WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Skäligt pris om nån vill köpa "tillbaka" en domän? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36407)

tartareandesire 2009-04-22 14:02

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Apr 22 2009, 13:50
Om domännamnet är ett varumärke kan IPRED komma och ta dig, med domstolstvång och avskräckande skadestånd och hela baletten.Frågan är då inte vad du kan ta betalt utan vad du kan slippa undan med att betala.
IPRED ger nämligen samma skydd åt varumärken som åt upphovsrättsskyddat material

Tveksamt? Det räcker väl knappast med att du äger domännamnet så länge du inte inkräktar på varumärket?

mkj 2009-04-22 15:26

jag hade som sagt inte en aning om att det var ett företag som hade denna adress...o glömde bort att förlänga den. Tyckte namnet var passande till en viss party-sajt jag hade i tankarna då.

-men vi skippar snacket nu o tar frågorna:

* hur länge är domänen under min kontroll efter att förfallodatum varit? Bör jag betala in en förlängning på den nu oavsett?

* vad bör jag ta i betalt för domänen? Är 3000:- "ok"?

tartareandesire 2009-04-22 16:27

Citat:

Originally posted by mkj@Apr 22 2009, 15:26
jag hade som sagt inte en aning om att det var ett företag som hade denna adress...o glömde bort att förlänga den. Tyckte namnet var passande till en viss party-sajt jag hade i tankarna då.
-men vi skippar snacket nu o tar frågorna:
* hur länge är domänen under min kontroll efter att förfallodatum varit? Bör jag betala in en förlängning på den nu oavsett?
* vad bör jag ta i betalt för domänen? Är 3000:- ok?

Citat:

Ett domännamn som inte förnyas deaktiveras 10 dagar efter effektivt förfallodatum, vilket i sin tur inträffar vid månadsskiftet efter domänens förfallodatum. Om årsavgiften skall betalas 15 april är alltså effektivt förfallodatum 1 maj. 10 dagar efter det inträder en 60 dagar lång deaktiveringsperiod då domännamnet inte fungerar men man fortfarande har chans att förnya domännamnet.
Priset är omöjligt för någon här att ge ett vettigt svar på utan att du svarar på de motfrågor som ställts i tråden. Med tanke på situationen så är nog en ren överlåtelse att rekommendera + eventuellt nån hundring för ditt "besvär".

Conny Westh 2009-04-23 12:30

Citat:

Originally posted by mkj@Apr 22 2009, 10:32
har ju reggat det via snapback vilket kosta extra....sen är ju tid pengar.

-om ja nu ska va "ful" o ta en liten slant för det, sköter jag det enklast med företaget direkt eller kan registraren hjälpa till?

priset då? 3000 e väl inte nån farlig summa?

-vill understryka att jag inte hade någon ond avsikt den dagen jag registrerade denna adress. Den skulle faktist från början vara en "party-mingel sajt"

Gör som Jonny föreslog och begär ersättning för dina direkta kostnader!

mkj 2009-04-23 13:11

bad dom komma med ett bud. Återkommer med resultatet!

Magnus_A 2009-04-23 14:20

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 22 2009, 14:02

Tveksamt? Det räcker väl knappast med att du äger domännamnet så länge du inte inkräktar på varumärket?

Om du inte har någon sida uppe alls så är det inget intrång,det är sant, men om du har en sida uppe på ett domännamn som gör intrång på varumärke så ger IPRED nya rättsliga verktyg åt den som äger varumärket.

mkj 2009-04-23 14:28

har väl kommit till lite förhandling.

Dock stör jag mig på att dom utgår ifrån att jag skulle registrerat den i ond tro, och att dom därmed skulle vinna en ATF.

Jag registrerade den för att den var ledig + att jag gillade namnet, punkt slut.

Bud nu är 5000 inkl. moms.

Men jag säljer ju som privat person, hur går man till väga då? Överväger att nöja mig med 5000:- netto. Hur gör man då mellan företag & privatperson?

mkj 2009-04-24 11:08

förhandlingarna fortsätter.

"sökanden" medger att jag inte registrerat denna i "ond tro", men uttrycker sig vara säker på att vinna en tvist.

om man läser dessa punkter:

* Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i
Sverige.
* Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han registrerade eller
använde domännamnet
* Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till
domännamnet.

-känns som dom bara uppfyller 1 punkt här, möjligen 2. -Vad är det som säger att jag inte skulle ha ett berättigaht intresse till ett visst domännamn? Till o börja med har jag inte hunnit lägga upp något än...är det om man typ anvnder www.golv.se o säljer korv där?

claeslund 2009-04-24 11:14

Man blir ju lite halvt nyfiken på vad det är för domännamn...

mkj 2009-04-24 11:31

Citat:

Originally posted by claeslund@Apr 24 2009, 11:14
Man blir ju lite halvt nyfiken på vad det är för domännamn...
låt säga att det är bananbolaget.se

banan bolaget ab missar förnya domänen.

Jag gillar bananer och upptäcker att den är ledig. Jag registrerar den.

Dom hör av sig och tycker dom har rätt till domänen....mer rätt än mig.

Ungefär så.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson