WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Windows 7 utan Internet Explorer (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37437)

Cykelpedal 2009-06-16 01:14

Synd att Opera är norskt, annars skulle väl EU tvinga Microsoft att infoga den i varje Windows ;)

Draqir 2009-06-16 01:43

En bra förändring när IE inte håller sig till w3. Lyckligtvis har de blivit lite bättre med tiden.. Om vi nu bara kunde få en dom om att IE6 borde förbjudas..... ;)

patrikweb 2009-06-16 01:58

Kommer MSN sluta att fungera nu? Som det är nu funkar msn inte att logga in när IE står i offline läge.

Så typisk MS att inte kunna göra någon vettig produkt utan vara beroende av allt möjligt skit.

gummianka 2009-06-16 05:18

Löjligt, såhär blir det när prestigefrågor går för långt. Sen...vad...Windows 98 så är Explorer/Internet Explorer så integrerade att jag vågar påstå att det inte går att separera detta, i praktiskt utförande, även om man såklart kan ta bort Internet Explorer ikonen, men skriv in www.mozilla.org i Utforskaren så är jag övertygad om att du kan ladda hem FF.

gummianka 2009-06-16 05:21

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jun 16 2009, 01:58
Så typisk MS att inte kunna göra någon vettig produkt utan vara beroende av allt möjligt skit.
Vilket urbota korkat uttalande, säg något (grafiskt) OS (om vi för enkelhetens skull begränsar oss till det) som inte har inbyggda beroenden. Jag skulle snarare säga att det är detta som ligger till grund för användarupplevelsen, något som t.ex. Apple har tagit ytterligare ett steg, och gjort ännu lite mer/bättre. Skulle dom göra ett OS år 2009/2010 UTAN ett integrerat internetstöd menar du ? sen vore väl allt annat än att man bygger detta kring egna produkter...ungefär lika dumt som osannolikt, inte bara för att det är MS. Säg ett kommersiellt OS som gör på något annat sätt? (och då behöver du INTE begränsa dig till just internetintegration)

Erik Stenman 2009-06-16 10:08

Men har ni läst källan??
Det står inget om att IE inte kommer vara med i nästa windows UTAN att IE kommer vara borta i en specialversion av windows som man som användare/tillverkare kan välja. Dvs precis som nu..

rille77 2009-06-16 10:13

Känns verkliegn som ett slag i luften från EUs sida.

IE ska ju tydligen följa med på en skiva som man måste installera själv.
Hur många som säljer datorer kommer även att installera IE innan leverans till kunden, de flesta som köper en dator vill bara kunna stoppa i sladdarna och köra.

Xamda 2009-06-16 15:44

Skulle Toyota, till exempel, acceptera att de inte fick leverera sin egna motor till bilen och i stället tvingades erbjuda motorer från Chrysler, Volvo, Fiat och Lada, bara för att de "utnyttjar sin dominerande ställning".

Detta är ju ett skämt, självklart skall Win 7 levereras med IE förinstallerat. Vill man ha FF tar man hem det och kör, lika glad och lycklig som vanligt över att man själv fattat ett klokt beslut...

uffe_nordholm 2009-06-16 16:45

Jag tycker man måste dra en gräns mellan operativsystem och applikationer. Du behöver det första för att kunna använda det andra, men bara ett operativsystem utan applikationer är inte särskilt användbart.

Och en browser är något jag inte tycker är en del av operativsystemet, det är en applikation. Därmed tycker jag att Microsoft inte borde få bundla IE med Windows.

Det är ganska enkelt att dra upp ett scenario som gör mina åsikter tämligen lätta att förstå. Lek med tanken att ingen hindrade Microsoft från att bundla precis vad som helst med Windows. Ett naturligt första steg vore att låta Office-paketet ingå som en del av Windows. Plötsligt kommer inga Windows-användare att använda något annat än Office-paketet, eftersom alla har det. Och de få som inte använder Windows kommer att tvingas hantera Office-filer, vare sig de vill eller inte. Och inom något år kommer alla konkurrenter till Office-paketet att ha lagt ner sin verksamhet, för de har ingen marknad. Inte ens gratisversionerna kommer att finnas kvar, då i stort sett ingen använder dem.

Något år senare är det dags för nästa stora utökning av Windows: Microsoft har skapat en Photoshop-klon. Den är inte lika kapabel som originalet, men den duger för _allt_ man gör hemma och för 50-90% av proffsen. Över en natt kommer Adobe att upptäcka att de inte har en marknad längre, och tvingas lägga ner sin verksamhet.

Och efter detta kommer det att bli så att när det dyker upp något program som visar sig vara användbart kommer det snart att finnas just det programmets funktion "inbakad" i Windows, trots att det egentligen inte är något som hör hemma i operativsystemet. Och det företag som skapade programmet från början kommer att stå där med kanske någon miljon investerad i marknadsföring men helt utan marknad!

Låter jag som en dysterkvist? Kanske det, men tänk på hur det gick med IE: från början ville ingen egentligen ha det, men när det plötsligt var en del av Windows hade Netscape ingen marknad kvar, inte ens bland företagen som alltid fått betala för Netscape Navigator. Microsoft skulle utan vidare kunna göra om det mot Adobe, den enda väsentliga skillnad jag ser är att Adobe har lite större finansiella muskler än vad Netscape hade på den tiden och kan alltså dra Microsoft inför domstol längre.

Och innan någon gnäller att openSUSE/Ubuntu eller annan Linux-version har inte bara en browser med i paketet vill jag påpeka att openSUSE och Ubuntu är distributioner, typ "färdiga paket med operativsystem och applikationer". I operativsystemet GNU/Linux ingår, vad jag vet, ingen browser.

taz76 2009-06-16 19:39

Jag tycker det är BRA att IE förbjuds! Säkerligen kommer det finns en ikon eller nån snabbgenväg på skrivbordet där man kan ladda hem/installera IE. Jag vet om många användare (medelavancerade) som kör IE bara för att det finns och det funkar. Men hoppas att iaf dessa användare tänker en gång till att de kanske ska testa nått annat då..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson