WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Bankfällan - Dokument inifrån (SVT) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36493)

rocky 2009-04-28 11:32

Citat:

Originally posted by MrBob@Apr 27 2009, 17:41
Ja, det är ju måttligt roligt att vara kund i Swedbank. Jag har i och för sig länge tyckt att deras avans har varit oskäligt hög, att fonder och tjänster kostar mer än vad som är sunt... Denna senaste dokumentär förändrar ju inte den saken.
Det är svårt att byta bank, men jag tänkte börja med att öppna plats för mina fonder på Avanza, som jag har fått för mig ska vara ett aningen mer sundare alternativ till Swedbank.

Jag kan rekommendera Nordnet, du får 250 kr i fonder eller aktier just nu om du öppnar där. Fast du behöver en kod men det finns ju på deras startsida.

MrBob 2009-04-29 01:15

Tack så mycket! Jag har faktiskt anmält mig till Nordnet nu och ska med spänning engagera mig i mitt nya liv, för första gången utanför Sparbanken / FSB / Swedbank...

Man kan tydligen köpa aktier också! Det verkar spännande!

Dimme 2009-04-29 01:31

Hade det varit något att byta från Swedbank till Handelsbanken? Det verkar som att Handelsbanken är stabilast för tillfället.

MrBob 2009-04-29 02:48

Alltså, det är de saftiga avgifterna som storbankerna, vilka jag inkluderar SEB, Handelsbanken och Nordea, som jag vill komma ifrån. Jag stödjer gärna uppstickare och i denna kategori ser jag Avanza och Nordnet.

Nu vet jag inte om det var meningen att jag skulle svara på ditt inlägg. Jag är inte så duktig på svenska banker.

[redigera]
Jag har inte haft problem med Swedbank av teknisk karaktär. Tjänsterna och svarstiderna är jag fullt nöjd med.

kw_wasabi 2009-04-29 03:15

Citat:

Originally posted by Dimme@Apr 29 2009, 01:31
Hade det varit något att byta från Swedbank till Handelsbanken? Det verkar som att Handelsbanken är stabilast för tillfället.
Jag är kund hos Handelsbanken och tycker väldigt mycket om den banken. Vad jag har hört så har Handelsbanken klarat sig väldigt bra i "krisen" och har dessutom varit väldigt stabil sedan lång tid tillbaka.

Som webbutvecklare har jag dock lite kritik mot deras internetbank, främst att de inte snyggat till designen de senaste ~8 åren. Jag rekommenderar dig att testa Handelsbanken..

Spindel 2009-04-29 10:57

Problemet som jag ser det (med Nordnet och Avanza) är ju att de inte är några renodlade banker utan snarare bara där man kan spara. Oftast vill man ju ha ett Visa/Mastercard-kort kopplat till ett konto eller kunna betala bankärenden via nätet. Och det kan man väl inte med Nordnet och Avanza?

BarateaU 2009-04-29 11:12

Funderar på danske bank, har SEB själv som huvud bank, men också internetbank hos swedbank osv.
Gillar inte alla kortavgifter och avgifter för att kunna betala med internetbanken osv.

Spindel 2009-04-29 11:45

Citat:

Originally posted by BarateaU@Apr 29 2009, 11:12
Funderar på danske bank, har SEB själv som huvud bank, men också internetbank hos swedbank osv.
Gillar inte alla kortavgifter och avgifter för att kunna betala med internetbanken osv.

Har själv Danske Bank i nuläget och är nöjd, förutom att deras webbsida endast fungerar i Internet Explorer. Lite rörig Internetbank också, men den fungerar. Annars är jag nöjd - helt klart!

Däremot känns det ju som alla banker i nuläget lider av dåliga webbsidor. Antar att det kommer förändras med tiden.

rocky 2009-04-29 13:39

Citat:

Originally posted by Spindel@Apr 29 2009, 10:57
Problemet som jag ser det (med Nordnet och Avanza) är ju att de inte är några renodlade banker utan snarare bara där man kan spara. Oftast vill man ju ha ett Visa/Mastercard-kort kopplat till ett konto eller kunna betala bankärenden via nätet. Och det kan man väl inte med Nordnet och Avanza?

Nordnet har blivit bättre på bankdelen förra året, nu kan man överföra pengar, betala bg/pg osv och man har ett eget kontonummer till skillnad mot tidigare. Med mobilen som säkerhetsdosa, vilket också är en fördel.

Dock så använder jag själv Nordnet bara till att investera. Jag har Handelsbanken & ICA Banken privat, jag har ett bankkort hos ICA därför att det är 0 kr i uttagsavgift utomlands och inget påslag, 250 kr / år. Jag har inget kort till mitt Handelsbankskonto än, och jag betalar inga avgifter för internetbetalningarna där vad jag vet.

Dock så har jag ett swedbankkonto jag också, men jag har tänkt att avsluta det i ett år nu men jag orkar inte gå och ställa mig i kö nere på banken och det verkar inte att gå över internetbanken.

FredrikNas 2009-04-29 13:59

Kan rekomendera LÆnsførsækringar som bank, avgiftsfria kort & bra internet bank.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson