![]() |
Väljer du iSCSI så kommer det att bita dig i baken (korrupt volym) om du inte tar åt dig av vad emilv skriver. Dessutom är det inget att rekommendera på mindre goda internetförbindelser.
|
Citat:
Kan stämma det du säger. |
Citat:
han har problem att mounta FTP över TLS men att han borde köra VPN för då blir SMB inget problem. Men nu sitter snubben med en NAS utan inbyggt VPN-stöd. Det är inte så att det finns en PPTP-server i routern? Det finns i vissa.. |
det är såklart jättebra att människor vill hjälpa, men ibland är det jävligt jobbigt att alla ska ifrågasätta precis allt...speciellt utan att läsa den information som faktiskt tillhandahållits.
Citat:
precis.... Citat:
|
gummianka:
Har du kollat så din router inte har PPTP-server? |
Citat:
Nackdelen med iSCSI är att det är långsamt på anslutningar på hög latency (hög ping). Dessutom är det viktigt att du inte monterar samma iSCSI-filsystem på två klienter samtidigt eftersom du då riskerar ett korrupt filsystem. Vi ger förslag på bättre lösningar, men du biter tillbaka och hävdar att de andra förslagen är omöjliga "med de givna förutsättningarna". Du förutsätter alltså att vi via magi/telepati ska veta vilka protokoll och tjänster som ditt NAS (modell okänd) och din övriga nätverksutrustning har stöd för, och när vi inte vet det så skäller du på oss? Då känns det himla kul att hjälpa till. |
KristianE>> Nej, jag ska göra det, tack för tipset. Jag har inte remote admin på routern (av säkerhetsskäl, duktigt va :) men jag ska göra det vid tillfälle.
emilv>> ja...nja...alltså...ja jag förutsätter nånstans att man baserar sina tips på, om inte magi, så väl erfarenhet och kunskap. så om jag säger att jag har en NAS, och får tips som kräver installation av antingen windows eller linux applikationer, så kan jag väl vända på det då, på vilka NAS, som följaktligen då är Windows och/eller Linuxbaserade, baserar ni dessa tips. Sedan specificerar jag det till en NAS av märket Synology, för att på så sätt ytterligare säkerställa relevanta tips. Men ja, helt rätt, jag fick svar på frågan i första svaret. Sen är jag inte irriterad, men hade det här varit ett bilforum, och jag ställt en fråga hur man fixar motorn i en Mazda RX8 så är jag ju inte speciellt hjälpt av tips som berättar hur jag ska göra samma sak på en BMW 318d...är det en bättre lösning för mig då att köpa en BMW318d...kanske... |
Citat:
Prova om du vill, använder du den från en klient åt gången så ska det rent teoretiskt fungera. |
Citat:
Lycka till i alla fall! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson