WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Lagarna? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=38037)

KarlRoos 2009-07-21 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit
Citat:

Originally posted by -allstars@Jul 21 2009, 21:21
Citat:

någon vänlig moderator som kan låsa/stänga tråden?

OT:
Detta är ett forum där man diskuterar saker och ting därför skall det inte stängas några trådar hit och dit om trådarna inte bryter mot några regler, så det är lika bra att du slutar att skriva det.

okej, tänkte bara så inte den tar över en massa bump så dem andra inte får sina frågor svarade eller likande
Men en fråga
Hur kan jag vara olaglig som länkar till streamat när tex Tankafett, andra sidor som länkar till torrents är lagliga.
Överhuvudtaget alla sidor som länkar till upphovsrätt skyddat material.
???
Kan inte fatta

Ingen har sagt att det verkligen är lagligt, det blir förhoppningsvis en klarare bild när TPB rättegången är klar.

Skillnaden mellan sådana sidor som din och torrentsidor är att du faktiskt streamar filerna på din sida medan TPB varken har någonting på sina servrar eller visar upp någonting på sidan. Alla filer går mellan användare, inte på något sätt via eller till TPB.

youheardit 2009-07-21 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:

Originally posted by -youheardit@Jul 21 2009, 22:17
Citat:

Originally posted by -allstars@Jul 21 2009, 21:21
Citat:

någon vänlig moderator som kan låsa/stänga tråden?

OT:
Detta är ett forum där man diskuterar saker och ting därför skall det inte stängas några trådar hit och dit om trådarna inte bryter mot några regler, så det är lika bra att du slutar att skriva det.

okej, tänkte bara så inte den tar över en massa bump så dem andra inte får sina frågor svarade eller likande
Men en fråga
Hur kan jag vara olaglig som länkar till streamat när tex Tankafett, andra sidor som länkar till torrents är lagliga.
Överhuvudtaget alla sidor som länkar till upphovsrätt skyddat material.
???
Kan inte fatta

Ingen har sagt att det verkligen är lagligt, det blir förhoppningsvis en klarare bild när TPB rättegången är klar.
Skillnaden mellan sådana sidor som din och torrentsidor är att du faktiskt streamar filerna på din sida medan TPB varken har någonting på sina servrar eller visar upp någonting på sidan. Alla filer går mellan användare, inte på något sätt via eller till TPB.

Okej, för Tankafett påstår att dem är inte är olagliga och dem gör ju samma brott som jag gjorde: tillgängliggör upphovsrätts skyddat material! :o

Är bara lite fundersam!

KristianE 2009-07-21 23:34

Missade du TPB-rättegångens utfall på 1 års fängelse
och 30 miljoner i skadestånd?

Det gäller tills dess högre instans sagt något annat.

patrikweb 2009-07-22 00:01

Citat:

Originally posted by KristianE@Jul 21 2009, 23:34
Missade du TPB-rättegångens utfall på 1 års fängelse
och 30 miljoner i skadestånd?
Det gäller tills dess högre instans sagt något annat.

Nja inte riktigt sant, om du överklagar så är det högre instans som bestämmer vad som gäller.

Så ännu har dom ingen dom mot sig som är giltigt som kan vinna laga kraft ännu.

elitasson 2009-07-22 00:50

Får man länka till upphovsrättsskyddade filmer?

Får man länka till upphovsrättsskyddade texter?

Anders Larsson 2009-07-22 01:00

Det är ju också skillnad på att aktivt länka och driva business på att tillgängliggöra upphovsskyddat material, och att "råka" få med en länk.

Sen är ju frågan lite felställd. Jag menar, allt material är ju i princip upphovsrättsskyddat. Om jag skriver www.aftonbladet.se länkar jag till upphovsrättsskyddat material, all upphovsrätt på den sidan tillhör ju Aftonbladet.

elitasson 2009-07-22 11:12

...så när får man, och när får man inte länka till upphovsrättsskyddat material?

ric 2009-07-22 13:40

Citat:

Originally posted by elitasson@Jul 22 2009, 10:12
...så när får man, och när får man inte länka till upphovsrättsskyddat material?

Det beror på flera faktorer, bl.a. vilket syfte/uppsåt du har.

oloflolof 2009-07-22 13:52

Får man prata om en film till en som inte köpt filmen eller räknas det också som spridning?

youheardit 2009-07-22 14:20

Hallå!
Ringde AntiPirat byrån idag och fick svaret att vi är lika olagliga som ThePiratebay och gjorde samma regelbrott!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson