![]() |
Jag syftade mer på eg0master´s inlägg Tobbe.. ;)
|
Citat:
|
Jag syftade på eg0master inlägg.
Inget ont om honom/inlägget , utan jag ifrågesatta bara inlägget. /Jonas |
Citat:
|
Eftersom alla företag har ett organisationsnummer, så ökar eller minskar det inte mitt omdöme om företaget om det visas eller inte.
Ibland besöker jag företagshemsidor som ser lite konstiga ut och de har nästan utan undantag sitt org.nr och texten "Vi har F-skattsedel". Sådana sidor ropar ut ett varningsens ord till mig. Flera gånger har jag kontrollerat en domän med först NIC-SE och sedan med Bolagsverket. Det lustiga är att det finns domännamn som är registrade på företag som sedan inte finns i Bolagsverkets register. Hur sjutton har det gått till? På ett sätt så skulle det kanske gå att påstå att hemsidor som vill "lura" på något sätt, lämnar korrektare information om företaget än "seriösa" företag. Om ett företag är seriöst eller inte har inte med bolagsformen att göra utan med attityden hos dem som driver bolaget. Det går lättare att dölja uppgifter som inte vill lämnas ut i ett AB än i ett enskilt företag. |
Som tidigare sagts, hellre org. nummer än inget org. nummer.
MEN, det kan säkerligen skrämma iväg några om personen t ex. är väldigt ung, så uppfattar jag det iaf. |
Jag har ett förflutet i byggbranschen och där uppfattades det som en nackdel om man drev en liten firma som AB jag tror att det beror på vilken bransch man driver företaget om det är bra eller dåligt.
Jag har aldrig förstått varför det uppfattas som mer seriöst att driva ett företag som AB om man bara har ett aktiekapital på 100k:- för om man smäller företaget så torde skulderna vida överstiga 100k:- |
Citat:
Sedan finns det gott om AB som är enmansfirmor så att en enskild firma skulle vara mer personliga för att den är mindre är ett icke relevant argument. Jag anser att det finns en skillnad känslomässigt dock. En enskild firma signalerar nystartat. Och ett nystartat företag är mer sannolikt att försvinna. Har man bemödat sig med att skrapa ihop 100kkr så har man med större sannolikhet större ambitioner än om man har en enskild firma. Självklart är det inte alltid så, men visst finns det en lite skillnad. Sedan som någon annan sa, så tycker jag nästan orgnummer + "vi har f-skatt" ger negativa signaler. Jag frågar mig alltid: "varför vill det så gärna berätta det för mig?" Sådant är självklart för ett seriöst företag och om jag ska göra affärer med dom så komemr jag ju få reda på ORG-nummer då. Det är inget jag behöver få reda på på hemsidan. Det viktigaste tycker jag är nummret till en fast telefon. Att bara ange mobilnummer ger också ett mindre bra intryck tycker jag. Men mycket av det här är bara hur jag känner och det var väl det som var vitsen. Nu har jag förhoppningsvis förklarat bättre varför jag känner så här. |
Citat:
|
Citat:
Gör man redan affärer med bolaget så spelar det ingen roll, men vissa verksamheter gör en hel del förjobb innan säljet, för att finna rätt potentiella köpare. Edit: Väldigt intressant tråd måste jag säga, era synpunkter är verkligen intressanta! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson