![]() |
Han menade nog dom lokala scripten, såsom php osv
|
Citat:
|
Citat:
Pratar vi PHP så spelar det, precis som andra också sagt - ingen som helst roll. |
Citat:
|
Jag brukar använda yui compressor för att göra koden mindre. Sedan brukar jag gzippa. Vad jag vet är det det absolut bästa sättet att få ner storleken på koden. Lägg sedan den koden som en inkluderad .js fil.
|
Klientside-kod tjänar du på att komprimera. Antingen gör du som radioaktivitet och kör det genom en minimizer eller så kör du enbart gzip (koden blir större med enbart gzip men lättare att jobba med). Sedan ska du se till att stänga av E-Tag för dessa filer samt sätta en Expiry-header en bit in i framtiden så att filen cachas i webbläsaren.
Ett problem med långtida Expiry-headers är om du vill göra förändringar i filen, då vill du ju också att besökarens webbläsare hämtar den senaste versionen. Detta har vi löst på Levonline genom att vi har en PHP-variabel som heter $cacheid. I denna variabel lagrar vi ett nummer som vi ökar när vi gjort förändringar i någon statisk fil (JS, CSS, bilder etc). Vi lägger på cache-id:t på sluten av filnamnet när vi länkar in filerna, till exempel så här: <script language="JavaScript" type="text/javascript" src="/inc/jquery-1.2.6.min.js?<?php echo $cacheid;?>"></script> Ökar vi $cacheid så kommer det alltså i webbläsarens ögon bli ett unikt filnamn och filen hämtas då inte från webbläsarens cache. Med denna metod har vi fått ner antalet HTTP-frågor för återkommande besökare till en enda utan att försvåra vårt eget arbetsflöde. |
Citat:
Det finns ett gäng pack-tekniker också för att ytterligare minska storleken men de har två saker gemensamt; det tar längre tid att exekvera (oftast ingen större skillnad) och är något osäker att köra om man inte är 100% på att man har kompatibel kod. Ett annat tips är att kombinera småscript som inkluderas till en fil för att slippa onödigt många requests (samma skäl som css sprites blivit populära). |
|
Använd inte http://dean.edwards.name/packer/. YUI Compressor är mycket bättre.
Källa http://blog.jquery.com/2009/01/21/jquery-131-released/ Citat:
|
Tanken var att minimera filer som ej skall arbetas med längre. Självklart behålla en icke komprimerad fil för framtida arbete och felsökning.
Som sagt gäller det typ scriptbibliotek som enbart skall användas, inte ändras i. gsoc: Tack för de fina länkarna! Clarence & emilv: Tack för de välfyllda svaren. radioaktivitet: Även tack till dig såklart! Och alla andra såklart :P Tack för alla inputs. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson