WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   En tanke kring frimärken (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36782)

gummianka 2009-05-13 07:31

Till att börja med måste ju det här vara själva definitionen på termen i-landsproblem, och kanske till och med ett ickeproblem.

Frankeringsmaskin måste väl ändå vara att föredra, för dom som överhuvudtaget behöver den här typen av lösningar. Om inte annat ur ett miljöperspektiv.

Men posten är ju inte på något sätt främmande för tekniken med egna etiketter och användandet av streckkoder eller datamatrix koder.
Men under devisen "if it ain´t broke..." så finns det väl idag ingen anledning att införa detta på brev, men det är väl inte omöjligt att det framöver kommer vara krav på t.ex. A brev att dom måste ha mottagarens adress och kanske även "porto" i form av datamatrixkoder.

WebboT 2009-05-13 07:44

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Citat:

Ursprungligen postat av rocky
Fan va snyggt Webbot... I USA verkar allt finnas...

USA har mycket, men utvecklingen i USA är både framåt och baklänges... För inte så länge sedan visade WebboT bilder från sin hemstad, USA har fortf. tvättlinor i städerna för att bidra med ström & telefoni.

Vi i Sverige har börjat lära oss att det är smart att gräva ned dessa.

[Nu går detta helt OT, men jag ville svara svara på det du sa]

Allt teknik o.s.v. finns, men man använder den inte och det finns förklaringar till detta.
T.ex. som tvättlinorna till el/telefoni som du nämner.
Staten byggde (med skattepengar) under lång tid upp hela infrastukturen i Sverige. Sen när monopolet släpptes någorlunda fritt, så kunde ju alla nya el och telebolag bara haka på det uppbyggda systemet.

Här I USA finns mängder med stora som små lokala el/telebolag som måste peta ner kablarna i jorden själva om det ska bli gjort.
P.g.a. detta så förstår jag trots allt varför det fortfarande finns mest luftledningar här. Det skulle kosta så pass mycket för varje lilla el/telebolag att det helt enkelt inte vore försvarbart att ens börja att gräva ner skiten. Därför kommer USA's städer se ut som i ett uland i 100 år till.
Visst är det sjysst när man går på strippen i Vegas eller Times Square i NY mitt i natten, då ser man ju inte den spruckna grå betongen som man gör på dagen. Vegas ser ut som skit dagtid.

När det gäller kvalitetstänkande ligger USA långt efter Europa. Självklart.

Men detta har ju inte så mycket att göra med Internetrelaterade tjänster. Där ligger i alla fall USA riktigt långt fram och har det mesta. Det kan du inte förneka.

Jonas 2009-05-13 07:53

Citat:

Originally posted by WebboT@May 13 2009, 07:44
[Nu går detta helt OT, men jag ville svara svara på det du sa]
Allt teknik o.s.v. finns, men man använder den inte och det finns förklaringar till detta.
T.ex. som tvättlinorna till el/telefoni som du nämner.
Staten byggde (med skattepengar) under lång tid upp hela infrastukturen i Sverige. Sen när monopolet släpptes någorlunda fritt, så kunde ju alla nya el och telebolag bara haka på det uppbyggda systemet.
Här I USA finns mängder med stora som små lokala el/telebolag som måste peta ner kablarna i jorden själva om det ska bli gjort.
P.g.a. detta så förstår jag trots allt varför det fortfarande finns mest luftledningar här. Det skulle kosta så pass mycket för varje lilla el/telebolag att det helt enkelt inte vore försvarbart att ens börja att gräva ner skiten. Därför kommer USAs städer se ut som i ett uland i 100 år till.
Visst är det sjysst när man går på strippen i Vegas eller Times Square i NY mitt i natten, då ser man ju inte den spruckna grå betongen som man gör på dagen. Vegas ser ut som skit dagtid.
När det gäller kvalitetstänkande ligger USA långt efter Europa. Självklart.
Men detta har ju inte så mycket att göra med Internetrelaterade tjänster. Där ligger i alla fall USA riktigt långt fram och har det mesta. Det kan du inte förneka.

Ber trådskaparen om ursäkt för OffTopic.
WebboT, det är fullt förståeligt.

Nu OnTopic;
Som WebboT tidigare skrivit, det du nämnt med paket hantering, med skrivare för detta mm.
Tror utskrift av frimärken är ett liknande steg i rätt riktning här.

Det är mer försvarbart här också, Sverige är ännu inte en lika konkurrens utsatt marknad på samma punkt.

Sverige har 4st stora aktörer på paketmarknaden (Posten, UPS, Schenker & DHL) på brevfronten så är det väl bara Posten när det är inrikes (med små avvikelser när inom städer). För att Sverige skall gå i samma riktning som tex. USA så behövs det fler för företag som kan konkurrera mot posten på inrikes fronten & på samma villkor.

allstars 2009-05-13 08:04

Håller abs med.
Jag har tittat på den mera automatiska lösning där man har sina egna kuvert och en eankod (kundnummer) så får man en faktura i slutet av månader.
Surt att det kostar så mycket som 3995 (ex moms) + (portot + 0.05kr * antal brev) kr i månaden bara.

Kan man skriva ut 10 portoetiketter på en gång med frankeringsmaskin?

rocky 2009-05-13 10:36

Min tanke med typ stamps.com var att man slipper ligga ute med pengar.

Fan man fyller frankeringsmaskinen med 5000 spänn typ varje kvartal och betalar årskostnader till Frama, Pitney osv för att dom ska ge en svarskod till ens frankeringsmaskin.

digiArt 2009-05-13 18:34

Varför inte utveckla frankeringsmaskinen till att vara nätkopplad istället?

Eller gå över till att skicka allt via strålfors? Då behöver du inte ens skriva ut dina brev och stoppa i ett kuvert, än mindre frankera, eller gå till brevlådan (posten eller whatever).

Affärsidé för den som har tid (finns förmodligen redan, bara att jag inte vet det): webbplats där du kan ladda upp ditt worddokument (eller annat elektroniskt dokument) eventuellt tillsammans med en mottagarlista. Sen skrivs det ut och postas till mottagaren.

För de som inte kan, vill eller ser ekonomisk vinst i att integrera mot strålfors. Allt du behöver är en internetuppkoppling och en dator.

WebboT 2009-05-13 18:39

Citat:

Originally posted by digiArt@May 13 2009, 11:34
Varför inte utveckla frankeringsmaskinen till att vara nätkopplad istället?

Eller gå över till att skicka allt via strålfors? Då behöver du inte ens skriva ut dina brev och stoppa i ett kuvert, än mindre frankera, eller gå till brevlådan (posten eller whatever).

Affärsidé för den som har tid (finns förmodligen redan, bara att jag inte vet det): webbplats där du kan ladda upp ditt worddokument (eller annat elektroniskt dokument) eventuellt tillsammans med en mottagarlista. Sen skrivs det ut och postas till mottagaren.

För de som inte kan, vill eller ser ekonomisk vinst i att integrera mot strålfors. Allt du behöver är en internetuppkoppling och en dator.

Du menar nåt i denna stilen?
http://www.l-mail.com/

allstars 2009-05-14 08:15

edit: fel...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson