WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   TV-reklam vs. internetreklam (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36218)

nudie 2009-04-10 20:34

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Originally posted by -Kalledoo@Apr 9 2009, 17:01
Citat:

170 000kr för 1 miljon tittare? Låter ju inte klokt
Jag var tvungen att kolla hur mycket jag betalar här i USA för samma antal tittare.
Exempel: På ABC, en torsdag eftermiddag mellan klockan 14.00 och 17.00 (6 visningar) får jag 1 miljon tittare för strax under 2000 (16 000kr)

Känns lite som att det blir till att jämföra äpplen och päron. 1 000 000 tittare, då snackar vi prime time och några av de populäraste programmen i Sverige öht. Givetvis blir ju kontaktkostnaden så mycket högre i Sverige än i USA om man jämför på det viset.
Men om du istället ställer i paritet så här: Du når 11-12% av den totala populationen för 170 000 spänn.. Dvs en ganska stort genomslag
Det är ju inte för inte som det är kanon att vara företagare i mångt och mycket i USA.. 16 000 spänn för att nå ut till en miljon människor.. Snacka om att kunna konvertera

Vi kan ju också jämföra med mothers of all prime time. Super Bowl. 100 miljoner tittare i USA och en 30-sekunders reklamfilm kostar 3 miljoner (25 milj. kr) Det blir runt 3333 (25 000 kr) per en (1) miljon tittare. 33% av befolkningen når man.
Tänker man sen på att Super Bowl har runt en (1) miljard tittare i hela världen, så kommer vi ner på 333 (2500 kr) per en (1) miljon tittare. Super-Bowl-Annonsörer som Godaddy har ju hela världen som potentiella kunder, så det betyder att de endast betalar 2500 kr per en (1) miljon tittare. Trots att anonnsen kostade 25 miljoner kronor.
Så om du istället ställer i paritet så här: Du når 15% av den totala populationen i hela Världen för 25 millar. (2500 kr per 1 miljon tittare) Dvs en ganska stort genomslag.

fast du når inte alla tittare med reklamerna. jag zappade runt och tv-kanalerna som sänder har olika reklamer. samt att de som kollar utomlands i europa eller något har egna reklamer oftast likaså.

Cykelpedal 2009-04-10 23:58

Störningar finns i alla medier, t.ex. används ju AdBlock allt mer flitigt på nätet.

Kalledoo 2009-04-12 01:35

Citat:

Citat:

Originally posted by -Kalledoo@Apr 9 2009, 17:01
Citat:

170 000kr för 1 miljon tittare? Låter ju inte klokt!

Jag var tvungen att kolla hur mycket jag betalar här i USA för samma antal tittare.
Exempel: På ABC, en torsdag eftermiddag mellan klockan 14.00 och 17.00 (6 visningar) får jag 1 miljon tittare för strax under $2000 (16 000kr)

Känns lite som att det blir till att jämföra äpplen och päron. 1 000 000 tittare, då snackar vi prime time och några av de populäraste programmen i Sverige öht. Givetvis blir ju kontaktkostnaden så mycket högre i Sverige än i USA om man jämför på det viset.

Men om du istället ställer i paritet så här: Du når 11-12% av den totala populationen för 170 000 spänn.. Dvs en ganska stort genomslag :)

Det är ju inte för inte som det är kanon att vara företagare i mångt och mycket i USA.. 16 000 spänn för att nå ut till en miljon människor.. Snacka om att kunna konvertera!

Vi kan ju också jämföra med mothers of all prime time. Super Bowl. 100 miljoner tittare i USA och en 30-sekunders reklamfilm kostar $3 miljoner (25 milj. kr) Det blir runt $3333 (25 000 kr) per en (1) miljon tittare. 33% av befolkningen når man. ;)

Tänker man sen på att Super Bowl har runt en (1) miljard tittare i hela världen, så kommer vi ner på $333 (2500 kr) per en (1) miljon tittare. Super-Bowl-Annonsörer som Godaddy har ju hela världen som potentiella kunder, så det betyder att de endast betalar 2500 kr per en (1) miljon tittare. Trots att anonnsen kostade 25 miljoner kronor.

Så om du istället ställer i paritet så här: Du når 15% av den totala populationen i hela Världen för 25 millar. (2500 kr per 1 miljon tittare) Dvs en ganska stort genomslag. ;)

Jo det var väl lite det jag också på något sätt ville komma fram till. Dvs kontaktkostnaden per person i större länder är betydligt lägre både vad det gäller Tv-reklam och säkerligen också på Webben ( iaf på Nischade medier ). De stora företagen i de större länderna är ju då också således rejält mycket större och omsättningar m.m likaså.

Det blir helt enkelt svårt att jämföra TV-marknadsföring USA vs Swe. Det är ju inte bara kontaktkostnaden som skiljer utan hela processen, effekten, genomslaget etc, etc.

Jag förstår att det kan verka "inte klokt" att vi får betala 170 000kr för en miljon tittare om man enbart jämför kostnad vs kostnad. Men om man ser den stora bilden över hur hela apparaten faktiskt fungerar så ser man ganska snabbt att det inte är så konstigt att det är betydligt dyrare här. Det blir helt enkelt svårt att jämföra, därav "äpplen och päron".

Har man möjlighet att lansera sin produkt i USA med allt vad det innebär och har 400 000 i marknadsbudget så låter det ju helt klart mer attraktivt att lägga de pengarna där istället hehe :) Men det är ju knappast så att alla Svenska företag har den möjligheten.

Att köpa primetime annonsering på största kanalen i Sverige under bästa sändningstid KAN inte kosta 16 000 spänn då det skulle bli omöjligt för bolagen att sända ens halvt vettiga tv-progam ( om vi nu skall påstå att de gör det ens idag med våra 170 000 :) )..

16 000 spänn i Sverige kostar en jäkla printannons med en upplaga på 100 000 ex. Men någonstans måste ju cashen in eller hur? Det krävs lika stor redaktion i Sverige för att producera en tidning som har 60 sidors innehåll. Där ligger de stora kostnaderna. Denna tidning i Sverige kan kanske "räkna" med en försäljning på 100 000 ex. Hade samma redaktion suttit i USA hade de kanske kunnat kränga av ett par Miljoner ex utan någon behöva ha högre produktionskostnad för själva tidningen.

Så jo det är väl klart som tusan det spolar roll hur stor % av befolkningen i ett land du når för pengen. Det är väl ganska självklart att man inte skall kunna lägga företagets årsbudget för kaffemaskinen i cafeterian till en TV-kampanj där du når 10-11% av befolkningen?

Ber om ursäkt för eventuella konstigheter, felstavningar eller utsvävningar. Det är sent och lördagsgroggen trivs i magen.

gummianka 2009-04-12 07:55

Men idag tycker jag att annonseringen/annonsörerna faktiskt hittat sina positioner (även om det självklart är en marknad i ständig förändring) där TV reklam framförallt är varumärkesbyggande, men där internetreklam ju har en självklar fördel med att kunna direktlänka till ett köp av en specifik produkt, eller tjänst.

niklasn1973 2009-04-23 09:56

Emarketer har just släppt statistik och jämförelser mellan TV och andra medier. Finns på http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1007053

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson