WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hur räddar jag mina pengar från beskattning? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5077)

DFT 2004-12-19 13:11

Du tänker på periodiseringsfonder som måste upplösas efter sex år. Visst, man skjuter skatten framför sig men när nu SKM låter en "låna" pengar räntefritt under sex år så varför inte göra det. Dessutom är det ju så att om företaget får med förlust ett år så passar man på att lösa upp det året och slipper på så vis skatten helt. Sedan är det ju också så att det året man löser upp så får man sätta av nya fonder så egentligen kommer inte pengarna att beskattas förrän företaget lägger ner verksamheten och det beror ju oftast på att det går dåligt.

När det gäller expensionsmedelsfonder så beräknas dessa varje år och kan öka eller minska beroende på om man har bolagets intjänade pengar kvar i företaget eller ej. Jämför med ett AB där bolaget betalar 28% i skatt på resultatet, men där man betalar arbetsgivaravgifter och privat skatt om man tar ut pengar från företaget eftersom det då är lön. Expensionsfonderna fungerar på samma sätt. Företaget betalar 28% i expensionsmedelskatt på resultatet om det finns kvar i företaget, har man tagit ut pengarna så är det istället vanliga egenavgifter och privat skatt. Den skatt som man betalt in som expensionsmedelskatt får man tillbaka det året man istället ska betala egenavgifter och privat skatt, dvs det året man tar ut pengarna från bolaget.

Pensionsförsäkringen får uppgå till 35% av inkomsten i företaget (precis som ett AB får göra för någon som inte har vanlig pensionsrätt). Att man sedan som privatperson alltid har rätt att göra avdrag för ytterligare ett halv basbelopp har inget att göra med vilka kostnader som företaget får ha.

jonny 2004-12-19 13:21

Det kan ju vara intressant att se över kostnader såsom kuvert, porto, papper, toner etc. Det bör väl inte vara något större problem att inhandla större delen av behovet redan nu.

Tänk bara på att om du betalar mot faktura kan du råka ut för att fakturan kommer först nästa år, och kan ställa till problem.

Jesper B 2004-12-19 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av Mario
Citat:

Ursprungligen postat av Sportbilen.se
Hur man än vänder sig har man alltså röven bak. Varför hålla på med egen firma alls? Många käppar i hjulet blir det, och lönen ska alla andra ha före en själv. Yick. Nu går jag och köper hundra trisslotter... ;-)

Min morsa öppnade en bunt med ca 500 trisslotter förut när vi hade en kiosk, fråga mig inte varför. :D

Hon vann iaf. en 5000 tror jag, men jag tror trisslotterna kostade 12 000. :/

Välkommen till WN Bo. ;)

Kan löna sig med, min mor köptde två lotter och vann 10 000/mån i 20 år:)

(sorry för off-topicbeteendet från min sida)

DFT 2004-12-19 18:04

Citat:

Originally posted by jonny@Dec 19 2004, 14:21
Det kan ju vara intressant att se över kostnader såsom kuvert, porto, papper, toner etc. Det bör väl inte vara något större problem att inhandla större delen av behovet redan nu.

Tänk bara på att om du betalar mot faktura kan du råka ut för att fakturan kommer först nästa år, och kan ställa till problem.

Gör inte så mycket för själva kostnaden bara det klart framgår av fakturan att varorna är levererade och mottagna innan årsskiftet. däremot får man ju inte dra av momsen förrän i januari när fakturan kommer.

Lundmark 2004-12-19 18:57

Citat:

Pensionsförsäkringen får uppgå till 35% av inkomsten i företaget (precis som ett AB får göra för någon som inte har vanlig pensionsrätt). Att man sedan som privatperson alltid har rätt att göra avdrag för ytterligare ett halv basbelopp har inget att göra med vilka kostnader som företaget får ha.
Om man har FA sedel, får man då dra av 35% av totala inkomsten, tex om man har 250' i vanlig lön och 50' på firman. Får man då dra av pensionsförsäkring på 105'?

Hittade svaret här:
www.webmasternetwork.se/f8t2190.html

Lundmark 2004-12-21 20:13

Hur räknas AdWords, om man betalar in ganska mycket nu innan nyår.... är det då okej att bokföra det som en kostnad i år, även om det pengarna kommer att räcka en bit in på nästa år?

Jag vet att det inte är helt korrekt, men är det olagligt?

DFT 2004-12-21 21:49

Nej det kan du inte ta som en kostnad, det blir en periodiseringspost.

hubbert 2004-12-22 00:24

Hm.. intressant diskussion.
Funderar bara på om reglerna med periodiseringsfond och expansionsfond gäller fullt ut på på en enskild firma, kör kommanditbolag för egen del så enskild firma har jag begränsade kunskaper om.
Är lite tveksam det till här med att pengarna som stannar kvar i företaget inte skulle vara beskattningsbara om det inte gäller ett AB. Hänger lite ihop med det här om fysisk eller juridisk person.

Men signatur DFT verkar ju vara den som har bäst kläm på reglerna som jag förstår av inläggen i denna tråd.

Ett problem här är att de Lokala Skattemyndigheterna inte alltid har full koll på vad som gäller. Man kan om man har otur räkna med en liten skriftväxling om vad som gäller med dem. Men om man bara vet vad som gäller får man igenom deklarationen.

Sedan finns en diskussion om en förändrade regler avseende just fonder i samband mellan överenskommelsen mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet om budgeten. Men det blir ju nästa års problem.

DFT 2004-12-22 07:11

Citat:

Originally posted by hubbert@Dec 22 2004, 01:24
Hm.. intressant diskussion.
Funderar bara på om reglerna med periodiseringsfond och expansionsfond gäller fullt ut på på en enskild firma, kör kommanditbolag för egen del så enskild firma har jag begränsade kunskaper om.
Är lite tveksam det till här med att pengarna som stannar kvar i företaget inte skulle vara beskattningsbara om det inte gäller ett AB. Hänger lite ihop med det här om fysisk eller juridisk person.

Men signatur DFT verkar ju vara den som har bäst kläm på reglerna som jag förstår av inläggen i denna tråd.

Ett problem här är att de Lokala Skattemyndigheterna inte alltid har full koll på vad som gäller. Man kan om man har otur räkna med en liten skriftväxling om vad som gäller med dem. Men om man bara vet vad som gäller får man igenom deklarationen.

Sedan finns en diskussion om en förändrade regler avseende just fonder i samband mellan överenskommelsen mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet om budgeten. Men det blir ju nästa års problem.

Det är i enskilda firmor, Handelbolag och Kommanditbolag som expensionsfonder finns, inte i AB, dessutom är periodiseringsfonderna 5% högre i dessa bolag än i AB. Reglerna är till för att lite grann utjämna vissa skattekonsekvenser mellan olika bolagsformer. Tidigare var det ju så att ex ett handelsbolag inte kunde expandera och investera med egna pengar eftersom resultatet beskattades även om man sparade det i bolaget. Genom att införa expensionsfonder så utjämnade man just denna bit mellan de olika bolagsformerna så att alla bolag kan investera med pengar som bara är drabbade ev "bolagskatt", dvs en tillväxt med egna medel.
Någon skriftväxling med SKM för att man gör detta är det ingen risk att man behöver råka ut för, det är bara att se till att använda sig av de rutor på deklarationsblanketten där det står avsättning till periodiseringsfond och avsättning till expensionsmedelsfond och inte bara hoppa över dessa rutor för att man inte förstår hur de ska fyllas i. Som jag skrev från början, det är inte många som använder möjligheten, inte ens alla redovisningsbyråer hjälper till med det, och det beror inte på att man inte får eller vill utan att man ofta saknar kunskapen om hur.

Lundmark 2004-12-30 13:29

Citat:

En utmärkt sida att testa hur skatten faller ut är Skatteverkets sida för uträkning av skatt. Det är bara att slå in din vinst och se resultatet och sedan dra av kostnader och se vilken skatt det blir då.
Någon som har länken...... jag hittar inte

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson