WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Dotshop lägger ner sin verksamhet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36404)

tartareandesire 2009-04-22 11:27

Citat:

Originally posted by lubic@Apr 22 2009, 11:22
Självklart kommer det finnas en och annan som fortfarande vill känna och klämma på något fysiskt till musiken.
Men jag tror att den större massan kommer digitalisera sina hem och media. Se bara på hur pass populärt Spotify är. Betala 99 kr i månaden och få ta del av en massa musik, som man annars omöjligt skulle ha haft råd med. Det känns som framtiden för mig, inte CD-skivor.

Jag tycker nog att Spotify är mer att jämföra med radio och den kommer knappast att konkurreras ut. Tror inte heller det digitala kommer ta över utan det står kvar som ett bra komplement. Framtiden ligger inte i att låsa in sig utan att bredda sig vilket många skivbolag insett genom att erbjuda både vinyl, cd och digitalt material.

lubic 2009-04-22 11:34

Stora skillnaden mellan Spotify och radio är att på Spotify väljer du vad du vill lyssna på samt att du slipper reklamen. Därför känns det som en ganska "dålig" jämförelse. Bättre att jämföra med CD-skivor men där du slipper köpa skivan, slipper byta skivor i spelaren, slipper ha skivor i hyllan, etc. Största nackdelen med Spotify är att du inte kan ta med dig musiken (iaf inte ännu), där är CD-skivor bättre då du t.ex. kan kopiera dessa till din MP3-spelare eller liknande. Men om jag inte minns fel så ska man även kunna köpa MP3-filer via Spotify?

tartareandesire 2009-04-22 11:42

Citat:

Originally posted by lubic@Apr 22 2009, 11:34
Stora skillnaden mellan Spotify och radio är att på Spotify väljer du vad du vill lyssna på samt att du slipper reklamen. Därför känns det som en ganska "dålig" jämförelse. Bättre att jämföra med CD-skivor men där du slipper köpa skivan, slipper byta skivor i spelaren, slipper ha skivor i hyllan, etc. Största nackdelen med Spotify är att du inte kan ta med dig musiken (iaf inte ännu), där är CD-skivor bättre då du t.ex. kan kopiera dessa till din MP3-spelare eller liknande. Men om jag inte minns fel så ska man även kunna köpa MP3-filer via Spotify?

Jag syftade mer på användningen. De flesta jag känner använder Spotify som radio medan de arbetar och inte till speciellt mycket aktivt lyssnande.

lubic 2009-04-22 13:12

Ok, men om de har en bra lösning (tekniskt) för att kunna lyssna aktivt hemma så kommer de förmodligen även med tiden använda tjänster som Spotify i vardagen och inte bara på jobbet. Istället för att behöva köpa CD-skrivor.

Sen kanske du/ni/några inte känner det som om det är "jobbigt" att köpa CD-skivor? Men om jag t.ex. vill lyssna på skiva X (eller bättre låt Y) så startar jag bara Spotify och söker på låten (eller skivan). Menas de som istället köper skivor måste ta sig ner på stan (eller köpa skivor via nätet) betala ca 100-150 kr för en skiva, där förmodligen bara ett fåtal låtar är riktigt bra. Det är just detta som jag tror kommer vara det som gör att CD-skrivor mer eller mindre kommer dö ut. Enkelheten med tjänster som Spotify kontra "jobbet" att köpa fysiska skivor.

tartareandesire 2009-04-22 13:21

Citat:

Originally posted by lubic@Apr 22 2009, 13:12
Ok, men om de har en bra lösning (tekniskt) för att kunna lyssna aktivt hemma så kommer de förmodligen även med tiden använda tjänster som Spotify i vardagen och inte bara på jobbet. Istället för att behöva köpa CD-skrivor.
Sen kanske du/ni/några inte känner det som om det är "jobbigt" att köpa CD-skivor? Men om jag t.ex. vill lyssna på skiva X (eller bättre låt Y) så startar jag bara Spotify och söker på låten (eller skivan). Menas de som istället köper skivor måste ta sig ner på stan (eller köpa skivor via nätet) betala ca 100-150 kr för en skiva, där förmodligen bara ett fåtal låtar är riktigt bra. Det är just detta som jag tror kommer vara det som gör att CD-skrivor mer eller mindre kommer dö ut. Enkelheten med tjänster som Spotify kontra "jobbet" att köpa fysiska skivor.

Spotify är fortfarande en dålig jämförelse. Du gör dig själv beroende av en enda tjänst, ett företag. Företag kommer och går. Försvinner Spotify så får du börja om från scratch igen och leta reda på alla dina låtar en gång till. Hör man till den skara som bara lyssnar på de senaste hitlåtarna och knappt vet vad jazz eller metal är så kanske det funkar att köpa låtarna digitalt men jag med många andra lyssnar på musik utan hitkaraktär och då är helheten oftast mer intressant.

htiawe 2009-04-22 13:28

Vad man kan göra, om man vill ha musiken tillgänglig överallt, är ju att lagra den online. De tjänster som finns nu erbjuder kanske inte de bästa priserna per GB men priserna kommer att bli attraktivare ju mer tjänsterna utvecklas.

Det skulle jag personigen tycka var det bästa, jag skulle slippa oroa mig för att säkerhetskopiera mina köpta låtar och jag skulle ha tillgång till dem överallt.

tartareandesire 2009-04-22 13:44

Citat:

Originally posted by htiawe@Apr 22 2009, 13:28
Vad man kan göra, om man vill ha musiken tillgänglig överallt, är ju att lagra den online. De tjänster som finns nu erbjuder kanske inte de bästa priserna per GB men priserna kommer att bli attraktivare ju mer tjänsterna utvecklas.
Det skulle jag personigen tycka var det bästa, jag skulle slippa oroa mig för att säkerhetskopiera mina köpta låtar och jag skulle ha tillgång till dem överallt.

Utom de platser där du saknar internetuppkoppling då =) Jag tycker personligen det är ganska avkopplande att slippa det ibland.

Känns ju lite trist att man ska betala för lagring därutöver, vore väl bra om försäljarna erbjöd även denna tjänst men det är knappast lönsamt. Känns faktiskt mer omständigt för en privatperson att hålla ordning på 10 000 digitala låtar jämfört med 1000 skivor.

lubic 2009-04-22 13:57

Självklart finns det risker att Spotify försvinner. Men i och med att man slipper betala 10 000-tals kronor för att få samma utbud så är förmodligen risken värt tiden det tar att hitta på låtarna hos en annan tjänst.

tartareandesire 2009-04-22 14:03

Citat:

Originally posted by lubic@Apr 22 2009, 13:57
Självklart finns det risker att Spotify försvinner. Men i och med att man slipper betala 10 000-tals kronor för att få samma utbud så är förmodligen risken värt tiden det tar att hitta på låtarna hos en annan tjänst.

Inte för mig. Tycker utbudet är sisådär.

lubic 2009-04-22 14:15

Skulle tror att utbudet blir bättre och bättre, iaf om skivbolagen har en anledning att göra det. Tyvärr innebär "hårdare tag" mot piratkopieringen att skivbolagen inte har samma "tryck" på sig att lägga ut låtar på tjänster som t.ex. Spotify.

Men jag hoppas iaf att det blir bättre på den fronten. Med lite tur kanske vissa artister kan nå ut till marknaden utan att gå via bolagen och då känns Spotify-liknande tjänster som ett utmärkt sätt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson