![]() |
Citat:
|
Citat:
Support är A och Z, helt enkelt. Du pratar om att "klara av"? Jag kan med gott samvete påstå att jag kan unix/linux bättre än de flesta nissar som jobbar på olika linuxsupportinstanser. Speciellt när det kommer till maskiner JAG själv satt upp och driver. Likförbannat är det TRYGGHET man vill ha. När man är i Spanien på semester och har lämnat en nisse som inte är "bra" eller van som vikarie och det BLIR ett problem, så har han en backup. Man vet aldrig. /Zoran |
Kan väl lägga in lite erfarenheter jag har haft, stor varning för Chieftechs 1U rack, dom blir enormt varma, uppåt 60-70 grader var inte ovanligt, gå hellre på 2U-racken och montera in lite kraftigare fläktar om ni ska ha en burk live i en hall t.ex.
Att dell/ibm o.s.v. har garantier om utbyten och liknande hänger jag inte speciellt mycket i granen, burkar jag byggt ihop, som jag kan utan och innan är för mig "bättre" än t.ex. Dell, om något går sönder så kan man åtgärda det själv ganska direkt, minne, disk, cpu eller vad nu som kan orsaka stoppet, istället för att vänta på Dell som tar flera timmar på sig. Dell, HP, IBM o.s.v. är inga kungar på tronen, dom är enkelhet och beprövad stabilitet, likväl som man själv kan läsa sig till vilka märken/komponenter som passar ihop på vilka kretsar, det är ingen unik lära som enbart dessa företag kan. Men, om man vill ha enkelhet och beprövad stabilitet, och inte lägga tiden på det själv, så fungerar såklart en Dellserver mycket bra. Idag köper vi i 90% av fallen Supermicros 1U rack med moderkort, och sätter i resten av komponenterna utefter behov och ändamål, ger oss både frihet och möjlighet att själva optimera utan att någon annan ska tala om vad vi behöver, eller måste ha (som säljare på bl.a Dell har stor förmåga att göra). |
Vi kör bara med Dell-servrar.
Detta fungerar utmärkt och sparar mycket tid och problem. Kan dock hålla med om att om man inte är kund hos dom sedan tidigare så försöker dom trycka på lite extra. Vi har som många andra egen kontaktperson och eftersom vi gjort ett flertal beställningar genom honom så vet han vad vi behöver, etc och kommer därför inte med onödiga förslag. Vi har reservdelar från dell men vi behöver inte vänta 24 timmar på att dell ska komma och byta dom utan det sköter vi naturligtvis själva. |
Vi använder inte Dell i dagsläget för att jag hört väldigt mycket negativt om deras servrar - dock inget konkret utan bara i stil med "de är inte bra".
Vore kul att höra lite av andras erfarenheter vad gäller Dellservrar. |
Citat:
Supporten har jag haft lite med att göra på hos dell. Dock en vanlig Hem pc har haft 3st trasiga grafikkort. Jag har ringt dell sagt att det är paj dom frågar om jag kan byta det själv jag svarar "ja" nästa dag så är det en post gubbe utanför dörren med ett nytt grafikkort till mig så supporten kan jag absolut inte klaga på. Sen har dom ju rätt hyffsad erfarenhet utav servrar osv så jag tror dell vet vad dom pysslar med. / Tommy |
Tja!
Bygga egen server ser jag ingen större anledning till. Vi har börjat handla mullet.se , de har typ supermicroburkar. Funkar hur bra som helst och de är bra att göra med! Billiga är dem också, flera fördelar som bios på serial console vilket innebär att du kan se hela booten, inklusive fel, på serieconsol. Finns i malmö. Vi har en del "miniservrar" och mrs-352( tror jag de heter? 1u med sata och raid ) // Philip |
Ja Mullet är billiga ja, men Supermicro är ju server komponenter för att just passa för 1U drift och liknande. Att köpa Supermicro servrar/delar är ju som att köpa från DELL/HP och liknande förutom supporten etc fast mycket billigare. Förutom om du köper det i delar så får du bygga ihop det själv men kan ju lika väl köpa dom ihopbyggda.
|
Hej, jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
1: Hemmabyggda maskiner. Jag har några sådana som har fungerat helt otroligt bra i flera år nu. Har några som kört dygnet runt i 5 år ungefär. Jag har desto fler hemmabyggda som bråkat och varit allmänt ostabila. 2: IBM. Stabila, dock dåliga raidkontrollers. Ingen kompatibilitet mellan modeller. 3: Supermicro. Här fungerar vissa exemplar väldigt bra, andra sämre. Av dom jag haft (ungefär 10 st) har 2-3 strulat å resten fungerat helt okej. Dåliga raidkontrollers här med. 4: HP. Helt fantastiska maskiner. Har haft strul med 1 maskin som brände bakplanet. Den kom HP och bytte. Har även haft strul med en batch av DL360 av första generationen. Det släpptes en batch på ifall jag minns rätt 5000 sådana med dåliga nätaggregat. Oturligt nog fick jag 10 st av dom. Efter nätaggretatsbyte (som HP stod för gratis) så har dom fungerat klockrent. Raidkontrollerserna är helt fantastiska. Har du tex en DL360 G2 och känner att den är för långsam så kan du ta ut diskarna ur den och stoppa i en DL380G4 och allting fungerar. Kompatibilitet som sagt. HP har jag några hundra exemplar av och jag är väldigt nöjd. Slutsats. Min rekommendation är HP. |
Ok, innebär att slutduellen på en färdig maskinen står mellan HP och Dell, någon som tycker vad man ska välja (måste välja en maskin i veckan som kommer :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson