WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Vilka tecken är bäst vid optimering (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5189)

Anders 2004-12-29 16:07

Det är nog bäst att ersätta å,ä,ö med aa,ae,oe i URL:arna. Står även att läsa på TjörnDesigns hemsida.

creoweb 2005-01-06 09:08

Citat:

Det är nog bäst att ersätta å,ä,ö med aa,ae,oe i URL:arna. Står även att läsa på TjörnDesigns hemsida.

Borde inte detta också vara possitivt i själva domänen också? Rätta mig om jag har fel.....

/Jonas

Bengt 2005-01-06 22:58

Citat:

Originally posted by creoweb@Jan 6 2005, 09:08
Citat:

Borde inte detta också vara possitivt i själva domänen också? Rätta mig om jag har fel.....

Jag har fått lära mig att det ska vara bäst att bara utesluta våra "kroveser", skriva a, a, o för å, ä och ö i domännamn. Detta främst för att folk är vana vid det och provar naturligt att skriva t.ex. bjorn för björn. Det är ju också så amerikaner gör, för dom är ju ö bara ett o med "lustig utsmyckning". Men det där kanske håller på att ändra sig nu, om Google känner igen oe som ö? Kanske man behöver ha både bjorn.se och bjoern.se nu då?

creoweb 2005-01-07 00:29

Ja, en bra fråga som jag verkligen skulle vilja veta svaret på!

I filnamn har man ju läst att man ska använda sig av oe för "ö".
Men hur ligger det till i domännamnen? Hurförväntar sig framtiden att se ut tro....

guran 2005-01-07 11:24

Det finns väl två nackelar med att använda sig av å, ä och ö i domännamn.

1. Många förstår inte att de går att använda i domännamn och tror att det är felskrivet och ändrar t.ex. ö till o. Inlärningstiden till å, ä och ö lär säkert ta många år.

2. Vill du att din domän ska vara nårbar från tangetbord som saknar å, ä och ö, då bör du inte ha dessa tecken i ditt domännamn.

Jag var själv på Gran Canaria för några veckor sedan och hade ett helsike med att våra vackra tecken inte gick att skriva ut. Jag försökte ställa om tangentbordslayouten med resultat att datorn kraschade. Blev inte så glada miner på det internetcaféet. Nästa gång försökte jag slå ASCII-koderna för dessa tecken med resultat att den datorn också kraschade. Receptionisten på det hotellet greps av panik. Sedan gav jag upp och fick skriva utan våra tecken.

Mitt intryck från den ön är att de tycks tro att det bara finns Windows i hela världen och att alla människor i världen använder hotmail.

andersnorrbom 2005-01-09 13:58

Vad gäller översättningar mellan svenska tecken till 7-bit ascii så har jag inte märkt någon skillnad mellan att använda o för ö eller tex oe i finamn. Troligtvis viktas (numera) just filnamn väldigt lite eller tom inte alls i Googles algoritm eftersom det är så lätt att manipulera. Ur användar perspektiv kan det däremot se trevligt ut med kataloger och filnamn som återspeglar den sökning man gjort.

Spindel 2005-01-15 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av jozomannen
Citat:

Originally posted by -Saint@Dec 27 2004, 18:49
Citat:

På ett annat forum var det en som gjorde ett test mellan olika skiljetecken, och det visade sig att bindesträck (-) var det bästa.

testade man även att inte använda skiljetecken för att seperera ord?

Verkar inte så, vet inte hur seriöst det är och hur det testades men såhär var posten i det forumet iaf:

Citat:

A test was conducted comparing the most common word seperators (i.e. /widgets_blue_round vs. /widgets-blue-round)

Here is how they ranked, best to worst:
1. - (Hyphen)
2. , (Comma)
3. / (Slash)
4. _ (Underscore)

+ var inte med alltså? Om man kollar hur Google gör så använder de ju + när man använder mellanslag när man söker på Google.

Rasmus 2005-01-15 21:52

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Citat:

Originally posted by -jozomannen@Dec 27 2004, 21:27
Citat:

Originally posted by -Saint@Dec 27 2004, 18:49
Citat:

På ett annat forum var det en som gjorde ett test mellan olika skiljetecken, och det visade sig att bindesträck (-) var det bästa.

testade man även att inte använda skiljetecken för att seperera ord?

Verkar inte så, vet inte hur seriöst det är och hur det testades men såhär var posten i det forumet iaf:

Citat:

A test was conducted comparing the most common word seperators (i.e. /widgets_blue_round vs. /widgets-blue-round)

Here is how they ranked, best to worst:
1. - (Hyphen)
2. , (Comma)
3. / (Slash)
4. _ (Underscore)

+ var inte med alltså? Om man kollar hur Google gör så använder de ju + när man använder mellanslag när man söker på Google.

Vissa använder + för att välja att de ska söka på 2 st ord, vad jag har förstått spelar det ingen roll om man skriver + eller mellanslag i en sökning. Man söker iaf inte efter URL:er som innehåller ett +

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson