Citat:
Ursprungligen postat av Anders
Citat:
Ursprungligen postat av susja
Vaddå, det är väl webbläsarna och då IE i synnerhet som inte följer standarden från W3C. Själv har jag knappt haft några problem alls sedan jag övergick till att följa XHTML 1.0 standard.
|
Jo, visst är det så. Men det är mycket som lämnas ute till egen tolkning också, och där kan man inte direkt säga att en läsare inte följer standard. Det är ju därför sidor inte ser exakt lika ut i alla läsare. Ett exempel är ju alt-taggen på en bild. Ska den visas som ett tooltip? IE gör det, det är det inte alla andra som gör. Om man däremot anger en title-tag kommer man få tooltip i fler läsare.
|
ALT:
Citat:
Several non-textual elements (IMG, AREA, APPLET, and INPUT) let authors specify alternate text to serve as content when the element cannot be rendered normally. Specifying alternate text assists users without graphic display terminals, users whose browsers don't support forms, visually impaired users, those who use speech synthesizers, those who have configured their graphical user agents not to display images, etc.
|
TITLE:
Citat:
Values of the title attribute may be rendered by user agents in a variety of ways. For instance, visual browsers frequently display the title as a "tool tip" (a short message that appears when the pointing device pauses over an object).
|
Saxat från W3C, jag tycker att det är väldigt tydligt ... Inget är fel inget är rätt.
Faktum är att om du känner att du behöver ett "tool tip" på en bild så har du antagligen valt fel bild. En bild säger mer än tusen ord sägs det ju och om du känner att du behöver tillföra något yttreligare för att förklara nåt som bilden inte lyckas med så byt bild!
Om bilden däremot inte visas så kan det ju vara trevligt att få veta vad bilden skulle ha visat, detta skall inte ses som ett komplement till bilden utan som ett ALTernativ när bilden inte kan visas, eller när surfaren inte kan se bilden för att hon/han är blind.
Hur som helst, att säga att specen är otydlig innebär ju bara att man inte läst den ordentligt.
|