Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus500
Jag har sett många köpa domäner på det här sättet och redirecta till sin site och aldrig sett någon bli bannad för det. Jag kan heller inte se hur det kan vara black hat.
|
Du kan bli bannad. Jag har dock bara sett det hända gång. I det här fallet så besvarade Google mailen och angav detta uttryckligen som anledning. När domänens ägare plockade bort alla redirects så fick de komma in i värmen igen. Dock med ordentligt sämre ranking, så deras trust fick sig en törn.
Om du tänker efter så är det inte så svårt att förstå. Google gillar inte när du försöker "trixa" till dig bättre ranking. Det finns inga lagar skrivna i sten, men svårare än så är det inte. Så självklart är det black hat. Risken att åka dit kanske inte är så stor, men man bör vara medveten om att det kan hända.
|
Fast nu pratar du om ett fall där någon systematiskt köpt upp flera domännamn med inlänkar och kört 301or mot sin sida, eller hur?
I conths fall skulle jag inte säga att det är black hat. "Företaget" xxxgodis köper upp resterna av nedlagda "företaget" godis, xxxgodis är ett starkare varumärke så därför låter de godis redirecta till xxxgodis.
Ett annat scenario, Saab köper Volvo. Saab väljer sen att dumpa varumärket Volvo, givetvis bör de redirecta volvo.se till saab.se.
Jag skulle säga att det är fullt tillåtna metoder om du har en rimlig motivering till det. När Google straffar sidor handlar det om att man utnyttjat svagheter i deras system för att öka sin ranking.
|