WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Förslag på vad vi kan starta för webbtjänst? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=38428)

Jonas 2009-08-12 18:57

Ingen annan har sagt det, det finns massor av tjänster som har mycket kvar att önska det krävs bara lite kreativitet.

Det du/ni behöver göra är: Think outside of the box
Har ni viljan, orken, kapitalet & kunskapen så klarar ni det. Räkna dock inte med snabba pengar om ni inte pysslar med skumma saker.

Simonee 2009-08-12 19:22

Citat:

Originally posted by Jonas@Aug 12 2009, 18:57
Ingen annan har sagt det, det finns massor av tjänster som har mycket kvar att önska det krävs bara lite kreativitet.

Har ni viljan, orken, kapitalet & kunskapen så klarar ni det. Räkna dock inte med snabba pengar om ni inte pysslar med skumma saker.

En fråga är om du hade tänkt dig att utföra alla projekt som du skriver om själv dvs "det finns massor av tjänster som har mycket kvar att önska det krävs bara lite kreativitet" ? Om inte så vore jag tacksam o du kunde ge mig ett par exempel, det är lättare sagt än gjort när det gäller att hitta något som man seriöst borde satsa på...

StefanBergfeldt 2009-08-13 08:11

Håller med om annonsförsäljningen.
Jag har en sajt med annonsplatser till ett värde av 1,3 miljoner om året. Tidigare samarbetade jag med en annonsförsäljare, men han har dragit sig ur. Nu står jag här och kan inte sälja mina platser, vilket naturligtvis har påverkat utvecklingen av sajten mycket negativt.

objx 2009-08-13 09:00

Jag kan bara instämma med coredevs förslag.

Jag har en sajt som drar in runt 3.000 - 4.000 SEK / månad via AdSense.
Denna sajt har runt 50.000 unika besökare varje månad. Om jag skulle ha tid och kunskap att sälja annonserna själv så skulle jag förmodligen kunna ta 2.500 - 3.000 SEK / månad för varje annonsplats.

Så det är ju rätt mycket pengar som går till spillo bara för att man inte kan/vill sälja annonserna själv.

Det senaste halvåret har jag faktiskt försökt hitta en säljare som kan tänka sig att sköta annonsförsäljningen mot provisionsbasis.

Så ett stort +1 för mig!

Själv skulle jag dock inte vilja betala ett fast pris för att någon sålde mina annonsplatser, utan att det helt och hållet skulle vara provisionsbaserat.
Jag vet inte om detta ses som ett problem eller möjlighet av en säljare, det lämnar jag upp till er/dem!

Kalledoo 2009-08-13 10:31

Vill bara flika in att den marknaden "åtminstone i Stockholmstrakten" är extremt belastad av olika säljbolag. Det finns hur många som helst som sysslar med sälj på provisionbasis där man samarbetar med lite större siter:

Webbtraffic, HI-media, Adlink, Adtail, Tailsweep (säljer mest på bloggar, men även på vissa siter ). Utöver dessa återfinns hur många "nätverk" som helst som säljer på ett antal utvalda specifika siter. Tex Resenätverk, Sportnätverk, Tidningsnätverk yaddyadda!

Dessa har dock ofta gemensamt att man jobbar väldigt mycket med Mediebyråer och inte så mycket med direktförsäljning mot kund. Något som det känns som att det finns ett utrymme för är ett säljbolag som jobbar aktivt med att sälja mot nischkunder för nischade siter som kanske inte behöver vara så stora.

Nischförsäljning innebär ofta lite högre CPM och lite bättre förutsättningar. Kunder som är mer intresserade av siten. Ofta kanske de redan känner till den osv.

tartareandesire 2009-08-13 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av Simonee
Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Har ni viljan, orken, kapitalet kunskapen så klarar ni det. Räkna dock inte med snabba pengar om ni inte pysslar med skumma saker.

En fråga är om du hade tänkt dig att utföra alla projekt som du skriver om själv dvs det finns massor av tjänster som har mycket kvar att önska det krävs bara lite kreativitet ? Om inte så vore jag tacksam o du kunde ge mig ett par exempel, det är lättare sagt än gjort när det gäller att hitta något som man seriöst borde satsa på...

Just av den anledningen är han förmodligen inte så intresserad av att delge er eventuella idéer liksom de flesta andra vettiga personer på WN =)

Tycker dock ni har fått ett oväntat bra och passande förslag som det också visar sig finnas behov utav? Rent personligen skulle jag gärna se att ni löst alla världens miljöproblem men hur ni ska göra det med en webbtjänst och dessutom tjäna pengar på det vet jag inte.

Simonee 2009-08-13 17:19

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Originally posted by -Simonee@Aug 12 2009, 19:22
Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Har ni viljan, orken, kapitalet *kunskapen så klarar ni det. Räkna dock inte med snabba pengar om ni inte pysslar med skumma saker.

En fråga är om du hade tänkt dig att utföra alla projekt som du skriver om själv dvs det finns massor av tjänster som har mycket kvar att önska det krävs bara lite kreativitet ? Om inte så vore jag tacksam o du kunde ge mig ett par exempel, det är lättare sagt än gjort när det gäller att hitta något som man seriöst borde satsa på...

Just av den anledningen är han förmodligen inte så intresserad av att delge er eventuella idéer liksom de flesta andra vettiga personer på WN =)

Tycker dock ni har fått ett oväntat bra och passande förslag som det också visar sig finnas behov utav? Rent personligen skulle jag gärna se att ni löst alla världens miljöproblem men hur ni ska göra det med en webbtjänst och dessutom tjäna pengar på det vet jag inte.

Absolut, är mer än nöjd :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson