gummianka |
2009-05-20 08:30 |
Citat:
Originally posted by Wokioo@May 20 2009, 00:14
Varför ska det bli ordning? På vad? Ingen tjänar ju på det här, förutom att företag nu kommer att kunna spara och kartlägga dina internet vanor. Men det är förstås ok?
|
Ja traditionellt så är det ju företag som tjänar pengar, medans konsumenter är just det, konsumenter. När du är på ditt jobb (företag) så tjänar ni pengar. Om du inte klarar att se dom enorma möjligheter som erbjuds i form av tjänsteutbud jmf. med egentligen valfritt antal år sedan, så tycker jag det är synd.
Just det där har ju iofs lite med IPRED att göra...
Men jag förstår inte riktigt heller vad som är problemet i det här specifika fallet, man har ett direktiv som tvingar operatörerna att spara dessa loggar, i syfte att komma åt en viss typ av brott, sen har vi IPRED som tillåter rättighetsinnehavarna att få ut dessa uppgifter. 2 lagar som "påverkar" varandra kan ju inte vara speciellt ovanligt. Man kan självklart tycka att det är ett fult tilltag att tvinga operatörerna till detta med förvisningen (som säkert är sann iofs) att man vill komma åt pedofiler och andra typer av grov brottslighet, och att en följd av det blir att även rättighetsinnehavarna kan använda dessa uppgifter. Men å andra sida, hade ni väntat er något annat ? Jag förutspådde det här för flera veckor sen.
Och med handen på hjärtat, är det verkligen någon som tror att operatörernas invändningar mot detta, gärna offentligt yttrade, har något annat syfte än att öka intäkterna...
|