![]() |
För webmasters som är aktiva på nätet för att tjäna pengar spelar det ju ingen större roll om det är genom att man tillhandahåller tjänster gratis och tjänar pengar på reklam eller om det är genom att tillhandahåller tjänster som kostar pengar. I grund och botten är man ju ändå ute efter att -tjäna- pengar, dvs ha mer inkomster än utgifter. Hur inkomsterna fördelas mellan reklam och betaltjänster är ju i helhet inte lika viktig för hur vinstdrivande en sajt/företag är.
Det finns många anledningar till att man tillhandahåller tjänster gratis. En anledning kan vara att man vill bygga upp sitt 'varumärke', dvs göra sig känd på nätet så man har ett underlag att tjäna pengar på, i form av reklam eller genom att ha utökade betal-tjänster. En annan viktig anledning kan vara att man vill att användarna ska prova på tjänsten under en viss gratisperiod och att de då skapar sig ett behov av tjänsten som man då kan ta betalt för. Man kan ju även dra vissa paralleller till företag utanför Internet eftersom den här typen av marknadsföring är mer eller mindre generell. Det är inte sällan restauranger har introduktionserbjudanden, i form av exempelvis "Sommarrabatt" eller "Vinterrabatt" och dyligt. Det handlar ju mest om att man ska prova på deras mat och fatta tycke för den och då en form av lockelse att äta deras mat. På så sätt kan de vinna nya kunder och öka sina inkomster i längden, trots att de minskat sina intäkter kortsiktigt just under rabatt-perioden. Att tillhandahålla något gratis är sällan negativt. Det negativa skulle isåfall ligga i att man tillhandahåller tjänster som man gör för liten vinst på eller rent av går back på. Det är just det som är den stora faran när man introducerar nya tjänster eftersom det kostar pengar att utveckla och marknadsföra dem som man inte vet med hundra procent säkerhet att man verkligen tjänar igen. För att veta i vilken utrsträckning man kan erbjuda tjänster eller liknande är det därför ofta en bra idé att ställa upp någon form av kalkyl som beskriver intäkter/utgifter både långsiktigt och kortsiktigt. Då kan man lättare ställa upp en budget där man ser vad man har råd att erbjuda och vilka fördelar kortsiktigt/långsiktigt de isåfall skulle innebära. Det jag är rädd för är inte att ta betalt för tjänster. Det jag är rädd för är att försöka ta betalt för något som det inte finns underlag att ta betalt för. För att kunna avgöra det måste man ha utomordentligt noggranna kalkyler för att ta rätt beslut. |
Citat:
tyckte han att jag skulle byta stötdämpare vilket jag gjorde efter att han noggrant gått igenom olika fördelar dom olika dämparna hade. Är inte det reklam ? Sen tror att ni har missuppfattat min andemening med detta inlägg jag är inte emot gratistjänster eller reklamfinansierade tjänster vad jag inte gillar är att vi som ”seriöst” jobbar med Internet framför negativa åsikter om betaltjänster direkt dom kommer på tal. Jag tycker att dom som bara har nätet som ett intresse framför dessa åsikter så bra ändå utan att vi som lever på nätet ska hjälpa dom. Sen har naturligtvis alla dessa hobbysajter sitt berättigande för att driva nätet framåt och att hindra att nätet blir en odemokratisk plattform bara för storföretagen/dom rika. |
Det kan väl ses som reklam, men inte lagade han din bil gratis väl? :)
Förövrigt, ingen är emot avgiftsbelagda tjänster, men upprinnelsen till den här tråden var Aftonbladets införande av avgifter. Det är övergången från att tidigare ha varit gratis, till att bli helt eller delvis avgiftsbelagd som är "modigt" och som leder till kommentarer. Som marcuss säger, hur man tjänar pengar spelar ingen roll. Vilket osökt får mig att tänka följande tanke; det kanske är FEL att starta en sajt som en gratistjänst (för att dra besökare) om man planerar att göra den avgiftsbelagd i framtiden? Det kanske är bättre att utgå från det från första början? Om jag skulle starta en TV-tablå tjänst så skulle jag lägga till några tjänster som ingen annan har (XMLTV stöd t.ex.) och göra hela sajten avgiftsbelagd. Hmmm..... |
Ok det är nog bäst att jag nu förklarar varför jag startade denna tråd.
Jag tycker att det är ett problem att det finns så få småföretagare på nätet och anledningen till detta är just oförmågan att få inkomster på sina ”webbfärdigheter” fan bara jag går ut på gatan där jag bor så kan jag räkna upp fler ungdomar (16-22) som tjänar något på sin hobby (jag skriver hobby så länge man inte kan leva på den) med att skruva i motorfordon än vad det finns dom som tjänar något på nätet även om jag vet av fler som har någon sajt i drift på nätet. Handen på hjärtat hur många känner någon (inte bara hört talas om utan någon man umgås med) som har lyckats förvärkliga en ide och kan leva på den ??? Om jag tittar på mig och räknar bort min kompanjon och dom som vi har anställda i vårt eller närstående företag så känner jag ingen ”FEL jag har nyligen blivit bekant med Pekay men om jag räknar bort han så” som har någon inkomst från nätet även om det finns nästan OBEGRÄNSADE möjligheter att känna sitt uppehälle på nätet med rätt ide och förutsättningar. Som jag ser det så måste vi alla hjälpas åt att föra fram budskapet att Internet kostar när vi träffar media, kommunrepresentanter, andra näringsidkare mm för om inte vi gör något åt det så kommer ingen annan att gör det så länge dom kan få oss att göra jobbet gratis. Rätta mig gärna men visst är ni här på forumet intresserad av att kunna leva på det ni gör eller har jag kommit fel? :huh: |
På www.dll-files.com har jag funderat på just detta problem väldigt länge.
Lösningen, som nu är en amfibie mellan betal-/gratis-tjänst, är snart väldigt nära. Jag kommer i fortsättningen att, som jag alltid gjort, erbjuda dll-filerna helt gratis för nerladdning. Skillnaden är att hjälp-funktionen kommer att börja kosta pengar och bestå av webbaserad-online-live-support. Detta är ett bra exempel på en lösning på problemet som diskuteras. Jag kan på så sätt börja tjäna mer pengar, samtidigt som jag begränsar supporten för gratis-surfaren, men ger fler möjligheter till den som verkligen vill ha hjälp att lösa sina problem. |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:20. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson