![]() |
Kan ge dig lite exempel på hur man INTE skriver;
www. aftonbladet . se |
Är egentligen inte hur man ska skriva jag är ute efter, utan mer hur man gör med styckeindelningen, kan man t.ex. ha underrubriker och indrag i samma stycke?
|
Citat:
Länktexter, rubricering och microcontent är genomgående extremt beskrivande. Deras transitsidor må vid första anblicken vara röriga och överladdade med information men är mycket scannbara och du får genom en snabb skummning en enkel överblick över vad som kan tänkas vara intressant. |
http://www.gon.se/view.phtml?id=4299 <--- Det är så jag menar med underrubriker och indrag, enligt min datorlärare är det helt förbjudet. Även tidningar som RESET och Player1 skriver sina artiklar på samma sätt.
Är detta förbjudet? Tycker personligen att det ser bättre ut med indrag och underrubriker tillsammans. Funderar lite om SWEgamers ska börja utforma sina artiklar på det sättet, fast om det egentligen är fel att göra så kanske man ska skippa det? |
Som de skriver i länken du anger anser jag vara helt korrekt. Notera att inget indrag görs på första stycket direkt efter underrubrik.
|
När jag läser den texten märker jag inte av någon avsevärd ökning i läsbarhet, vilket jag gör när jag skriver en tryckt text skriven med indrag.
Om det är rätt eller fel, och om någon överhuvudtaget bryr sig om min åsikt är ju en annan femma :) |
Citat:
|
Ok, då har du som sagt en tossig datorlärare...
Dock skulle jag inte använda indrags-metoden i text som läses på skärm, då är det mycket bättre att använda blankrader. Oavsett underrubrikernas vara eller icke vara. |
En grundregel är väl att man ska hålla sig till det man gör. Om man väljer indrag så är det smart att köra det rakt av i alla artiklar, vill man ha mellanrum eller något annat istället så.. visst. Gör det hela tiden bara.
Alltså: det går väl att ha indrag efter underrubrik. Fast jag skulle personligen tycka det såg konstigt ut. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson