![]() |
Citat:
|
Kolla alltid upp om insättningsgarantin gäller eller ej. Akelius har superbra ränta men glömmer upplysa om att insättningsgarantin inte omfattar deras produkter.
Och tänk på att ju högre ränta som erbjuds ju större risk tar inlåningsföretaget. Ett alternativ kanske kan vara räntefonder? Har haft hela PPM-sparandet i Alfred Berg Penningmarknadsfond, +5-6% på 1 år. Väl valt när jag tittar på aktiefonder samma år. Håller på att lägga in privata sparandet i räntefonder as we speak. Men finns minor även bland räntefonder, akta dig för obligationsfonder. Företagsobligationer har rusat i värde sedan i höstas, misstänkt bubbla! Och du ska ligga i långa räntefonder när centralbankerna sänker sina räntor. När räntorna sedan börjar höjas framöver vill du ligga i korta räntefonder. Men penningmarknadsfonder är så gott som säkra. Kika historik och se utveckling under tidigare konjuktursvackor. |
Citat:
|
Citat:
|
Jag var i Polen nyss, en större bank där gjort tv reklam om att de ger dig 8% i ränta per månad och du binder inte pengarna.
|
Det kan nog vara ett riktigt klipp att sätta pengar i den banken med tanke på att Polen nyss sänkte styrräntan till 4 %. Gäller bankgarantin där?
Ebberöds banku kanske? --- 200.000 är lite väl högt belopp. Vid 50.000 kan du få rätt så bra alternativ på insatt kapital om man tittar på lite olika banker. Fast det är klart med dagens ränta är inget bra egentligen. |
Vet inte om bankgarantin gäller, men kan vara bra att kolla i andra läder. Måste ju inte spara här.
|
8% korrigerat mot valuta ger inte 8% ränta i SEK :)
|
Kan tipsa om http://www.marginalen.se
Flyttade lite sparpengar (allt jag hade) när jag blev sur på handelsbankens avgifter... 4% är mycket mer än 0%... Fick ca 500kr i ränta vid nyår, det hade jag INET fått på handelsbanken. Har också ICA banken som har ganska bra ränta. |
Handelsbanken ja... De har toksänkt räntan.. Tror jag har 0.80 där nu, jippie!
Jag kör på capinordic sparkonto just nu, från 3.50-4.10 beroende på bindningstid. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson