WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Oderland - nere? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34847)

patrikweb 2009-02-01 16:16

Citat:

Originally posted by Rickard@Feb 1 2009, 16:48
Oderlnad är nere och dessvärre ingen info på deras blogg ännu: http://oderlandblogg.com/

Dom har varit smarta 50%, externa DNS servrar men den ligger fortfarande hos dom själva.

patrikweb 2009-02-01 17:07

Var visst inte en DDoS utan hederligt strömavbrott.

"Under söndagseftermiddagen hade vi en störning på dns2 samt ett antal servrar där batteribackup inte räckte.
Vi tar in kraftigare batteriskåp för dessa under februari."

Fast man kanske borde tipsa dom att en generator kostar betydligt mindre än köpa batteripack räknat på inköp och service.

glennj 2009-02-02 00:30

Eftersom det finns en regel här på wn som förbjuder egenreklam, är det svårt att skapa en tråd och skriva hur bra man är. Men mr Patrikweb är rätt smart, han kapar trådar om andra, för att skriva hur dåliga de är, i ett försök att framhäva hur bra han själv och hans företag är. Börjar bli systematiskt, och rätt störande.

Hade jag varit Oderland kund, hade jag valt att se det från den ljusa sidan istället, så länge inte avbrott tillhörde vanligheterna.

Man fick problem, en söndageftermiddag, tydligen elproblem.
Enligt vad man kan förstå av tråden, så var problemet löst efter drygt en timme.
Det visar väl att beredskapen har fungerat bra? Ett tydligt kvitto på att man kan hålla vad man lovar när det verkligen gäller.

Låt dom nu reda ut vad som hände, och låt dem återkomma till sina kunder med en åtgärdsplan för att inte samma sak ska hända igen!

Allt kan hända, alla tider på dygnet, även i det djupaste bergrum...

Ett bra företag, får chansen att visa hur de reder ut en krissituation
Ett mindre bra företag, får ofrivilligt visa att de inte var så bra när det verkligen gällde.

Norman 2009-02-02 00:48

Undrar vem syserror mutat för att få ha kvar sina konton trots sin upprepade systematiska egenreklam.

Finns det nån tråd där nån haft problem där syserror inte kommer in och framhäver sig själv?

htiawe 2009-02-02 05:16

Tycker han tar över varenda tråd.

Tycker det hanterades oerhört bra av Oderland, kudos till dem.

patrikweb 2009-02-02 13:43

Vad har ni rökt på nu?

Enda jag skrev var teknisk information om deras problem, inte precis dom själva skrev en bekräftelse här om problemen.

Egen reklam för vad? Oderland är ju inte ens en konkurent. Webbhotell är ingen man ens utvecklar eller gör reklam för ens så. Var länge man ens sålda lösa domäner.

Sedan så kan ju strömavbrottet kommit vilken dag som hellst eller varat över en timme, så den biten är ju inget oderland kunnat bestämma över.

Handlar väl mer om tur att det inte var strömavbrott antal timmar.

Systematiskt? Ja isåfall betyder det ju mer att det är förmycket avbrott.

Sedan vad finns det reda ut? Att dom inte hade en generator och förlite batteri?

Danielos 2009-02-02 14:54

Ditt inlägg är bra patrikweb, dock borde du tänka på denna del:

Citat:

Fast man kanske borde tipsa dom att en generator kostar betydligt mindre än köpa batteripack räknat på inköp och service.
Dina inlägg tenderar att innehålla väldigt mycket om vad folk som har haft problem "borde" göra.
Försök att undvika liknande kommentarer och du kommer att nå längre.

Björklund 2009-02-02 15:24

Citat:

Originally posted by patrikweb@Feb 2 2009, 14:43
Vad har ni rökt på nu?
Enda jag skrev var teknisk information om deras problem, inte precis dom själva skrev en bekräftelse här om problemen.

Är du bara dum eller förstår du inte själv vad du skriver?

Du spekulerade hej villt om DOS-attacker och hade helt fel...

Om du inte vet ska du inte sitta och gissa, det blir ingen gladare av.

patrikweb 2009-02-02 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Vad har ni rökt på nu?

Jag hade fel på den biten, men har betydligt stor erfarenhet av DDoS. Så var betydligt mer troligt att det var DDoS än poffande el. (Jag vet inte hur många DDoS jag får per månad men det är en hel hög)

Ett antagande av den tekniska information, även om man ska gå efter statistik så skulle DDoS vara troligaste orsaken.

I vilket fall blev effekten samma av poffande el som DDoS i detta fallet, alla fall då det inte var helt strömlöst.

Björklund 2009-02-02 15:43

Citat:

Citat:

Originally posted by -jonasb76@Feb 2 2009, 16:24
Citat:

Vad har ni rökt på nu?

Jag hade fel på den biten, men har betydligt stor erfarenhet av DDoS. Så var betydligt mer troligt att det var DDoS än poffande el. (Jag vet inte hur många DDoS jag får per månad men det är en hel hög)

Ett antagande av den tekniska information, även om man ska gå efter statistik så skulle DDoS vara troligaste orsaken.

I vilket fall blev effekten samma av poffande el som DDoS i detta fallet, alla fall då det inte var helt strömlöst.

Patrik, i ämnet som handlar om Oderland så är det ingen som är intresserade hur många högar du får med DDOS.
Vi vet att despirat och att du hostar allt möjligt och därför drar på dig kunder som ofta blir utsatta för DDOS.

Du har stastik om ditt eget nät. Du kan ju inte sitta och gissa vad som är fel på andras nät.
Dina gissningar är inte alls relevanta. Snälla sluta försöka få andra tro att du vet mer än du vet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson