WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Varning för Webbkonsulterna! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36905)

daniel_ 2009-06-23 21:44

Citat:

Originally posted by greenio.se@Jun 23 2009, 20:41
Det är tråkigt att sånt här finns kvar inom domän-världen. Jag hade ett fall för många år sedan med Azalea (senare webbhotellsgruppen och numera crystone via lite omvägar tror jag) där jag hade köpt en domän ett år tidigare och de försökte med samma sak.
De skickade faktura för förnyelse, jag antog att jag kunde skita i att betala om jag inte ville förnya den så det gjorde jag. Sen efter att domänen hade förfallit kom påminnelse, jag ringde upp dem och undrade vad de ville ha betalt för egentligen, de hade inte gjort något men ville ha typ 800 spänn plus påminnelse och fakturavgifter. De sa att i stort sett att såna var villkoren och att jag skulle betala om jag ville slippa kronofogden.
Efter det tyckte jag det var lönlöst att prata med dem så det gick till slut till tingsrätten (vid det laget var det närmare 1600 de ville ha) och de förlorade såklart för de försökte ta 1600 för en tjänst de inte utfört.

Underbart, jag har dock inte tid och ork att hålla på i tingsrätten. Men de (webbamatörerna) skulle helt klart ha sig en smäll på fingrarna. Kan man ta del av ditt rättsfall någonstans?

greenio.se 2009-06-23 22:00

Citat:

Originally posted by daniel_@Jun 23 2009, 21:44
Underbart, jag har dock inte tid och ork att hålla på i tingsrätten. Men de (webbamatörerna) skulle helt klart ha sig en smäll på fingrarna. Kan man ta del av ditt rättsfall någonstans?
Ingen aning faktiskt. Kristianstad tingsrätt var det i, kanske 2002 eller 2003. Vet inte om allt sånt är offentligt men jag antar det. Kanske ska se om man kan få tag i det för nostalgi om inte annat.

Det var inte mycket jobb för mig men det är klart, jobbigt är det att behöva hålla på, jag bestred när det gick till kronofogden och fick skriftligen inkomma med min sida av saken när tingsrätten tog tag i det.

Cod 2009-06-23 23:01

Jag har haft exakt samma problem med WK för några veckor sedan, de ville ha betalt för förnyelse av ett antal domäner, varpå jag meddelade dem att jag endast ville förnya ett par av de domänerna, varpå jag får svaret rörande bindningstiden, blir irriterad och påpekar detta för dem och får ett korkat svar tillbaka.

Jag kan ju säga att det var sista gången jag lägger något hos dem.

htiawe 2009-06-23 23:11

Har det hänt något på sistonde?
För WK har väl haft ganska gott renomé tidigare?

daniel_ 2009-06-23 23:34

Citat:

Originally posted by htiawe@Jun 23 2009, 22:11

Nej, det har inte hänt något, det är det som är problemet. Man kör på samma gamla bluffliknande jargong som funnits tidigare bland diverse aktörer.

Frågan är ju om det ens är juridiskt hållbart att avtala om "luft"tjänster. Enl. Greenio.se (användaren ovan) är så inte fallet och då är det bestridan som gäller hädanefter.

Det är ju lite lustigt att man kan vara så instängda och "icke-kundvänliga" som Webbamatörerna. De kanske har missförstått detta, att det är bra att ha nöjda kunder..

greenio.se 2009-06-23 23:43

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_
Citat:

Ursprungligen postat av htiawe

Frågan är ju om det ens är juridiskt hållbart att avtala om "luft"tjänster. Enl. Greenio.se (användaren ovan) är så inte fallet och då är det bestridan som gäller hädanefter.

Det är ju lite lustigt att man kan vara så instängda och "icke-kundvänliga" som Webbamatörerna. De kanske har missförstått detta, att det är bra att ha nöjda kunder..

De har nog full rätt att kräva en på förnyelseavgift om de verkligen har förnyat domänen, då har de ju utfört tjänsten de tar betalt för. De har också full rätt att kräva att man säger upp avtalet man har ingått minst 30 dagar innan periodens slut om man har accepterat det när man blev kund.

Men det är verkligen inte speciellt kundvänligt och jag tror och hoppas att det är något man förlorar på i längden att försöka låsa sina kunder till sig på olika sätt.

Att jag kom undan så självklart berodde på att Azalea inte såg det orimliga i att driva in betalning på en tjänst de inte utfört. :P Men gör Webbkonsulterna samma sak så borde ju utgången bli den samma.

kw_wasabi 2009-06-23 23:51

Lite OT men det rör ändå WK. För några år sedan gjorde jag en deal med dem om reklam på en av mina sajter mot webbutrymme hos dem. Det funkade bra till en dag då de plötsligt stängt mer mitt konto utan att meddela, då var det över ett halvår kvar som vi avtalat om. Försökte nå dem via mail utan framgång och tog till slut ner reklamen utan tjafs.

daniel_ 2009-06-23 23:57

Citat:

De har nog full rätt att kräva en på förnyelseavgift om de verkligen har förnyat domänen, då har de ju utfört tjänsten de tar betalt för.
Absolut, det har jag full förståelse för. Problemet är att man låtit mina domäner löpa ut. Nu är dock alla flyttade till Loopia så nu innehåller fakturan från WK 7kg luft, d.v.s. ingenting. Betalar jag nu får jag ingenting då domänerna inte längre finns hos WK.

greenio.se 2009-06-24 00:03

Citat:

Originally posted by daniel_@Jun 23 2009, 23:57
Citat:

De har nog full rätt att kräva en på förnyelseavgift om de verkligen har förnyat domänen, då har de ju utfört tjänsten de tar betalt för.
Absolut, det har jag full förståelse för. Problemet är att man låtit mina domäner löpa ut. Nu är dock alla flyttade till Loopia så nu innehåller fakturan från WK 7kg luft, d.v.s. ingenting. Betalar jag nu får jag ingenting då domänerna inte längre finns hos WK.

Jo, det är väl ungefär samma situation. Du kan ju testa att fråga dem vad det är de vill att du ska betala för när de inte utfört någon tjänst. :blink:

Skulle de se det på något annat sätt får de väl slösa tid med att driva det vidare.

digi 2009-06-24 12:01

Också en liten notis om WK: jag reggade nr1.se via dem och betalade med kort, men efter 24 timmar (utan försök till reggning) så tog nån den via binero :(

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson