WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Webdesign på en platt skärm? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5415)

Bejjan 2005-01-13 00:10

Jag har hört bra saker om Eizos och La Cies TFTskärmar.
Men man kommer ju onekligen aningen billigare undan om man kör på en CRT skärm. Men, har man pengarna, så... :)

Joel 2005-01-13 00:52

Citat:

Ursprungligen postat av Anders
Citat:

Ursprungligen postat av programmer
Men om du kollar till proffsen, de som har webbdesign/bildredigering som heltidsjobb - så sitter de nästan uteslutande med stooora crt skärmar. Kanske blir ändring på det i framtiden, men så ser det ut idag.

På jobbet har vi börjat byta ut CRT-skärmarna hos CAD-folket för att det är bättre kontrast på platta skärmar. "Framtiden är nu"? ;)

Japp, framtiden är imorgon och tydligen har ändringarna "börjat" ialafall ;)
kan tänka mig vad en riktigt fin tftskärm kostar i skillnad mot samma specifikationer på en CRT ^^

ztream 2005-01-13 02:04

Jag tycker inte CRT är ett alternativ längre.

Vet ingen som testat TFT och gått tillbaka. Sitter själv på en samsung 213t.

Bästa köpet jag gjorde förra året.

ps.

Sen när använder de CRT-projektorer på biosalonger? Är det inte 35mm projektorer?

ds.

Björn 2005-01-13 03:00

Det är ju en prisfråga som allt annat...

kullervo 2005-01-13 12:02

Citat:

Originally posted by programmer@Jan 12 2005, 13:40
Som en parallell kan du titta på TFT/LCD-projektorer som nästan var (inte alltid bara rika) människor numera har i sitt hem(hemma bio-system osv). Jämför den med bions projektor(som är av CRT typ) så kan du garanterat komma fram till att det är bättre bild på SF bios gamla apparater från 1980 än vad det är från en LCD/TFT projektor. Nåväl, lite offtopic kanske :)
Instämmer med ztream. Alla vet väl att man använt riktig film på biosalonger sedan man började med rörlig bild. Du vet sånt där som sitter på det stora rullarna som maskinisterna byter flera gånger per långfilmsvisning. De som kostar 200.000 per långfilm och som gör att man bara har råd att visa gamla begagnade filmer i småstäder.

Klorinsky 2005-01-13 12:37

Citat:

Originally posted by programmer@Jan 12 2005, 14:40
Min (högst personlig) åsikt är just att TFT skärmar har /mycket/ sämre färgåtergivning än en CRT. Givetvis beror det på (som tidigare sagt) vilken modell man köper och vad den har för komponenter.
Men om du kollar till proffsen, de som har webbdesign/bildredigering som heltidsjobb - så sitter de nästan uteslutande med stooora crt skärmar. Kanske blir ändring på det i framtiden, men så ser det ut idag.

För en hobbyanvändare som de flesta av oss här är, så kanske en TFT duger gott och väl. Men resultatet tåls alltid att jämföras med en crt, många sitter med två skärmar, då kan du garanterat se skillnaden.
En tumregel som brukar gälla är att "ser det bra ut på en CRT, ser det bra ut på en TFT" men inte alltid tvärtom.

Som en parallell kan du titta på TFT/LCD-projektorer som nästan var (inte alltid bara rika) människor numera har i sitt hem(hemma bio-system osv). Jämför den med bions projektor(som är av CRT typ) så kan du garanterat komma fram till att det är bättre bild på SF bios gamla apparater från 1980 än vad det är från en LCD/TFT projektor. Nåväl, lite offtopic kanske :)

Då kan jag göra dig uppmärksam på att många reklambyråer sitter mer platta Appleskärmar som funkar mycket bra på "proffsig" nivå.

Joel 2005-01-13 12:52

Citat:

Originally posted by ztream@Jan 13 2005, 02:04
Jag tycker inte CRT är ett alternativ längre.

Vet ingen som testat TFT och gått tillbaka. Sitter själv på en samsung 213t.

Bästa köpet jag gjorde förra året.

ps.

Sen när använder de CRT-projektorer på biosalonger? Är det inte 35mm projektorer?

ds.

Ah beror väl på vilken typ av biosalong :unsure:
men jämför en hemmabioprojektor av modellen tft/lcd panel med en CRT-projektor - så ser du en enorm kontrast å färgåtergivningsskillnad.

Givetvis finns det TFTskärmar i 20-000 kronors klassen för reklambyråer/bildarbetare, men för oss "vanliga döda" så är fortfarande en CRT mer givande för bildbearbetning(enligt mig :ph34r: )

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson