WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Programmering (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3860)

Robert 2004-09-28 20:23

Citat:

Originally posted by Jan Eriksson@Sep 28 2004, 19:12
Kan rekommendera en bok - Kodboken av Simon Singh
ISBN: 91-7643-697-7

Finns som MånPocket och kostar ca 65:-

Den har jag läst. Mycket bra bok även fast man tappade i förståelse mot slutet av boken... =)

Jag föreslår att den ordlista du slår mot endast innehåller ord av typen "på,och,i,som,är" etc etc då dessa förekommer flest gånger i Svenska språket (så slipper du slå mot en hel ordlista...fast å andra sidan: är det en kort textmassa så spelar det nog ingen roll)

guran 2004-09-29 10:38

Citat:

Originally posted by Jan Eriksson@Sep 28 2004, 19:12
Kan rekommendera en bok - Kodboken av Simon Singh
ISBN: 91-7643-697-7

I denna bok var det med ett shiffer och det var en belöning på 10.000 pund för den som knäckte det. Två studenter på KTH lyckades med det.

Mycket bra bok om kryptering. Bland annat avlivas myten om att ENIAC var världens första elektroniska dator, vilket fortfarande lärs ut på datakurser.

Jag kan rekommendera boken "Svenska kryptobedrifter" av Bengt Beckman, som handlar om hur svenskarna knäckte tyskarnas koder under Andra Världskriget.

foks 2004-09-29 12:01

Citat:

Originally posted by Kristofer@Sep 28 2004, 18:59
Håller på att bygga upp statistik över svenska tecken och kombinationer.

Skulle behöva en stor fil med svensk text, gärna en bok eller liknande där det är väl skriven text det handlar om. Innehållet i sig spelar ingen som helst roll.

PM:a mig om du har någon sådan... =)

Project Runeberg finns ett antal klassiska svenska böcker att ladda ner. Det borde fungera för er även om språket kanske inte är helt modernt.

grazzy 2004-09-29 12:49

Hmmsi.. isof tror jag mera på att bara kopiera lite artiklar på DN / SVD eller nåt och mata in i ett program som bygger en databas.

Det var vad jag jgorde när jag testade iaf.

Det är rätt så häftigt att man kan knäcka ett caesarshiffer på bara ett par sekunder och lite pill med den här metoden ;)

Om man sedan går ett steg vidare och jämför sitt "egna" resultat mot "korrekta" ord borde man sedan kunna göra en lösning som åstakommer 100% dekrypteringar.

Kristofer 2004-09-29 12:56

Hela vårt projekt bygger på statistik som vi själva skapar.

Hur pass vanligt förekommande vissa bokstäver samt bokstavskombinationer om 2,3 och kanske 4 bokstäver är kommer vi undersöka och på så sätt kartlägga orden i kryptot mot våran statistik.

Detta är inte riktigt hela sanningen men det är en bra bit på vägen, jobbar med att ta fram statistik genom andra egentillverkade program just nu.

Marcus 2004-11-03 22:43

Citat:

Originally posted by Kristofer@Sep 27 2004, 19:48
Att alla bokstäver ersätts med andra bokstäver är givet i detta fall. Det innebär att mellanslag förblir mellanslag.

Jag tror vi klarar oss utan någon större ordlista, jag återkommer senare när vi löst uppgiften med en kort beskrivning på hur vi bar oss åt men jag tror det går att effektivisera rätt bra. Fick uppgiften idag och har en månad på oss ungefär =p

Hur gick det?

Starweb 2004-11-03 22:50

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
Citat:

Ursprungligen postat av Kristofer
Att alla bokstäver ersätts med andra bokstäver är givet i detta fall. Det innebär att mellanslag förblir mellanslag.

Jag tror vi klarar oss utan någon större ordlista, jag återkommer senare när vi löst uppgiften med en kort beskrivning på hur vi bar oss åt men jag tror det går att effektivisera rätt bra. Fick uppgiften idag och har en månad på oss ungefär =p

Hur gick det?

Inväntar resultatet med spänning B)
Verkligen ett roligt och lärorikt projekt! Kan du även meddela vilket företag som beställde jobbet?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson