WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Bloggtjänsten Journalspace nedlagd efter sabotage (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34252)

Danielos 2009-01-04 23:03

Det mesta är på gott och ont, nu ger detta större utrymme till seriösa och varaktiga aktörer inom blogg tjänster som arbetar på ett bättre och säkrare sätt.

Anders Larsson 2009-01-05 10:19

Om det stämmer att det var deras tekniker som medvetet raderade data så spelar det ju ingen roll hur många backupsystem det hade funnits, så länge denne tekniker hade tillgång till det.

Kör själv backup både mot online-tjänst och vissa saker mot extern disk, men det hjälper ju inte om jag får en flipp och radera allting.

Marckus_E 2009-01-05 11:42

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Jan 5 2009, 11:19
Om det stämmer att det var deras tekniker som medvetet raderade data så spelar det ju ingen roll hur många backupsystem det hade funnits, så länge denne tekniker hade tillgång till det.
Kör själv backup både mot online-tjänst och vissa saker mot extern disk, men det hjälper ju inte om jag får en flipp och radera allting.

Enligt bloggen Journalspace har så var det teknikern.
http://journalspace.com/blog/

Ara 2009-01-05 12:02

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Jan 5 2009, 11:19

Han kanske inte ska ha rättigheter att radera allting?

Westman 2009-01-05 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av Ara
Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson

Man måste ju för fan kunna lita på de anställda. Den här personen borde bli kroniskt fattig resten av sitt liv plus att han får tillverka nummerplåtar ett tag utan betalning.

Ara 2009-01-05 13:36

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Originally posted by -Ara@Jan 5 2009, 13:02
Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson

Man måste ju för fan kunna lita på de anställda. Den här personen borde bli kroniskt fattig resten av sitt liv plus att han får tillverka nummerplåtar ett tag utan betalning.

såklart ska man lita på sina anställda, men det måste också finnas en gräns...Tror inte banken låter någon anställ ta med alla pengar hem från valvet fast att han lämnar tillbaka dom dagen efter.
Man bör aldrig kunna ha så att en person på egen hand kan sänka hela bolaget.
Och det är något man lär sig ganska snabbt att just före detta anställda "ofta" ställer till problem.

Sen är ju fråga "varför måste han kunna tabort/komma åt ALLA backuper"?

Paja han backuperna EFTER att han hade fått kicken är det ju ännu värre.

Marckus_E 2009-01-05 13:47

En ensam tekniker brukar ju mer eller mindre styra allt på företagen som är tekniskt.
Jag vet det av personlig erfarenhet ifrån tidigare jobb att man hade ja, access till allt och kunde göra allt.

Ara 2009-01-05 17:00

Citat:

Originally posted by Marckus_E@Jan 5 2009, 14:47
En ensam tekniker brukar ju mer eller mindre styra allt på företagen som är tekniskt.
Jag vet det av personlig erfarenhet ifrån tidigare jobb att man hade ja, access till allt och kunde göra allt.

Det kanske stämmer, men SKA man ha det?

htiawe 2009-01-05 18:00

Ara: Klart att man ska begränsa tillgången så mycket som det är möjligt men i små företag blir det här lätt ohållbart. Då kanske man skapar ett system som kräver ett ytterliggare login för att jobba mot backuperna, ett login som isåfall VDn har, en VD som inte kan något om datorer.

Man kan inte kräva att alla ska kunna allting utan får helt enkelt förlita sig på sina medarbetare, så är det inom alla företag och det finns många bevis på att det inte fungerar men det finns också en överväldigande del som bevisar att det faktiskt fungerar.

Ara 2009-01-05 18:11

Citat:

Originally posted by htiawe@Jan 5 2009, 19:00
Ara: Klart att man ska begränsa tillgången så mycket som det är möjligt men i små företag blir det här lätt ohållbart. Då kanske man skapar ett system som kräver ett ytterliggare login för att jobba mot backuperna, ett login som isåfall VDn har, en VD som inte kan något om datorer.

Man kan inte kräva att alla ska kunna allting utan får helt enkelt förlita sig på sina medarbetare, så är det inom alla företag och det finns många bevis på att det inte fungerar men det finns också en överväldigande del som bevisar att det faktiskt fungerar.

Eller också kan man spara på disk/ftp och på band/extern hårdisk, vilken minimerar risken för det här...
Det är skanske bra att tekniker kommer åt senaste dygnets backup men inte senaste veckan eller kanske en månad gamla backupper utan att behöva be om lov, dom kan tex vara inlåsta i ett kassaskåpe (vilket också skyddar mot att man av misstag kan råka förstöra viktig data).

Men såklart får man göra en riskanalys och se om det är värt det extra jobbet, vilket man i det här fallet säkert ångrar att man inte gjorde.

Och du skriver "Då kanske man skapar ett system som kräver ett ytterliggare login" jag skulle säga att bra rutiner kommer man mycket längre på än att bygga extra system.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson