WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Förbannad (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6116)

hedberg 2005-02-13 14:39

Lite skruvat egentligen:

Ordningsvakt har mer befogenheter än en väktare.
Ordningsvakt utbildas av polisen, och genomgår en två veckorskurs hos dem.

Väktare har flera utbildningar som är på mycket längre tid. Men de har färre befogenheter.

foks 2005-02-13 14:43

Är det bara jag som undrar varför tjejen trakasserade Blue-Eye? Var hon lite väl berusad eller bara en häxa?

elofsson 2005-02-13 18:19

Citat:

Originally posted by hedberg@Feb 13 2005, 14:39
Lite skruvat egentligen:

Ordningsvakt har mer befogenheter än en väktare.
Ordningsvakt utbildas av polisen, och genomgår en två veckorskurs hos dem.

Väktare har flera utbildningar som är på mycket längre tid. Men de har färre befogenheter.

Väktare behöver nödvändigtvis inte ha flera utbildningar. 44 timmars utbildning räcker för att jobba som väktare tillfälligt.

Väktaren har egentligen inga speciella befogenheter alls. Skiljer sig inte från en vanlig civil.

omid 2005-02-13 19:10

Citat:

Originally posted by jimmie@Feb 13 2005, 04:53
Har man en schysst attityd gentemot dem så är det inga problem.
Håller inte alls med.
Visst finns det bra krogvakter, men det finns även många dåliga.

Har det aldrig hänt dig att du fått en kommentar "tyvärr, vi har 25-årsgräns, både för killar och tjejer", och sedan 30 sekunder senare ser du hur en grupp med söta tjejer som är max 20 får komma in.
Och för att inte tala om åldersdiskrimineringen som sker så sker ju en massa diskriminering mot personer med icke-svenskt utseende. "Nej tyvärr, man måste vara med på listan för att komma in".

Bor själv i USA nu och det är en enorm skillnad här.
När man går hem önskar vakten en en god natt eller ger en kommentar i stil med "hoppas du haft en trevlig kväll".

jimmie 2005-02-13 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av omid
Citat:

Ursprungligen postat av jimmie
Har man en schysst attityd gentemot dem så är det inga problem.

Har det aldrig hänt dig att du fått en kommentar "tyvärr, vi har 25-årsgräns, både för killar och tjejer", och sedan 30 sekunder senare ser du hur en grupp med söta tjejer som är max 20 får komma in.

Jag brukar inte gå till ställen där det är 25... Men vissa ställen där jag inte har åldern inne så säger jag på ett snällt sätt att mina vänner har åldern inne och att om jag inte kommer in så blir vi tvungna att gå till ett annat ställe och strö våra pengar där istället. Jag säger ju bara sanningen för så är det ju... :) Brukar alltid komma in.

Men visst är det så att tjejers ålder inte relevant för dörrvakterna men så är det överallt. Titta bara på olika åldergränser för killar och tjejer. Ren diskriminering. T.ex. på finlandsbåten och många krogar. Men jag börjar inte gråta för det...

BE Network 2005-02-13 20:09

Citat:

Originally posted by foks@Feb 13 2005, 15:43
Är det bara jag som undrar varför tjejen trakasserade Blue-Eye? Var hon lite väl berusad eller bara en häxa?
Haha,, nja så här var hela storryn, hennes f.d pojkvänn som hon har barn med hade varit med någon annan tjej kvällen dagen innan, alltså fredag. Då påstod hon att jag var hans kompis, ja vet inte va hon gidradde om.. För övrigt jobbade hon på den nattklubben (hon jobbade inte den kvällen men är anställd där), så hennes kollega vägrade servera mig trotts att jag inget ont gjort! Har ju aldrig blivit dissad av en tjej förr =)

Clarence 2005-02-13 20:24

Är tyvärr så att onyktert folk ofta är otrevligare. Jobbar man i en miljö med mycket otrevliga människor blir man lätt mindre trevligt ... Sen finns det ju alltid undantag

guran 2005-02-14 00:43

Ja, man ska nog inte dra en hel yrkeskår över en kam. Det handlar nog en personlig inställning.

Jag bode ett tag i utanför Falun. En liten bit utanför Falun ligger den en krog eller bar som heter Slussvakten (om jag nu minns rätt). Den har bara öppet på sommaren. Första året jag besökte den så hade den en supertrevlig vakt där. Han var normalbyggd och alltid prydligt klädd i kostym. När det kom en gäst sade han alltid "välkommen", frågade hur stor sällskapet var och anvisade dem ett bord. Jag såg aldrig ett bråk när jag var där.

Nästa år hade de av någon lustigt anledning, som vakter, två stora "typer" i bomberjacka. Varje gång jag var förbi, var det alltid stökigt och bråkigt i kön.

Kankse går det att säga att dörrvaktskåren är överrepresenterade när det gäller olämpliga personer. Tyvärr, finns det en hel del kriminella typer inom den kåren och en normal kriminell har ett större behov av kontroll och makt än "vanliga" människor.

Eftersom "dörren" eller krogkön är en ganska "högrisk-presumtiv-bråk-miljö", så kan det säkert te sig lockande för folk som gärna vill delta i bråk att arbeta i en sådan miljö. Med andra ord så är en fredlig lösning på ett problem inte det intressanta utan tvärtom.

hedberg 2005-02-14 07:06

Jag hävdar fortfarande att det är kroggästerna som till största del skapar vakterna.

Om folk hade vett att vara nyktra och skötsamma, så skulle det inte behövas vakter.

Men det är ju som de säger: när alkoholen går in i kroppen så smiter vettet ut.

Jonas 2005-02-14 07:10

Citat:

Originally posted by hedberg@Feb 14 2005, 07:06
Jag hävdar fortfarande att det är kroggästerna som till största del skapar vakterna.

Om folk hade vett att vara nyktra och skötsamma, så skulle det inte behövas vakter.

Men det är ju som de säger: när alkoholen går in i kroppen så smiter vettet ut.

Men om jag är nykter, skötsam och lugn (hey that's me) så skall jag inte bli behandlad som skit bara för att personerna före mig har varit stökiga?

Vakter är vakter, drar alla över en och samma kam.

Det är min erfarenhet.

Inte undra på att man har fördomar över vakter o snutar. Man vet vilka svin dom kan vara...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson