Citat:
Ursprungligen postat av Qo-naq
Citat:
Originally posted by -marcuss@Mar 4 2005, 16:53
Citat:
Ursprungligen postat av Tommy
Gämnför med typ Tyskar eller Fransmän så är vi helt plötsligt kungar på att snacka engelska.
|
Det där är en myt. De flesta yngre tysktalande människorna är mycket bra på engelska. Möjligen att många äldre kan ha det lite svårt, men det är ju inte så konstigt med tanke på omständigheterna de växte upp under. Motsvarande ålder på de i Sverige är möjligen bättre, men inga kungar på engelska...
|
Jag anser att du har helt fel där. En mycket stor del av den yngre generationen i Tyskland/Österike är väldigt dåliga på engelska, något som troligen delvis beror på all dubbning. Men självklart finns undantag fast att tyskarna skulle vara något i närheten oss svenskar är mycket fel. Åtminstone enligt mina erfarenheter.
|
Visst är det en viss nackdel att de har mycket dubbat på TV. Däremot finns ju flertalet engelskspråkiga standardkanaler som t.ex. CNN eller Eurosport eller liknande som inte är dubbade. Biografer som endast sänder engelskspråkiga filmer är också mycket vanligt.
Beror väl också delvis på vilken gruppering man tänker på först och främst. Universitets- och högskoleutbildade i Österrike (vilket är främsta gruppen jag kommer i kontakt med) kan engelska mycket bra och ofta många gånger bättre än svenskar. Grammatik och liknande är absolut något de i många fall är bättre på eftersom det inte alls är ovanligt att de lärt sig t.ex. Latin i grundskolan. Kan man språkuppbyggnaden från Latin är det mycket lättare att lära sig grammatiken i andra språk.
Min uppfattning är också att ungdomar som inte har en eftergymnasial utbildning är bra på engelska just pga att de till stor del har mycket internationella kontakter iomed att landet befinner sig i centraleuropa samt angränsar mot ett flertalet länder där inte tyska talas. En stor del av den tyngre arbetskraften i Österrike är sådana som jobbar gränsöverskridande.
Jag är i Österrike många veckor varje år och anser mig ha relativt stor insikt i hur det är där. Men är din erfarenhet annorlunda så kan de ju hända att vi vistats i olika delar av landet eftersom jag är medveten om att det skiljer sig relativt mycket mellan t.ex. Wien och Steiermark eller Kärnten.
|