WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Adwords och betala moms - sistaminuten! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7701)

robertsson 2005-05-01 22:14

Alltså, stopp... Jag är absolut ingen expert, men jag bränner i alla fall 10.000-tals kronor på adwords annonering varje månad. Jag sköter inte min bokföring själv så jag är inte 100% på detta, men en sak vet jag:

Innan jag fick min F-skatt fick jag betala annonseringskostnad X kr + irlänsk moms till Google irland. När jag fick f-skatt fick jag fylla i mitt momsregnummer och får numera betala summan X utan varken svensk eller irlänsk moms.

Detta borde rimligen bokföras med summan X. Ingen moms har betalats då ska väl ingen moms bokföras?

---

Fakturadatum: den 23 augusti 2004 19:11:26 PDT (utan f-skatt)
Fakturanummer: 7762xxx509-0
Fakturabelopp: $69,55
Skatt: $12,07

Fakturadatum: den 26 april 2005 06:59:46 PDT (med f-skatt)
Fakturanummer: 7762xxx509-64
Fakturabelopp: $1.095,61
Skatt: $0,00 Moms

henkealf 2005-05-01 23:43

Citat:

Originally posted by robertsson@May 1 2005, 22:14
Detta borde rimligen bokföras med summan X. Ingen moms har betalats då ska väl ingen moms bokföras?
Men frågan är om jag ska betala någon moms i efterhand, genom att på blankett N1 vid kod 961 fylla i den summa jag betalat till annat EG-land (i mitt fall 2500kr), och vid kod 963 25% av denna summa (i mitt fall 625kr) som jag således får betala i efterhand.

jonny 2005-05-02 00:33

Vid företagshandel inom EU ska du inte betala någon moms, men det sker bokföringsmässigt. För resten av världen betalar du ingen moms och vad jag förstått ska den inte heller bokföras...

Micke04 2005-05-02 15:46

Citat:

Ursprungligen postat av henkealf
Citat:

Ursprungligen postat av robertsson

Men frågan är om jag ska betala någon moms i efterhand, genom att på blankett N1 vid kod 961 fylla i den summa jag betalat till annat EG-land (i mitt fall 2500kr), och vid kod 963 25% av denna summa (i mitt fall 625kr) som jag således får betala i efterhand.

Du ska inte betala någon moms alls, men du ska redovisa den. Skriv in 625kr på utgående moms inom eg och 625 kr på ingående moms, de slår ut varandra.

henkealf 2005-05-02 17:35

Men om jag köper t ex en dator till min verksamhet från Tyskland, och anger mitt VAT-nummer så att jag inte behöver betala tysk moms, ska jag då betala svensk moms i efterhand, eller blir momsinbetalning bara aktuellt om jag köper in datorn för att sälja den vidare i Sverige?

jonny 2005-05-03 11:40

Teoretiskt betalar du svensk moms i Sverige på datorn, men du har samtidigt rätt att lyfta momsen; så du ska alltså betala exempelvis 4 000 kr och få tillbaka 4 000 kr. Eftersom du räknar ut skillnaden innan du betalar så betalar du aldrig momsen i praktiken.

Marcus 2005-05-03 21:58

Citat:

Originally posted by henkealf@May 2 2005, 16:35
Men om jag köper t ex en dator till min verksamhet från Tyskland, och anger mitt VAT-nummer så att jag inte behöver betala tysk moms, ska jag då betala svensk moms i efterhand, eller blir momsinbetalning bara aktuellt om jag köper in datorn för att sälja den vidare i Sverige?

http://skatteverket.se/faq/euro/faq_euro_8.html

Citat:

Om du köper varor som levereras till ditt företag i Sverige från ett företag i ett annat EG-land ska säljaren inte debitera moms. Detta under förutsättning att du är skattskyldig till moms och att du har uppgivit ditt VAT-nummer. Du ska själv redovisa svensk moms på förvärvet.

guran 2005-05-11 22:56

Många bud om vilka regler som gäller för momsen. Först och främst så hanteras moms på tjänster och varor olika. Blanda inte in momsreglera för varor i tjänster.

Det hela är mycket enkelt. En faktura från Google kommer från Irland. Är fakturan till ett företag som är momsregistret har fakturan ingen moms. Fakturans hela belopp bokförs som en kostnad. Detta behöver inte redovisas speciellt i deklarationen.

Bland inte ihop en kostnad med en momspliktig omsättning och momsfri omsättning. Köper ni en dator från utlandet så är det en kostnad och inget speciellt behöver vidtas vid bokföringen. Varor är sådant ni köper in för att sälja vidare. Det är nu det uppstår skyldighet att bokföra en sådan på ett speciellt sätt. Sådana inköp ska även deklareras till skattemyndigheten varje månad.

Skatteverket har en broschyr över moms vid varor som vandrar över gränser, men skriver endast typ 10 rader om moms vid tjänster och de är mer eller mindre obegripliga.

Ni som har en verksamhet som består av endast inkomster från t.ex. AdSense har ingen utgående moms, men får dra av ingående moms. Det går alltså att momsregistera sig även om företaget aldrig kommer att ha någon utgående moms. Allt ni köper till företaget får ni dra av momsen på.

Storen 2005-05-12 09:34

Citat:

Originally posted by guran@May 11 2005, 21:56

Det hela är mycket enkelt. En faktura från Google kommer från Irland. Är fakturan till ett företag som är momsregistret har fakturan ingen moms. Fakturans hela belopp bokförs som en kostnad. Detta behöver inte redovisas speciellt i deklarationen.

Oj vad rörigt det var i denn tråden.. Menar du att momsen inte behöver redovisas då inköpet/kostnaden endast berör företaget internt? Om jag köper en Adwords-annons och betalar in 1000sek för detta, hur skall denna annonskostnad redovisas? Fakturan, eller den kvittens man får på förskottsbetalningen saknar ju specifikation av momsen. Betyder detta att momsen lämnas utanför då man anger sitt VAT?

Använd mitt exempel och visa konteringarna, please?

Förskottsbetalt belopp: 1000sek (kvittens: 1000sek, moms:framgår ej)
VAT-nummer: Ja

Syftet:
Marknadsföring/annons:Ja
Sälja utrymmet vidare: Nej

DFT 2005-05-12 10:53

Precis hur du ska kontera kan jag inte säga eftersom jag inte vet hur din kontoplan ser ut men bortsett från detta så kan det se ut så här:

D 5911 Annonser AD-words 1.000:-
K 1930 Bank 1.000:-
D 2645 Ingående moms EU förvärv 250:-
K 2614 Utgående moms tjänsteförvärv 250:-

I skattedeklarationen ska sedan 1000:- läggas som omsättning i Sverige det är därför jag tycker att man ska bokföra detta på ett eget konto som man kan knyta till omsättning i den momsrapport man skriver ut så att man får kontrollen på omsättning kontra utgående moms.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson