WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Bildtjuvar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5671)

dilbert 2005-01-23 18:43

Citat:

Ursprungligen postat av Filip
Citat:

Originally posted by -dilbert@Jan 23 2005, 16:00
Citat:

Ursprungligen postat av Dunc
1) Vissa brandväggar och dylikt inte visar bilden (av säkerhetsskäl)

Jag har löst mina bildvisningar enligt ovanstående ([img]image.php?id=3500[/img]) och detta har visat sig vara ett stort problem för mina användare. Vad beror det på? Går det att lösa genom att ställa in brandväggen? Vore tacksam för tips på lösning. Användarna skriker ut sin vrede!

edit: förtydligande

Jag gissar på att du kontrollerar i scriptet om HTTP_REFERER stämmer överens med din sajt?
Det handlar om att vissa användare inte skickar med referer-information och på så sätt inte kan se bilderna.
Jag har även haft enorma problem med detta på dll-files.com, men har hittat en lösning...

När sidan laddas, så skapas en unik kod från ett script, som bara är giltlig en viss tid.
När användaren ska ladda hem filen, så länkar jag till download.php?unikkod och användaren kan ladda hem filen.
Om någon försöker hotlinka mina filer, så är bara länkarna giltliga några minuter. Så det blir ganska värdelöst för dem...

Smart lösning. Men det blir väl problem med program som automatiskt laddar ner alla bilder från en sajt? Eftersom länken fungerar i några minuter räcker det för programmet att effektivt gå igenom och ladda ner alla bilder. Eller finns det någon väg runt det?

Filip 2005-01-27 19:22

Citat:

Ursprungligen postat av dilbert
Citat:

Originally posted by -Filip@Jan 23 2005, 19:25
Citat:

Originally posted by -dilbert@Jan 23 2005, 16:00
Citat:

Ursprungligen postat av Dunc
1) Vissa brandväggar och dylikt inte visar bilden (av säkerhetsskäl)

Jag har löst mina bildvisningar enligt ovanstående ([img]image.php?id=3500[/img]) och detta har visat sig vara ett stort problem för mina användare. Vad beror det på? Går det att lösa genom att ställa in brandväggen? Vore tacksam för tips på lösning. Användarna skriker ut sin vrede!

edit: förtydligande

Jag gissar på att du kontrollerar i scriptet om HTTP_REFERER stämmer överens med din sajt?
Det handlar om att vissa användare inte skickar med referer-information och på så sätt inte kan se bilderna.
Jag har även haft enorma problem med detta på dll-files.com, men har hittat en lösning...

När sidan laddas, så skapas en unik kod från ett script, som bara är giltlig en viss tid.
När användaren ska ladda hem filen, så länkar jag till download.php?unikkod och användaren kan ladda hem filen.
Om någon försöker hotlinka mina filer, så är bara länkarna giltliga några minuter. Så det blir ganska värdelöst för dem...

Smart lösning. Men det blir väl problem med program som automatiskt laddar ner alla bilder från en sajt? Eftersom länken fungerar i några minuter räcker det för programmet att effektivt gå igenom och ladda ner alla bilder. Eller finns det någon väg runt det?

Vill du utveckla vad du menar?
Jag använder det för att skydda nerladdningsbara filer och inte bilder. För exempel, gå till www.dll-files.com och ladda hem en dll-fil. Spara sedan nerladdningslänken och prova igen 10 minuter senare. (du ska då inte längre ha möjlighet att ladda hem filen...)

Alex 2005-02-03 17:35

Kolla upp .htaccess

Där kan du hindra folk från att "hotlinka" dina bilder

Tobbe 2005-02-03 17:46

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av Jesper B
Fler som haft liknande problem?

Sök WN efter hotlink, hot länkning hotlänkling osv ...

Redirecta trafiken till en betalsite för transvestiter istället, kör en javascript-alert "ja jag är 18 år innan bara".

Thomas

OT: Dina rekommendationer slutar snart med att "allt" ligger ompekat till adultsiter, är det inte transvestiter så är det något annat.. :)

Thomas 2005-02-03 17:55

Citat:

Originally posted by Tobbe@Feb 3 2005, 17:46
OT: Dina rekommendationer slutar snart med att "allt" ligger ompekat till adultsiter, är det inte transvestiter så är det något annat.. :)
Jepp Haha det brukar få fart på busarna! Inget annat hjälper för besökaren reagerar inte på att komma fel annars, dom har vant sig vill 404, parking-sidor och affiliateportaler.

En transa gör alltid susen, problem solved!

Thomas

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson