![]() |
Det som kanske inte riktigt framgått tidigare är att alla kostnader som är direkt relaterade till företagets verksamhet kan företaget stå för; exempelvis datautrustning och sådant. Förutom att du får dra av momsen så kan du ju handla exempelvis datautrustning till företaget för oskattade pengar.
|
Citat:
|
Citat:
Mellanskillnaden på momsen i exemplet blir 1800sek som du skall återfå från staten.. Dock betalar du 10000sek i "fysiska" pengar till leverantören.. Leverantören i sin tur får betala dessa momspengar till staten.. |
varje år fyller jag i 0:- i inkomst för nästa år, sen korrigerar jag det månadsvis.
Jag har haft ett bankgiro nr utan att vara registrerad hos bolagsverket, funkar fin fint. i alla fall för mig o min bank. |
Citat:
Vad är det som gäller nu? (RÖRIGT) |
Citat:
Om du har enskild firma så kan du alltså koppla till ditt privata konto. Vid bedömning för f-skatt tittar de på att verksamheten ska vara vinstdrivande. Dvs du bedriver verksamheten för att försöka tjäna pengar. Dock kan du ha ett noll- eller negativt resultat de första åren. Ofta är det ju så att man har stora investeringar första året och firman går med förlust men målet är ändå att tjäna pengar. Det är alltså resultatet (inkomster - utgifter) man tittar på. Om du har 3000kr i inkomster och har köpt utrustning för 8000kr är resultatet alltså -5000kr och dessutom ska verksamheten vara oberoende (inte bara ha en uppdragsgivare på heltid men det är ju inga problem i ditt fall.) |
Företagskontot samt BG kan du skaffa utan problem som enskild näringsidkare.
Har du både anställning och driver eget så är det FA-skatt vi pratar om. Hobbyverksamhet (mindre skatt) avgörs av skatteverket och har med hur mycket du tjänar resp. hur mycket du påverkar resultatet.. Du måste deklarera sanningsenligt om vad du tror att resultatet blir, nästkommande år skattar du för föregående årets resultat. Du kan,om du vill, skicka in preliminära deklarationer när som helst under året. På så sätt kan du korrigera siffrorna så att dom bättre stämmer överens med verkligheten... Jaja, lite från mig.. |
Okay låter bra!
Kanske ska lägga till att jag inte har några utgifter för 1 år frammåt! Och det uppgifter jag kommer ha är max cirka 1000kr per år.. + eventuell marknadsföring |
Kanske ska tillägga att jag inte tror att jag behöver ha FA-Skattsedel pga av att jag går sista året på gymnasiet nu. Alltså tar jag studenten till sommarn.
Men iofs så sommarjobbar jag på en golfbana under sommrarna.. Men jag antar att man inte behöver ha FA-skatt bara för de? Eller? <edit> En fråga till, om jag bara ansöker om F-skatt.. och inte registrerar mig hos bolagsverket.. Har jag då inget företags namn? Om jag ska fakturera vad fakturerar jag som? Mitt namn? Eller har jag ett företagsnamn? </edit> Med vänlig hälsning Martin |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson