WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Konkurrens till spotify? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34015)

Johan H 2008-12-20 18:56

Äsch, så ska folk komma och jämföra ljudkvalite. Snälla nån, om jag spelade upp 50 låtar från youtube och 50 låtar från spotify för 100 personer så skulle dom inte kunna skilja på vilken låt som är ifrån youtube eller spotify. Så snälla nån, kom med något bättre.

AndreasCa 2008-12-20 19:03

Citat:

Originally posted by Johan H@Dec 20 2008, 19:56
Äsch, så ska folk komma och jämföra ljudkvalite. Snälla nån, om jag spelade upp 50 låtar från youtube och 50 låtar från spotify för 100 personer så skulle dom inte kunna skilja på vilken låt som är ifrån youtube eller spotify. Så snälla nån, kom med något bättre.

Hoppas du skojar. Klart man märker det. Som att jämföra en vanlig MP3a i 48/96kbps med en 320+ kbps.

Fredrik-s 2008-12-20 19:07

QUOTE (Johan H @ Dec 20 2008, 19:56)

Ja fall du har 100 personer med nedsatt hörsel, så ja.

Men förövrigt hörs det garanterat att det är bättre ljud på t ex Spotify. Vet inte i vilken kbit/s youtube kör i men de är iaf inte 160kbit/s Ogg Vorbis q5 som Spotify kör. Så, det är snarare du som borde komma med något bättre argument varför youtube är bättre.

WebboT 2008-12-20 19:16

Sorgligt att (många) i den yngre generationen har så hög acceptans av dålig ljudkvalitet.
Men det är väl för att de inte vet bättre, är väl helt enkelt uppväxta framför en dator.
För 20-25 år sen skulle mp.3 kvalitet aldrig accepterarts.
Komprimerad musik låter hårt, kallt och totalt känslolöst.

KarlRoos 2008-12-20 22:49

Bad sound kills good music.

evomedia 2008-12-21 02:26

ser ut som att chilirec dock kommer att bli en konkurrent till spotify.

Deras Beta test period har nått sitt slut dom ska nu utforma en kommersiell produkt.

Se Chilirec

synd jag tyckte dom dög som dom var=)

Alpha 2008-12-21 02:48

Beror ju iofs på vad man har för "ljudsystem" också..

Har man inbyggda laptophögtalare så lär man inte märka någon skillnad :D

Men annars gör man det garanterat, blir helt annan känsla..

Clarence 2008-12-21 02:54

Citat:

Originally posted by WebboT@Dec 20 2008, 19:16
Sorgligt att (många) i den yngre generationen har så hög acceptans av dålig ljudkvalitet.
Men det är väl för att de inte vet bättre, är väl helt enkelt uppväxta framför en dator.
För 20-25 år sen skulle mp.3 kvalitet aldrig accepterarts.
Komprimerad musik låter hårt, kallt och totalt känslolöst.

Menar du att de flesta på sitt microsystem skulle höra skillnad på en bra 192kbps mp3-fil och den cd filen rippats ifrån? Att rakt säga att "komprimerad musik" låter "hårt, kallt och totalt känslolöst" känns inte för mig vidare representativt för någon generation.

Tycker det är väldigt bra, snarare än sorgligt, att såpass många (i stort sett alla) accepterar den kvalité som t ex Spotify spottar ur sig så att vi kanske får ett riktigt bra utbud av lagliga alternativ på en digital musikmarknad rätt snart.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson