WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Blondinbella stängs av (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35319)

hnn 2009-02-23 16:05

Tvivlar väl på att dom kommer undan om dom inte pröjsar.

Jag tror Spotlife anlitat dom för annat än att bara ligga hos Blogg.se...

xpower 2009-02-23 16:47

Citat:

Originally posted by BoISaren@Feb 23 2009, 16:07
Varför vilja pröjsa 7000 kronor i månaden när man kan få Wordpress som är gratis?
- Som det är nu använder de vårt bloggverktyg illegalt, de är pirater. säger Blogg.se.s grundare Roland Karlsson till Dagens Media.
Per Rydberg säger:
Citat:

- Jag kan förstå att Roland är arg när det kommer aktörer som Spotlife som är duktigare på att tjäna pengar på bloggen än vad han är. Men att kalla oss pirater och parasiter är bara pinsamt. Rolands agerande kommer att straffa sig. Han vet inte vilka kontakter vi har och jag skulle inte bli förvånad om fler bloggare lämnar Blogg.se inom kort.
Orka hota med kontakter för detta, herregud.
Läs här också: http://dagensmedia.se/mallar/dagensm...version=219700

Verkligen pinsamt minst sagt!

kw_wasabi 2009-02-23 19:29

Det är väl bara att de betalar, eller byter till t.ex Wordpress. Vi lär ju tyvärr inte bli av med Blondinbellas smörja p.g.a. detta lilla bråk.

Nimoore 2009-02-23 19:32

citat
"- Rolands agerande kommer att straffa sig. Han vet inte vilka kontakter vi har och jag skulle inte bli förvånad Blogg.se tappar mer trafik inom kort, då fler bloggare byter plattform."

Ja det är ingen underdrift när han nämner kontakterna, vad många BlondinBella Wannabes inte har klart för sig är att bakom den bloggen ligger det nog ett nätverk av rang, (alltid bra att kunna synas i media) utan detta hadde även BlondinBella varit en högst ordinär blogg beträffande besöksantal.

Xamda 2009-02-23 21:59

Var kan man se hennes besöksantal då....?

b_andersson 2009-02-23 22:07

Citat:

Originally posted by Xamda@Feb 23 2009, 21:59
Var kan man se hennes besöksantal då....?

http://sis-index.se/analys/Spotlife+-+Blondinbella

MRDJ 2009-02-23 22:07

nästan så man ska ta o ringa upp henne och erbjuda sig porta skiten till wordpress.

men vill man ha blondinbellas blogg på meritlistan? ;)

Danielos 2009-02-24 10:19

Citat:

Originally posted by eliasson@Feb 23 2009, 17:04
En enkel anledning är väl att Wordpress är open source, och säkerhetshålen sprider sig snabbare än administratörer hinner täppa till dom - innan hålet redan nyttjas.

Rätta mig om jag har fel, men är inte Wordpress - eller varit - väldigt utsatt det sista?

Jo, det stämmer, det dyker upp säkerhetshål lite titt som tätt, dock finns det sätt att sätta upp WP på så att det blir säkert ändå,
men det är inget för hemmapularen att försöka sätta upp det, ska det bli riktigt säkert krävs flera isolerade servrar, mod_security, reverse proxy samt inte minst en specialkonfigurerad brandvägg och lite annat. Och är det en stor sajt/blogg så kan ju även last balansering behövas i alltihopa för max tillgänglighet och prestanda.

Daniel.st 2009-02-24 13:10

Citat:

Ursprungligen postat av danielos
Citat:

Ursprungligen postat av eliasson
En enkel anledning är väl att Wordpress är open source, och säkerhetshålen sprider sig snabbare än administratörer hinner täppa till dom - innan hålet redan nyttjas.
Rätta mig om jag har fel, men är inte Wordpress - eller varit - väldigt utsatt det sista?

Jo, det stämmer, det dyker upp säkerhetshål lite titt som tätt, dock finns det sätt att sätta upp WP på så att det blir säkert ändå,
men det är inget för hemmapularen att försöka sätta upp det, ska det bli riktigt säkert krävs flera isolerade servrar, mod_security, reverse proxy samt inte minst en specialkonfigurerad brandvägg och lite annat. Och är det en stor sajt/blogg så kan ju även last balansering behövas i alltihopa för max tillgänglighet och prestanda.

Exakt, med den mängden besökare handlar det inte om någon liten hemmaserver eller lösning som bygger på shared hosting. Ska man ha bra grejer som fixar ett stort antal besökare på ett bra sätt då kostar det.

Lite OT men hur fungerar det förresten att köra Wordpress i kluster/lastbalanserade miljöer?

Danielos 2009-02-24 17:19

Citat:

Originally posted by eliasson@Feb 23 2009, 17:04

Lite OT men hur fungerar det förresten att köra Wordpress i kluster/lastbalanserade miljöer?

Jag kör WP i min klustrade miljö. Det fungerar väldigt bra, jag kör dock inte WP Mu utan en vanlig WP installation som är moddad en del för att det ska gå att dela på för alla användare. En fördel är att man regar sig per forum, och det krävs inte 20 nya tabeller per ny användare. En annan fördel är att det har varit lätt att göra så man kan ha en egen domän kopplad till blogget, samt att det har varit möjligt att göra så alla kan ha anpassad första sida i vanlig html.

Dock har vägen fram till det är idag inte varit enkel, det har varit en rätt lång och mödosam väg där man har fått prova sig fram och testa olika tekniker för lastbalanseringar, cachande proxyservrar och annat och det har funnit rätt många trösklar.

Även de riktigt stora bloggarna som går på högtryck har visat sig fungera mycket bra i denna klustermiljö, varav en har inlänkar från aftonbladet.se: www.frick.nu

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson