![]() |
Citat:
Nu var väl inte den här tråden en platsannons till att börja med... Citat:
|
Vaknat på fel sida jonny.. Missförstå mig rätt.. Säger bara att killen är grym på det han gör..
|
Jag minns vad jag hade för syn på bra utvecklare förr i tiden, men efter att ha gått en 2,5 års KY-utbildning vid namn "Applikationsutveckling" så ändrades min uppfattning. Kursen hade inga förkunskapskrav men riktade ändå även till de som redan kunde, vilkret resulterade i att nivån lades för högt för de som inte kunde något sen innan och hoppade därför av (endast ett fåtal av de som var helt nya i området klarade utbildningen). Men hur som helst så är min uppfattning att väldigt många av de som var bra på att utveckla sedan tidigare och var självlärda hade svårt att lära sig hur man gör det på rätt sätt. Frasen "Kalsongprogrammerare" kom att användas till de som inte följde rätt normer och syftade på en programmare som satt i bara kalsonger framför datorn hemma och "kodade".
Även efter 2,5 år så hade dessa personer fortfarande kvar mycket av sina inbitna principer av hur man ska programmera. De som var absolut i topp var de som hade provat på programmering eller lärt sig genom en kurs på gymnasiet eller liknande. Min uppfattning efter den kursen är att en bra utvecklare är så mycket mer än bara någon som kan koda och deras viktigaste egenskap är deras personlighet, speciellt om de ska arbeta i grupp. Så de som klassades som "nördar" i mångas ögon är skickliga och kan mycket, men ligger inte högt på listan om jag ska välja någon att anställa. |
Citat:
Eftersom han ju de facto ska söka utvecklare så tar han nog gärna emot relevanta tips även om han inte uttryckte det direkt. Lite cykel men mycket bil. Är man en duktig programmerare så är egentligen inte språket särskilt viktigt men en viss erfarenhet är väl lämplig så man slipper inlärningstid. Jag tycker du ser saker lite väl svart och vitt, FredrikMH. Du jämför två extremer där ett mellanläge oftast är att föredra men det varierar också väldigt mycket från situation till situation vem som är mest lämpad. Jag skulle i de flesta fall också hellre välja någon med relevant universitetsutbildning än en KY-utbildning. Menar inte att säga att din utbildning var dålig dock, det vet jag ingenting om. Tycker det är väldigt olämpligt att använda en del av de uttryck du använder och hoppas att de inte användes under kursens gång. |
Citat:
Någon som helt själv har lärt sig att bygga hus, kommer förmodligen missa mycket av det som lärs ut på bygg-utbildningar för snickare. Om denna person dessutom tror mer på sina egna metoder än det som lärs ut så har du en person som jag inte vill anställa. Inte så vanligt inom bygg-branschen kanske, men mycket vanligare inom IT-branschen? I alla fall ganska vanligt inom den utbildning jag gick, sett från 3 årskurser. Olämpligt att använda en del av de uttrycken? Vilka då och på vilket sätt är det olämpligt? Om du inte vet någonting om utbildningen, varför väljer du då hellre en universitetsutbildning? Är det av okunskap? |
Håller absolut inte med dig. Det finns oerhört många musiker, utvecklare och snickare som är helt självlärda och är duktigare än de flesta med en formell utbildning. Samtidigt finns det många med högre utbildning som är duktigare än de flesta som saknar sådan. I en anställningssituation så är det dock för det mesta av naturliga skäl så att utbildning går före.
Kalsongprogrammerare och nörd anser jag för det mesta vara olämpliga ord att använda, ja. Det är i princip alltid generaliserande förolämpningar och ingenting annat, inte mycket bättre än blattejävel i mina öron. Universitetsutbildningar håller i regel högre kvalitet och ställer högre krav på studenterna. En färdigutbildad teknisk fysiker med bra betyg klarar det mesta. Även om han inte kan allt så lär han sig det mesta snabbare än de flesta andra. Det känns således säkrare att anställa personen i fråga. Om det bara handlar om mindre uppdrag så är det en helt annan grej dock. För att återgå till den ursprungliga frågeställningen. Du borde fundera på två saker innan du ens letar efter rätt person nämligen först och främst vad han / hon ska göra / vilka krav du har på kompetens och kvalitet och sedan vad du kan betala. Stämmer inte dessa två pusselbitar ihop så blir det väldigt svårt att få det hela att fungera. |
Citat:
Jag tyckte jag lämnade mitt inlägg väldigt öppet för tolkning, men kanske var dumt av mig. "Nörd" är inte nödvändigtvis något negativt och syftar bara på att personen i fråga har haft ett stort intresse för detta. Entusiast känns inte rätt att använda i sammanhanget, men du får gärna ge mig exempel på lämpliga synonymer att använda mig av i fortsättningen. Men det var ett dåligt ordval av mig... "Kalsongprogrammerare", eller "kalsongprogrammering" är ett för mig bara ett komiskt uttryck. Det användes först av våra utbildare för att beskriva hemmasnickrare som skippade alla metoder som kan krävas ute på ett företag och listan kan göras lång på skillnader mellan en generell hemmasnickrare och en profesionell utvecklare (ja här finns undantag här också). Jag vet att uttrycket uppskattades av alla. Vissa kände igen sig själva och förstod att det är skillnad att utveckla PacMan åt sig själv än att utveckla ett större projekt i en grupp. Det krävs helt enkelt mer utav utvecklaren, på allt från variabel- och funktionsnamn till dokumentation och testning. Uttrycket användes sedan mellan oss studenter för att beskriva slarv, men inte för att hänga ut eller trakassera någon. Bäst att vara tydlig så det inte misstolkas... Ja universitetsutbildningar håller väl en högre klass, i alla fall generellt sätt. Men det svåra är att veta vad utbildningen givit den sökande. Om man har gått en utbildning själv så vet man att det är ganska stora skillnader på de som tar examen. Alla är inte guldkorn och vissa kanske inte ens kan bli? Hur bra utbildningen egentligen är och hur mycket denna person tagit upp av utbildningen är svårt att veta. Trotts allt är bara utbildningen en komplement till att klara av sina arbetsuppgifter. |
Citat:
|
Utbildning betyder inte så mycket om man inte har kodvana. Man blir inte duktig genom bara teori utan man behöver praktisera den också. Programmering sitter lika mycket i huvudet som i fingertopparna! Eller nja, inte riktigt men ändå.
Är du utvecklare själv? Om inte, försök få med en utvecklare på intervjuerna. Man måste ju funka ihop som personer också men utöver det kan jag tänka mig att det är lättare för en "jämlik" att identifiera de bra och de sämre utvecklarna. Här tycker jag att det är viktigt att poängtera att med sämre syftas det inte på personer med lite erfarenhet eller utbildning utan på sådana som inte har lugnet, tålamodet, strukturen eller hur man nu ska beskriva det. Alla passar inte i utvecklarrollen - det krävs vissa personlighetsdrag. |
Rätt erfarenhet är egentligen mycket viktigare än utbildning och certifieringar.
Är visserligen självlärd, men det man märker med nybakade studenter, och de som kommer med massor med snygga certifieringar, och saknar erfarenhet är att de har svårt att leva upp till kundens förväntningar. Utbildning/certifieringar är nog mer till för att lägga en stabil grund men om man inte kan tänka själv kommer man aldrig att bli bra på det man håller på med. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson