WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   CGI / Perl ? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=342)

Clarence 2003-09-06 08:47

Syntaxen är i dett närmaste identisk i perl och PHP enligt mig.

I PHP finns såpass mycket fler inbyggda funktioner och förenklingar att det absolut är lättare för nybörjaren. Ett väldigt lätt exempel:
Kod:

* print "Innehåll i $dir:\n";
print "---------------------------------\n";
system("ls -l $dir");
print "---------------------------------\n";

Detta fungerar fint i både PHP och Perl, med en skillnad; Perls buffersystem gör att ls-resultatet hamnar direkt i ouput bufferten medans print-outputen läggs i programbufferten för att sedan flyttas över till output bufferten. Detta resulterar i att den ordning en nybörjare ser i sitt program verkar helt ologisk (resultatet från ls och sedan de tre andra raderna.

monopro 2003-10-05 01:25

Citat:

Originally posted by Doje@Sep 6 2003, 00:40
PHP är det självklara valet till att serva websidor.
Nej

melin 2003-10-05 02:55

Håller med föregående talare (läs skrivare)

PHP är inte det självklara valet..
Visst är man duktig på PHP kör man ju med det men i mitt fall så är det ASP som gäller...

Men bara för det är inte ASP ett självklart val.. jag kör ASP för att det för mig är enklast så..

zmodem 2004-01-20 23:49

Mmm, Perl :)
Ni läser väl Ben Okopniks artiklar om Perl i http://www.linuxgazette.net/ hoppas jag? Där brukar dyka upp rejält kluriga Perl-karameller att suga på.

I nåt nummer nu på sistone var det en liten battle med Perl vs. Python. Kan inte ett skvatt om Python, men kan man inte använda det för att serva webbsidor med på samma sätt som Perl? Borde det i så fall inte finnas några Python-fantaster bland alla dessa webmasters?

Anders 2004-01-21 02:14

Citat:

Ursprungligen postat av WN
Jag har funderat på att skriva om lite mjukvara till php men det som är kasst är ju att man har så mycket kod till perl nu så man i princip bara klipper och klistrar ihop programmen ... jobbigt att byta då.

Nej, inget går upp mot ett eget kodarkiv som man samlat på sig. När det gäller PHP så är det inte så svårt att bygga upp ett sådant. Finns mängder med exempel av olika saker som man kan ladda hem om man funderar på att byta språk.

Citat:

Originally posted by -WN@Sep 4 2003, 20:21
Vore intressant att veta vad ni menar med vettig syntax, php är väl skrivet delvis i C likaså är Perl, det är ju heller inga problem att läsa php kod för en Perl programmerare för allt ser mer eller mindra samma ut.
PHP är väl en blandning av bl.a. Perl och C så det är föga förvånande att likheter förekommer.

Citat:

Ursprungligen postat av WN
Vart är PHP starkare förutom "inlärningskurvan" då funktionerna som finns är identiska, det jag kan hitta som är skillnad är att php sätter lite ENV variablar automatiskt men det måste finnas annat?

Är alla bibliotek också identiska?
Är de gjorda för att ha samma användningsområde? PHP har ju haft webbutveckling som inriktning ett tag, Perl är gammalt (från det glada 80-talet (v.1.000 den 18 dec 1987)). Vet dock inte hur det är med Perl på webbutvecklingsbiten när det gäller anpassning och optimering.

alexut 2005-10-18 23:06

Citat:

Originally posted by Filip@Sep 6 2003, 00:34
Anledningen till att jag har övergett perl totalt för PHP, är själva utvecklingen av scripten.
  • Felsökningen anser jag är lättare i PHP
  • Lätt att slå upp alla PHP syntax via www.php.net

* Felsökning med print e det snabbaste o bästa sättet enligt mej.
* Har du kollat www.perldoc.com ?

kers 2005-10-18 23:27

Perl är nurförtiden mitt huvudspråk som jag gör det mesta i: script för systemunderhåll, problemlösning, automatisering och nästan alla webbapps. Eftersom det är mer än ett CGI-språk så är det ju väldigt tacksamt att jobba med, man kan ju göra i princip vad som helst. När man väl har lärt sig hur man kodar och debuggar på rätt sätt och använder de standardmoduler som finns till hand så ser jag ingen tidsvinst jämfört med php där man får lägga asevärd tid på att kolla att koden verkligen är säker. Det känns också bakvänt att säkra språket i efterhand eftersom det är så generöst - det är helt enkelt så enkelt att skriva farlig och buggig kod.

Det enda negativa med att köra perl för webben skulle vara mängden resurser som krävs i cgi-läge jämfört med att köra php via mod_php, att sätta mig in i mod_perl har aldrig blivit av.

När jag arbetar med andra blir det dock mest php, helt enkelt därför att det finns så få som kan koda perl bra medan det finns hur många som helst som behärskar php.

alexut 2005-10-19 00:22

Citat:

Det enda negativa med att köra perl för webben skulle vara mängden resurser som krävs i cgi-läge jämfört med att köra php via mod_php, att sätta mig in i mod_perl har aldrig blivit av.
Kolla in CGI::Application, CGI::Application::Plus samt HTML::Template och HTML::Template::Expr på CPAN så behöver du inte ens tänka på mod_perl, plus källkoden blir så gosig att se på/debugga att man nästan blir tårögd. Det finns EXTREMT mycket dokumentation om de modulerna så det blev inte problem att lära sig mod_perl. Annars kan du ju alltid ladda ner en e-book om mod_perl...

use base 'CGI::Application::Plus';
use HTML::Template::Expr;
use Time::HiRes qw(gettimeofday tv_interval);
use HTML::Entities qw(encode_entities decode_entities);

är vad jag alltid börjar mina cgi-skript med nu för tiden, ALLTID. :)

Thomas 2005-10-19 01:54

Iskallt att väcka en 1 år och 9 månader gammal tråd :)

Sweet!

zoran 2005-10-19 08:04

Citat:

Originally posted by Thomas@Sep 5 2003, 00:21
det är ju heller inga problem att läsa php kod för en Perl programmerare för allt ser mer eller mindra samma ut.

Ja, problemet uppstår när någon får för sig att försöka läsa perl-kod istället. Det är väl ingen hemlighet att Perl är svårläst. Min erfarenhet säger också att perl-kodare tycker lite det är coolt med att koda språk som andra har svårt att läsa att de nästan obfuscerar koden litegrann med flit.

Ett php-projekt är ganska lätt att sätta sig in, medan perl kan ta evigheter.

Php är byggt för webben. Perl är inte det. Php har ju förenklat argumenthanteringen mha $_POST,$_GET,$_REQUEST osv, medans i Perl måste du tänka på sånt själv.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson