WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Eniro - VARNING! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5899)

jimmie 2005-03-09 09:29

Gå till pressen och nämn ord som bluffakturor och lurendrejeri så kanske de skriver något om det. Eniro är trots allt ett stort företag. IDG har nog ett par tidningar som skulle skriva om det.

PKaze 2005-03-09 13:31

Citat:

Originally posted by MAT@Mar 9 2005, 09:02
Så var det dax igen....

I dag fick jag ytterligare ett brev....

Vår uppdragsivare Eniro vidhåller kravet.

-Vid telefonförsäljning sker inte påskrift och när kund inkommit i aug/sep (orderbekräftelse ut 2004-06-29)
är det efter våra 30 dagars frist för eriran mot avtalsinnehåll

Stå på dig!

Dom kan aldrig bevisa att du har bokat någon annons eftersom dom varken har din underskrift eller ditt medgivande inspelat i telefonen.

Det är ju det dom måste göra i slutändan om dom envisas med det här och går vidare. Du behöver inte bevisa någonting, det är bara att bestrida hela tiden.

Vilken inkassofirma är det som Eniro anlitar?

DFT 2005-03-09 13:45

Citat:

Originally posted by guran@Feb 12 2005, 12:50
Här är ett lite råd för att pungslå Eniro lite med sitt krav.

Be dem att specificera vilken person på företaget de har pratat med. Be dem specificera att de har kontrollerat att den person de har talat med på ert företag har fullmakt att göra beställningar av annonser hos dem.

Har den de talat med inte en fullmakt, så gäller inte Eniros krav. Har de inte kontrollerat att fullmakt finns så har de gjort ett fel. En säljare måste alltid kontrollera att en köpare har fullmakt att göra köpet. Görs inte det så finns det inget giltigt avtal.

Det här har funkat bra för mig. Ett företag jag arbetade på fick ibland sådan där annonsfakturor. Jag ringde alltid upp och frågade vem på företaget de hade talat med och sade sedan att tyvärr hade den personen inte fullmakt från företaget att göra sådana beställningar. De har alltid fått backa ut med svansen mellan benen.

Att annonser sätts in utan beställning är ganska vanligt kan jag tro. Jag har en kompis som ständigt har det problemet med tidningen City i Stockholm. Han kan göra en beställning för en vecka, och sedan sätter de bara in annonsen vecka efter vecka och skickar räkning på det. Naturligtvis betalar han inget, men det största problemet är all tid det tar att hålla på och reklamera detta. Det verkar som om sådana här försäljningsställen har dåliga rutiner på hur det ska fungera.

Jag begär alltid om en skriftlig överenskommelse, dvs. bara ett email på vad vi har kommit överens om.

Jag vet ett företag som gjort just så, de hävdar att den som gjorde en beställning (detta gäller inte Eniro utan andra saker), inte var behörig att agera i bolagets namn. Man tog inte heller emot varorna när de kom, fakturan är bestirden, beställningen gjord genom att företaget ringde upp en person på hans mobiltelefon alltså är beställningen inte ens gjord av någon som då fanns på företaget. Ärendet ligger nu hos tingsrätten eftersom motparten inte ger sig utan hävdar att om någon svarar på en telefon så utgår de ifrån att man är behörig att sluta avtal.

Det bolaget som sålde varan skickade med en ångerblankett tillsammans med orderbekräftelsen och fakturan. Naturligtvis bestreds dessa direkt men som tur var skrev man aldrig på ångerblanketten utan skrev direkt på fakturan att man aldrig beställt några varor. Den advokat som bolaget har kontaktat frågade direkt om de skrivit på ångerblanketten och sa att om de gjort det så hade det varit omöjligt att få rätt. Det beror på att ångervecka inte finns mellan näringsidkare så det hade ändå inte gällt, MEN genom att skriva på och ångra en beställning så bekräftar man att beställningen verkligen gjort, man kan inte ångra en order man aldrig lagt.

Johan H 2005-03-09 13:47

Spam är inte förbjudet då det gäller företag.
Bara privatpersoner.

MAT 2005-03-09 15:39

Det verkar som att det här är en het potatis, att det är fler som är drabbade både av Eniro och andra skummisar är klart.
Att problemet förmodligen är stort, vet Vi!

Men det tar så mycket tid, och en massa negativ energi går åt på telefonsamtal och brev.
- Ja, att hela dagen blir förstör och att det går ut över andra är bara en bonus.

Kanske borde det bildas någon form av organisation eller företag som bara behandlade frågor som dessa.
Det var någon som kläckte den idén på den här tråden....

Nä, fy f-n för svinpälsar som inget bättre har än jävlas med luft fakturor.

Ahhhhh nytt email från Ikasso firman:

Eniro´s ombud:

- Vad jag dock kan se är att
ni varit med i katalogen förra året och då betalat fakturan.
I avtalsvillkoren står att avtalet gäller tillsvidare.
Avtalet måste sägas upp för att det skall sluta gälla.
Jag har dock mottagit korrespondens mellan er och säljaren "namn" där ni ifrågasätter
summan på de produkter ni beställt.

MAT:
Ifrågasätter summan på de produkter ni beställt?????!!!
-Vad beställt????

Eniro är ju sjuka i huvudet....

Nu är jag så j-vla arg så nu skriver jag inte mer........
Fortsättning följer........

Feedback önskas.

koala 2005-03-09 23:50

Antagligen har Eniro ditt "jag vill ha som jag hade förra året" på band och tolkar detta som en beställning.

MAT 2005-03-10 09:18

ehhh, har aldrig sagt att jag vill ha som förra året...
Har inget minne av att jag någonsin har betalat den summa som fakturan avser under förra året.

Det jag minns är att de var ett gratis införande med företagsnamn telefon etc....
Men inget mer....

Johan H 2005-03-10 09:47

Tycker som IT företag finns det ingen anledning att betala Eniro för att finnas med i deras katalog.
Ta den summan som det kostar att vara med i deras katalog och satsa de pengarna på att vara med
i massa länkregister istället.

guran 2005-03-10 10:44

Eftersom det är Eniro som hävdar att du har beställt är det också Eniro som måste bevisa att en beställning har skett om de går till domstol. Om de fått bekräftelsen via telefon som de hävdar, så måste de ha ett inspelat band som bevisning. Annars står ord mot ord.

guran 2005-03-10 10:50

Citat:

Originally posted by Haghjoo@Mar 10 2005, 09:47
Tycker som IT företag finns det ingen anledning att betala Eniro för att finnas med i deras katalog.
Ta den summan som det kostar att vara med i deras katalog och satsa de pengarna på att vara med
i massa länkregister istället.

Angående närvaro i kataloger kan ni tänka på detta.

Användare som slår i Eniros Gula sidor bor i huvudsak i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Övriga befolkningen använder till stora delar andra katalogtjänster, där Lokaldelen är den stora aktören.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson