![]() |
Det är nog bäst att ersätta å,ä,ö med aa,ae,oe i URL:arna. Står även att läsa på TjörnDesigns hemsida.
|
Citat:
/Jonas |
Citat:
|
Ja, en bra fråga som jag verkligen skulle vilja veta svaret på!
I filnamn har man ju läst att man ska använda sig av oe för "ö". Men hur ligger det till i domännamnen? Hurförväntar sig framtiden att se ut tro.... |
Det finns väl två nackelar med att använda sig av å, ä och ö i domännamn.
1. Många förstår inte att de går att använda i domännamn och tror att det är felskrivet och ändrar t.ex. ö till o. Inlärningstiden till å, ä och ö lär säkert ta många år. 2. Vill du att din domän ska vara nårbar från tangetbord som saknar å, ä och ö, då bör du inte ha dessa tecken i ditt domännamn. Jag var själv på Gran Canaria för några veckor sedan och hade ett helsike med att våra vackra tecken inte gick att skriva ut. Jag försökte ställa om tangentbordslayouten med resultat att datorn kraschade. Blev inte så glada miner på det internetcaféet. Nästa gång försökte jag slå ASCII-koderna för dessa tecken med resultat att den datorn också kraschade. Receptionisten på det hotellet greps av panik. Sedan gav jag upp och fick skriva utan våra tecken. Mitt intryck från den ön är att de tycks tro att det bara finns Windows i hela världen och att alla människor i världen använder hotmail. |
Vad gäller översättningar mellan svenska tecken till 7-bit ascii så har jag inte märkt någon skillnad mellan att använda o för ö eller tex oe i finamn. Troligtvis viktas (numera) just filnamn väldigt lite eller tom inte alls i Googles algoritm eftersom det är så lätt att manipulera. Ur användar perspektiv kan det däremot se trevligt ut med kataloger och filnamn som återspeglar den sökning man gjort.
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson