WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Välja hotell? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35617)

smultronpuss 2009-03-10 08:25

Citat:

Originally posted by youheardit@Mar 10 2009, 07:54
Tänkte börja lågt sen klättra uppåt och uppgradera. Därför gillar jag hagens program.

Du frågade efter hjälp i ämnet men du lyssnar inte på vad någon har att säga?!
Ge fan i att tro på vad alla Pinocchio-hotell lovar!

Danielos 2009-03-10 15:33

Om någon erbjuder 400TB utrymme o 40TB i månad trafik för 50kr om året och det ser bra ut skulle du slå till då? Ofta när det ser bra och billigt ut så slutar det med att man får dra sig ur med svansen mellan benen för att det antingen inte fungerar (går segt om inte annat) eller att man förbrukar så pass mycket resurser (man använder hälften av vad som lovas) att hosting företaget slänger ut dig i en ren självbevaralsedrift för att överleva, för räknar man på det måste alla anställda vara hjälparbetare utan lön för att det ska bli nån vinst.

studiox 2009-03-10 17:22

Citat:

Originally posted by danielos@Mar 10 2009, 16:33
Om någon erbjuder 400TB utrymme o 40TB i månad trafik för 50kr om året och det ser bra ut skulle du slå till då? Ofta när det ser bra och billigt ut så slutar det med att man får dra sig ur med svansen mellan benen för att det antingen inte fungerar (går segt om inte annat) eller att man förbrukar så pass mycket resurser (man använder hälften av vad som lovas) att hosting företaget slänger ut dig i en ren självbevaralsedrift för att överleva, för räknar man på det måste alla anställda vara hjälparbetare utan lön för att det ska bli nån vinst.

Jag tror inte att ens det hjälper, dom måste snarare betala pengar TILL företaget, eller ha så bra kunder att deras överbokningsmatris går ihop ändå.

Nu överdrev du ju rätt duktigt iofs. även om man kan tycka att 0,5Tbyte är extremt mycket - Lite sugen på att köra en xftp från sunet eller något på * -r för att bara fylla 0,5Tbyte och se vad dom säger. Sen berätta för alla linux distar att man har en spegel, och se vad som händer :-)

youheardit 2009-03-11 00:32

Citat:

Ursprungligen postat av studiox
Citat:

Ursprungligen postat av danielos

Jag tror inte att ens det hjälper, dom måste snarare betala pengar TILL företaget, eller ha så bra kunder att deras
överbokningsmatris går ihop ändå.
Nu överdrev du ju rätt duktigt iofs. även om man kan tycka att 0,5Tbyte är extremt mycket - Lite sugen på att köra en xftp från sunet eller något på * -r för att bara fylla 0,5Tbyte och se vad dom säger. Sen berätta för alla
linux distar att man har en spegel, och se vad som händer :-)

Okej dessvärre kan det ni skriver stämma. Blev bara lite uppåt när jag såg erbjudandet.
Men kan hålla med om att det låter lite långsökt med Dem priserna hagen kör med.

Ett stort utrymme är jag inte så användbar av. Det som jag har planerat är att medlemar ska kunna ladda upp eller ladda ner en zip fil Som innehåller ett spel mod. Storleken på zip filen kan ligga runt på 200kb. Det jag mest är orolig för är trafiken. Jag Hänger inte riktigt med på det här med trafik storlek direkt.
Någon som kanske kan ge en ungefär storlek i månaden(trafik) jag lär behöva?
Tack på förhand!
Btw tack för era svar.

//Philip Andersson

Mortekai 2009-03-11 07:52

Hagen har en riktigt spännande prissättning, undrar hur tusan dom går runt? :)

Det är lite svårt att uppskatta hur mycket bandbredd du behöver eftersom det beror på hur många nedladdningar som görs. Du bör även tänka på att många nedladdningar kan sänka en server om resurserna inte räcker till. Det är förhållandevis vanligt i delade servermiljöer (vanligt webbhotell) så ett tips kan vara att kika på en VPS för att undvika det och ändå inte gå fullt ut med en egen server.

youheardit 2009-03-11 08:36

Citat:

Originally posted by Mortekai@Mar 11 2009, 08:52
Hagen har en riktigt spännande prissättning, undrar hur tusan dom går runt?
Det är lite svårt att uppskatta hur mycket bandbredd du behöver eftersom det beror på hur många nedladdningar som görs. Du bör även tänka på att många nedladdningar kan sänka en server om resurserna inte räcker till. Det är förhållandevis vanligt i delade servermiljöer (vanligt webbhotell) så ett tips kan vara att kika på en VPS för att undvika det och ändå inte gå fullt ut med en egen server.

Har kikat lite på VPS nu och det ser ut som ett riktigt bra sätt att fixa det på.
Var inne på Ipeer. Fina priser och värkar väldigt seriöst.

Citat:

Det är lite svårt att uppskatta hur mycket bandbredd du behöver eftersom det beror på hur många nedladdningar som görs.
Det är svårt att se fram hur mycket det kan vara, det kommer att vara en .com domän inom ett känt spel som spelar mycket i hele europa och amerika, men utbudet kommer inte vara så jätte stort. Dessutom ska det vara gratis.
Jag skulle kunna tänka mig runt 1000 nerladdnigar/ dag, 30000 nerladdnigar i månaden.

Tack!
//Philip Andersson

Oskar G 2009-03-11 09:50

Citat:

Hagen har en riktigt spännande prissättning, undrar hur tusan dom går runt? :)

Beskrivs mycket bra här: http://blog.dreamhost.com/2006/05/18/the-t...ut-overselling/

Danielos 2009-03-11 09:58

Citat:

Inte så svårt faktiskt, dom räknar med att de flesta utnyttjar 10% av vad som lovas och slänger ut de som förbrukar mer än 10%, det är hårda tider och detta är helt enkelt vad man kallar djärv marknadsföring (jag kallar det falsk marknadföring).

studiox 2009-03-11 12:40

Citat:

Ursprungligen postat av danielos
Citat:

Ursprungligen postat av Mortekai

Inte så svårt faktiskt, dom räknar med att de flesta utnyttjar 10% av vad som lovas och slänger ut de som förbrukar mer än 10%, det är hårda tider och detta är helt enkelt vad man kallar djärv marknadsföring (jag kallar det falsk marknadföring).

Det kallas överbokning och det mest användbara exemplet är flygbolag. Flygbolag överbokar alltid stolarna, då dom vet, med alla sina års erfarenet att alla som bokat en resa inte dyker upp. Dom kan alltså sälja fler stolar än dom faktiskt har, och har dom tur så bokar personen inte om resan i tid heller, vilket ger $$$ då dom kan sälja stolen två gånger.

Så gör bredbandsoperatörerna också, eller vem är dum att tro att bredbandsbolget har 100 Mbit * 300.000 (Fiber kunder) i kapacitet ut mot stora stygga internet? Runt 30 Terabit..

.. och webbhotellen gör så.

Danielos 2009-03-11 12:44

Fast skillnaden är att flygbolaget går ut med att man överbokar och i deras villkor står detta med att man kan bli av med sin plats, med specificerad ersättning, i webbhotellens villkor finns sällan med att man slänger ut dig om du använder mer än 50% av vad du har rätt till.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson