Citat:
Originally posted by Per@Apr 10 2005, 18:26
Nja, det som diskuterades i tråden (som jag uppfattade det i alla fall ;)) var just de och dem. aikon skrev ju i första inlägget att han var förbluffad över hur många som inte kan skilja på de och dem, och då tyckte jag det var komiskt att man i hans tidigare inlägg kunnat läsa just dom.
|
Har du suttit och läst igenom gamla inlägg bara för att kolla det! :lol: Visst, även jag kan vara osäker, speciellt om det ska gå fort i ett forum och man kanske bara gör ett snabbsvar. Då kan jag använda "dom", eftersom det *alltid är rätt*. Jag är alltså helt inne på Bengts linje. "Dom" är talspråk och kan inte vara fel i ett forum som detta, inte heller i något mer seriösa sammanhang.
Men jag ser att ingen vågat att "finna felen". OK, här kommer lösningen:
"Trist är det när man kontaktar dem att inte få svar men så har det för mig bara varit de senaste 2 veckorna annars inga som helst problem alls med att de inte hör av sig eller återkommer."
Det var bara ett fel alltså.
Aha! Det är alltså Svenska Akademin som bannlyst "dom", och det är alltså det som är skälet till att alla ska tvingas att välja mellan de och dem, och knappt hälften klarar av det..
:P
För övrigt tycker jag inte det här ämnet är helt OT. Vi som jobbar med webbpublicering bör tänka på stavning och korrekt grammatik, eftersom en sajt kan ge ett mycket dåligt intryck om det innehåller undermåligt språk. Jag i alla fall reagerar på sådant när jag surfar.
|