstans att köpa dem tycker jag :) .. dell är så smidigt, bara in på dell.se och beställa. Sen får man lite mer för pengarna hos dell verkar det som också.

Beställde precis en D610 1.8ghz med precis samma konfiguration, antar att det priset du skriver är deras listpris, jag ringde en säljare och prutade utan större problem, jämförde med en HP NX8220 som gav mycket mer för pengarna jämfört på listpriset, fast då ringde jag förståss i form av företag...Dell och HP hatar varandra :)

HP har ju kampanjer igång på laptops så därav deras låga pris, en NX8220 med samma prestanda på dustin kostar inte mycket, men då får man bara 1 års garanti och måste hosta upp 2000:- för ett carepack med förlängd garanti, så därför blev det en Dell med 3 års Next Business Day on site, oslagbart när man väll sitter där men en dator som inte startar. HP har dessutom fyllt båda minnesplatserna på den modellen med 2x256 ram, och dom går inte att konfiguera hur man vill som med dells, ganska irriterande om man vill trycka in mer ram.

Jaha, där ser man, inte illa. Visste inte att det går att pruta på dells datorer :) Jag har ju egen firma själv numera, så jag borde väl kanske också lyckas... =)

Vad fick du ge för den då och exakt vilken config tog du?

ZN 2005-05-25 20:54

Citat:

Originally posted by chrizz@May 25 2005, 19:41
Eftersom en polare känner en säljare där så fick jag sen ännu bättre pris, och det vore taskigt att avslöja det här, men du kan ju ringa lite olika säljare o se vad dom kan göra för dig :)

chrizz 2005-05-26 03:31

Citat:

Ursprungligen postat av Bitbull
Citat:

Ursprungligen postat av chrizz

Eftersom en polare känner en säljare där så fick jag sen ännu bättre pris, och det vore taskigt att avslöja det här, men du kan ju ringa lite olika säljare o se vad dom kan göra för dig :)

oookej, jag förstår =)

Dood 2005-05-26 10:30

Jag kör på en Dell Inspiron 5150 sedan snart 2 år och är kanonnöjd.
Väger lite iofs men det är underbart att kunna köra 1600*1200 i upplösning på en laptop.

JohanH 2005-05-26 12:01

Egentligen så bygger ju alla maskiner på samma komponenter så kolla extra noga på support och garanti villkoren eftersom det är främst där som de skiljer sig åt. Processor, minnen, moderkort, hårddiskar, grafik et c är ju inget varken Dell, HP eller IBM sjlälva tillverkar (okej IBM har håddiskar men det skulle inte förvåna mig om det sitter samsung 2,5" diskar i deras bärbara).

IBM har väl ett lite speciellt chassi som tål lite mer än andra vad jag har förstått. HP har också en del intressanta modeller med tex Widescreen skärm som är oerhört praktiskt enligt mig.

kullervo 2005-05-27 22:07

Vilka tillverkare kan man räkna bort direkt om man inte vill bli tvingad att köpa Windows tillsammans med datorn?

Helix 2005-05-27 22:35

Citat:

Originally posted by JohanH@May 26 2005, 12:01
Egentligen så bygger ju alla maskiner på samma komponenter så kolla extra noga på support och garanti villkoren eftersom det är främst där som de skiljer sig åt. Processor, minnen, moderkort, hårddiskar, grafik et c är ju inget varken Dell, HP eller IBM sjlälva tillverkar (okej IBM har håddiskar men det skulle inte förvåna mig om det sitter samsung 2,5" diskar i deras bärbara).

IBM har väl ett lite speciellt chassi som tål lite mer än andra vad jag har förstått. HP har också en del intressanta modeller med tex Widescreen skärm som är oerhört praktiskt enligt mig.

Ja, men det är inte riktigt sant. Titta lite på olika tester. Tom's Hardware kan ge en bra insyn i detta. Man hade ett test där man byggde samma konfiguration som dell och IBM hade, men så snarlika komponeneter som möjligt. Ändå så visade sig Dell vara snabbare med flera procentenheter och prestationen var ganska imponerande. Så bara för att det är "nästan" samma komponeneter, så betyder inte att prestandan är densamma. Själv tycker jag att Dell, speciallt 6000, är prisvärda. HP har jag en del emot då supporten i mitt fall, vid förra datorn, var dååålig tyvärr.

ZN 2005-05-28 00:33

Fick min D610 idag, riktigt snabb leverans, jag är förvånad över hur extremt tyst den är, riktigt nöjd än sålänge.

Helix 2005-05-28 00:53

J, den är fin. Har erfarenhet av den (D600), dock nu ville jag ha en widescreen, då jag tycker man kan arbeta lite mer bekvämt på en sådan.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson