WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Köpa register (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7382)

Saint 2005-04-14 13:44

Citat:

Originally posted by Sigurd@Apr 14 2005, 12:40
Det är dyrt att förlora sitt goda rykte. Är det värt det?
Vem har sagt att han har ett gott rykte? :P fiffel är kanske det han lever på ;-)

Sigurd 2005-04-14 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av Saint
Citat:

Ursprungligen postat av Sigurd

Vem har sagt att han har ett gott rykte? fiffel är kanske det han lever på ;-)

Hehe, iofs väldigt sant!

Henkutt 2005-04-14 14:03

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Sigurd

Vem har sagt att han har ett gott rykte? fiffel är kanske det han lever på ;-)

Jag skänker faktiskt pengar till både Cancerfonden och Cancer och Allergifonden. :D

Nee, men jag ser inte så allvarligt på det. Jag ordnar nummer. Sen får ju han "klicka" så att utskicket görs. Jag har ju redan förklarat att det är på gränsen...

Saint 2005-04-14 14:53

med andra ord är du en langare... akta så inte storpimpen tar dig för då åker du in lika mkt som torsken (om inte mer). Där är ju även din skydlighet att meddela kunden att oönskad reklam via sms är olagligt.

grazzy 2005-04-14 15:00

Får man SMS-spam nu så vet man ju iaf vem det var som gjorde det möjligt att skickas. Förenklar eventuella skadeståndsanspråk och så vidare.

Min telefon är väldigt långsam på att ta bort sms, och min tid väldigt dyr.

Henkutt 2005-04-14 15:21

Citat:

Originally posted by grazzy@Apr 14 2005, 15:00
Får man SMS-spam nu så vet man ju iaf vem det var som gjorde det möjligt att skickas. Förenklar eventuella skadeståndsanspråk och så vidare.
Min telefon är väldigt långsam på att ta bort sms, och min tid väldigt dyr.

Kommer skickas lokalt till en noga utvald målgrupp, så du kan vara lugn :D

Henkutt 2005-04-14 15:23

Citat:

Originally posted by Saint@Apr 14 2005, 14:53
med andra ord är du en langare... akta så inte storpimpen tar dig för då åker du in lika mkt som torsken (om inte mer). Där är ju även din skydlighet att meddela kunden att oönskad reklam via sms är olagligt.

Jaa, jag har informerat om detta. Men ha sa att överheten ser genom fingrarna på detta.

Tobbe 2005-04-14 15:50

Lycka till med att hitta en SMS-provider som inte har paragrafer kring spam (oftast belagda med pushade straffavgifter från operatörer osv)... :)

eg0master 2005-04-14 17:19

Citat:

Ursprungligen postat av Henkutt
Citat:

Ursprungligen postat av Baltiz
Som sagt olagligt... Neka kunden.

Hans tidigare samarbetspartner fixade det. Han kommer kontakta dem om jag inte fixar någon lösning!! Är en så pass stor order att jag inte har råd att missa den. Det är ändå han som får ta smällen om någon tar upp det. Det har jag redan förklarat.

ursäkta, men vilket för ändamålet olämpliga kroppsdel tänker du med?
Det är möjligt att du kan avtala dig bort ifrån att få något lagligt ansvar, men ditt moraliska ansvar kan komma att slå tillbaka. Nyligen hade vi ju t.ex. fabian här på forumet som ju knappast fick någon positiv publicitet utan att han för den delen hade något lagligt ansvar. Och jag skulle inte tveka en sekund på att tipsa samma "undersökande program" om vad du håller på med.

Dessutom hur vet du att kundens tidigare leverantör verkligen gjorde detta som du håller på att göra? Är inte det bara ett smart trick för att få dig att göra något som annan leverantör vägrade göra?

Ditt sätt att tänka "om inte jag gör det gör någon annan det" är rent ut sagt löjligt. För att visa hur otroligt korkat ditt resonemang är så:

- Jag kan ju lika gärna sälja mig som prostituerad, för annars gör grannen det
- Jag kan ju lika gärna bränna upp mitt hus för annars gör någon annan det

Jag är dessutom inte säker på att du kommer undan. Om du skapar ett verktyg vars syfte är att skicka SMS spam (eller säljer telefonnummer i syfte att skicka spam) så gör det dig minst lika skyldig skulle jag tro. Och jag vittnar gärna och säger att du vissta vad allt skulle användas till så du kan inte neka i domstol.

Nej allvarligt talat - Jag hade en liten förhoppning om att folk på WN var seriösa och professionella och jag tycker inte personer som medvetet ägnar sig åt olaglig verksamhet (eller genom finurliga kontrakt undkommer skuld, men ändå främjar olaglig verksamhet) har här att göra.

Håll dig inom lagens ramar och vägra göra något åt kund som dig veterligen skall användas för olaglig verksamhet.
Alternativet är avstängning från WN - Det är i alla fall mitt förslag till de ansvariga för WN.

Edit: Någon gräns på jämförelserna får det vara. / Marcuss

Marcus 2005-04-14 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av Henkutt
Citat:

Jaa, jag har informerat om detta. Men ha sa att överheten ser genom fingrarna på detta.

Eftersom du samarbetar med "kunden" (din samarbetspartner) som i sin tur gör en brottslig handling innebär det samtidigt att du är medskyldig till brottet bl.a. iomed att du stått för införskaffandet av materialet och underlaget. Förmodligen skulle ni båda dömas till ett närmast lika stort ansvar för den brottsliga handlingen. Du tar ju dessutom del av förtjänsten (också möjligen intjänade genom den brottsliga handlingen) iomed pengarna som han betalar till dig för din utförda del i det hela.

Den som tror att man kan avtala sig bort från ansvar för medhjälp till en brottslig handling borde nog ta och tänka om...

Nu har du fått svar på din fråga inom den relevans du kan förvänta dig och jag förväntar mig att du agerar utefter det. Här på WN har du inget att hämta om du sysslar med eller gynnar brottsliga aktiviteter.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson