![]() |
Det komemr inte gå fortare att skicka, men din web-app kommer vara "klar" fortare. mailen skickas ju sedan efter hand (då helst med låg prio på processen som gör detta för att inte sänka servern i övrigt).
Så total tid att skicka mailen blir dn samma, men användaren slipper uppleva det. |
Jag provade just att skriva textfiler, med information om vem som skulle ha mailet, och hur det skulle utformas. Detta tog lite över 2 minuter för 8000 mottagare...
Det är ju en klar förbättring, men fortfarande inte bra... |
För oss handlar det om att göra "rätt saker på rätt ställe".
Urvalet görs i webbapplikationen. Vår javaapp och template-motor skapar mailen bra och snabbt. Vår smtp server levererar mailen. Att allt skulle göras i webbapplikationen skulle, för oss, inte vara optimalt. |
Lånar denna tråden lite, känns dumt att skapa en ny när rätt folk redan är samlade här.
När man skriver ett eget script till en e-postlista, är det bara att köra med en vanlig accesdatabas och sedan loopa ett vanligt mailscript? Det kan inte uppstå några problem då? |
Citat:
|
Hallå igen... Nu har jag gjort så att jag skapar en XML-fil med nödvändig information om samtliga mottagare. Är det någon som har ett lämpligt förslag på hur jag går vidare? Ska jag göra ett program i visual basic, som ligger och kollar efter filer, eller ska jag göra en asp-sida som kollar efter filer?
Tänkte sen också att jag skulle generera eml-filer och lägga dom direkt i kön på smtp-servern, eller är det bättre att jag använder CDONTS för att skicka? |
Citat:
- webapp skapar ett mailutskick med parametrar - ett annat program kollar efter mailutskick och skapar en kö med mail - ännu ett program skickar mail från kön. Som den trasiga skiva jag är tycker jag fortfarande att det låter mycket med 2minutyer för att öppna och skriva lite text i några filer. har du lokaliserat att det verkligen bara är filskrivningen som ger fördröjningen (tidigare inlägg indikerar detta) då t.ex. ASP har stora problem med sträng concat prestandamässigt så kan en sådan sak sänka ett script utan att varken DB eller något annat tar tid. Ärligt talat så är det lite svårt att säga exakt vad som skall göras utan att se koden i alla delar. Antingen så får du hyra in någon extern som kollar det du gjort (är ju lätt att bli hemmablind) och då skall du ha någon som är van vid att optimera webapplikationer. I andra hand måste du noga mäta exakt vilka operationer som tar lång tid och vilka som inte gör det så vi vet att vi kan utesluta saker som DB, ASP string concat etc. |
Citat:
jag tror det är bättre att använa en komponent istf att skapa egna eml filer. Då minskar risken för att du skapar ett mail med fel format av misstag. Och ja, skapa ett VB program. Som jag skrev tidigare tror jag det är enklast att du startar programmet med jämna mellanrum (säg var 5:e minut) och att programmet då kollar efter en fil och sedan behandlar den om den finns och sedan dör. När programmet hittar filen kan den ju läsa in det den behöver och sedan ta bort filen så om den inte är klar efter 5 minuter så spelar det ingen roll, nästa instans kommer inte hitta filen. naivt, men enkelt. Skapar du flera utskick samtidigt kommer således flera VB-program kunna köras samtidigt (startade med 5 minuters intervall) för att ta hand om ett utskick vardera. Får du prestanda problem får du ställa ner prioriteten på skicka-processerna när de startas också, men det behövs nog inte. |
Citat:
Det är därför jag nu har skapat en XML-fil av det hela. Första tanken var att göra eml-filer direkt, men eftersom detta tog lite tid, gör jag alltså En fil först. Utifrån denna täkner jag nu skicka mailet. Urvalet är nog bland det klumpigaste, men information ska hämtas om VAD kunderna har handlat, när, för hur mycket, hur ofta, och vart varorna levererats, och tiderna jag anger här är från tester på en separat testserver, som kör både webb och sql på samma. Dessutom är den rätt gammal. SQL-uttrycket som tar så lång tid ser ut så här: Citat:
|
Citat:
Ang. ditt SQL uttryck (som enl. tidigare inlägg) tar 10s att exekvera. Jag har svårt att motstå en utmaning... Du har många subselects och en hel del OR. ja sånt kan ta lite tid... Dessutom en massa onödiga strängjämförelser (varför envisas webfolk med att ha saker som "ordertype" som strängar och inte integers...) men, men... Roten till det onda ligger nog i filskrivandet för även mailkomponenten lär ju skriva mail till fil för att köa upp dem i servern så ett progranm som i bakgrunden skickar mailen efter hand är nog vägen att gå. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson