WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Svenskar - Engelska (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6529)

Marcus 2005-03-04 16:04

Citat:

Originally posted by Björn@Mar 4 2005, 15:58
Läs en tidning eller en bok, eller en uppsats på universitetet, eller liknande så kan man bättre se hur kunskapen verkligen ser ut. Personligen tycker jag det är fånigt att gnälla på särskrivningar. Det finns massa annat som är lika illa, men som ingen har kunskap att anmärka över... tex meningsuppbyggnad, "flytet" i språket, ordförådet, syftningar, osv...

mao
bespara mig gnä

,0llet på särkrivningar, det står inte i proportion till dess betydelse/relevans.

Den ena bristen ursäktar väl inte en annan?
Nej, korrekt svenska ger ett seriösare intryck, oavsett om det gäller meningsbyggnad, flytet, ordförråd eller särskrivningar. Varför inte bara lära sig?

Björn 2005-03-04 16:08

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
Citat:

Ursprungligen postat av Björn
Läs en tidning eller en bok, eller en uppsats på universitetet, eller liknande så kan man bättre se hur kunskapen verkligen ser ut. Personligen tycker jag det är fånigt att gnälla på särskrivningar. Det finns massa annat som är lika illa, men som ingen har kunskap att anmärka över... tex meningsuppbyggnad, "flytet" i språket, ordförådet, syftningar, osv...

mao
bespara mig gnä

,0llet på särkrivningar, det står inte i proportion till dess betydelse/relevans.

Nej, korrekt svenska ger ett seriösare intryck, oavsett om det gäller meningsbyggnad, flytet, ordförråd eller särskrivningar. Varför inte bara lära sig?

Sant att det ena inte ursäktar det andra... jag försvarar inte felet.. döremot gnäller jag på att alla klagar på det.. det är utan tvekan en "trend" att gnälla på det... vissa har det tillochmed i sina signaturer... men det är inte för att de är sådana fantastiska ordkännare själva.. utan för att det är trendigt att gnälla på det... hänger du med?

Marcus 2005-03-04 16:16

Citat:

Citat:

Originally posted by -marcuss@Mar 4 2005, 17:04
Citat:

mao
bespara mig gnä

sant att det ena inte ursäktar det andra... jag försvara inte felet.. döremot gnäller jag på att alla klagar på det.. det är utan tvekan en "trend" att gnälla på det... vissa har d et tillockmed i sina signaturer... men det är inte för att de är sådana fantastiska ordkännare själva.. utan för att det är trendigt att gnälla på det... hänger du med?

Visst hänger jag med på vad du menar. Däremot är min uppfattning att denna "trend" till att beklaga sig över språkliga brister är befogad och beror på att problemet uppmärksammas i allt större grad nu när det blir mer och mer påtagligt.

Kan inte påstå att jag inte reagerar över alla felstavningar här på WN t.ex. Det är nog så att man kanske inte alltid tänker på meningsbyggnad och flytet i språket eftersom t.ex. snitsiga formuleringar oftast är mer tidskrävande än t.ex. rättstavning.

Att försöka agera språkpolis på ett webbforum är nog däremot dömt att misslyckas pga att många som läser här antagligen bara tittar på första och sista bokstaven i orden, eftersom det inte krävs mer för att förstå sammanhanget, för att hinna plöja igenom så många trådar som möjligt på så liten tid som möjligt. Grammatik och språkkännedom är snarare sådant som man fortfarande förhoppningsvis lär sig bäst i skolan. Har man inte lärt sig det där så lär man det sig knappast här heller.

Edit: Skulle vara roligt att se hur många röda understrykningar som skulle synas i varje tråd om man t.ex. implementerade stöd för rättstavningskontroll här på forumet :)

Björn 2005-03-04 16:27

Jag tror du har helt fel... det har särskrivits i massa år, men först i ett par år har folk gnällt på det... Det är lätt att gnälla på, och lätt att se sådana fel.. folk gillar att vara visa sig på styva linan, därför gnälls det... först blir man gnälld på själv ett par gånger.. sen ser man andra och för ovanan vidare...

Marcus 2005-03-04 16:32

Citat:

Originally posted by Björn@Mar 4 2005, 16:27
Jag tror du har helt fel... det har särskrivits i massa år, men först i ett par år har folk gnällt på det... Det är lätt att gnälla på, och lätt att se sådana fel.. folk gillar att vara visa sig på styva linan, därför gnälls det... först blir man gnälld på själv ett par gånger.. sen ser man andra och för ovanan vidare...
OK, det får stå för dig. Min uppfattning är att nästan all särskrivning beror på att engelskan introduceras allt mer i det svenska samhället och därmed också det svenska språket. Kan inte alls tro att det bland 70-talets ungdomar särskrevs i samma utsträckning som nu.

Qo-naq 2005-03-04 16:39

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
Citat:

Ursprungligen postat av Tommy
Gämnför med typ Tyskar eller Fransmän så är vi helt plötsligt kungar på att snacka engelska.

Det där är en myt. De flesta yngre tysktalande människorna är mycket bra på engelska. Möjligen att många äldre kan ha det lite svårt, men det är ju inte så konstigt med tanke på omständigheterna de växte upp under. Motsvarande ålder på de i Sverige är möjligen bättre, men inga kungar på engelska...

Jag anser att du har helt fel där. En mycket stor del av den yngre generationen i Tyskland/Österike är väldigt dåliga på engelska, något som troligen delvis beror på all dubbning. Men självklart finns undantag fast att tyskarna skulle vara något i närheten oss svenskar är mycket fel. Åtminstone enligt mina erfarenheter.

Marcus 2005-03-04 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av Qo-naq
Citat:

Originally posted by -marcuss@Mar 4 2005, 16:53
Citat:

Ursprungligen postat av Tommy
Gämnför med typ Tyskar eller Fransmän så är vi helt plötsligt kungar på att snacka engelska.

Det där är en myt. De flesta yngre tysktalande människorna är mycket bra på engelska. Möjligen att många äldre kan ha det lite svårt, men det är ju inte så konstigt med tanke på omständigheterna de växte upp under. Motsvarande ålder på de i Sverige är möjligen bättre, men inga kungar på engelska...

Jag anser att du har helt fel där. En mycket stor del av den yngre generationen i Tyskland/Österike är väldigt dåliga på engelska, något som troligen delvis beror på all dubbning. Men självklart finns undantag fast att tyskarna skulle vara något i närheten oss svenskar är mycket fel. Åtminstone enligt mina erfarenheter.

Visst är det en viss nackdel att de har mycket dubbat på TV. Däremot finns ju flertalet engelskspråkiga standardkanaler som t.ex. CNN eller Eurosport eller liknande som inte är dubbade. Biografer som endast sänder engelskspråkiga filmer är också mycket vanligt.

Beror väl också delvis på vilken gruppering man tänker på först och främst. Universitets- och högskoleutbildade i Österrike (vilket är främsta gruppen jag kommer i kontakt med) kan engelska mycket bra och ofta många gånger bättre än svenskar. Grammatik och liknande är absolut något de i många fall är bättre på eftersom det inte alls är ovanligt att de lärt sig t.ex. Latin i grundskolan. Kan man språkuppbyggnaden från Latin är det mycket lättare att lära sig grammatiken i andra språk.

Min uppfattning är också att ungdomar som inte har en eftergymnasial utbildning är bra på engelska just pga att de till stor del har mycket internationella kontakter iomed att landet befinner sig i centraleuropa samt angränsar mot ett flertalet länder där inte tyska talas. En stor del av den tyngre arbetskraften i Österrike är sådana som jobbar gränsöverskridande.

Jag är i Österrike många veckor varje år och anser mig ha relativt stor insikt i hur det är där. Men är din erfarenhet annorlunda så kan de ju hända att vi vistats i olika delar av landet eftersom jag är medveten om att det skiljer sig relativt mycket mellan t.ex. Wien och Steiermark eller Kärnten.

hedberg 2005-03-04 18:18

Särskrivning är ett problem i svenskan.

Okej, "film festival" eller "filmfestival", det innebär ju samma sak.

Men i många fall kan det ha vara avgörande att skriva ihop, t.ex:

Om man har ett företag som säljer kassaapparater och köper en dyr annons i en dagstidning med rubriken "Vi har kassa apparater" så blir det inte direkt positivt uppfattat ;)

Eller om man annonserar efter en "sjuk syster" eller "död grävare".

Nu vet jag att Starweb finns med här på forumet, men faktum är att vår butik har en stor säljare (det borde stå storsäljare). Det är väl två helt olika saker om det är stor säljare eller storsäljare? ;)

Problemet med felaktig svenska är att risken för missförstånd ökar. Jag vill påstå att många svenska ungdomar inte kan läsa en vanlig tidningsartikel i en dagstidning och förstå innehållet. Om folk skriver felaktigt så kanske inte alla förstår. I vissa fall kan det vara livsviktigt att man förstår: benådads ej avrättas ;)

Anders Larsson 2005-03-05 17:11

Håller med på att vi måste få folk att stava rätt, vi ska minsann inte ändra språket efter bruket. Själv är jag väldigt engagerad i frågan att återinföra af istället för av och liknande korrekta stavningar som har ändrats, bara för att förenkla språket. Vilket nonsens!

:D

PKaze 2005-03-05 17:14

Citat:

Originally posted by marcuss@Mar 4 2005, 16:32
OK, det får stå för dig. Min uppfattning är att nästan all särskrivning beror på att engelskan introduceras allt mer i det svenska samhället och därmed också det svenska språket. Kan inte alls tro att det bland 70-talets ungdomar särskrevs i samma utsträckning som nu.
Jag håller med marcuss helt och fullt i detta ämne. Jag är helt övertygad om att särskrivningar blir mer och mer vanligt bland ungdomar. Jag kan inte komma ihåg att man såg det på lika många ställen för, låt säga, 10-15 år sedan.

Jag tycker det är ett otyg som gör att en menings innebörd kan bli en helt annan. Det kan faktiskt bli svårt att förstå vad personen menar, till skillnad från rena felstavningar som oftast inte gör att man inte förstår vad personen menar.

Snart heter det väl Göte Borgs Film Fest I Val eller något.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson