WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Trygghetsnarkoman här på WN (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33761)

tartareandesire 2008-12-05 21:33

Du kunde kanske prövat telefon? =)

elitasson 2008-12-05 21:48

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Dec 5 2008, 21:33
Du kunde kanske prövat telefon? =)

Har även testat med ett nummer jag hittat på Hitta.se, utan att någon svarat.

Finnmera 2008-12-05 23:27

Katten på råttan och råttan på musen får ju en ny innebörd då man ser att han själv blev lurad i Augusti för att sen lura andra själv.

Tråkigt när de leker strutsar och gömmer sig i stället för att höra av sig och säga att de har lite ont om pengar just då pch samtidigt fråga om det är ok med en avbetalningsplan eller senare betalningsdatum.

Alla kan ju få kassabrist mm men om de bara medelar att så är fallet så är det ju lättare att vara tollerant och hjälpsam än om de bara skiter i att höra av sig.

Hoppas du får pengarna.

icehole 2008-12-05 23:38

ja fan, säg som det är och hoppas på medlidande. Hur fan kan folk tro att de helt sonika kan skita i att betala och bara låtsas som ingenting? Och sedan ljuga folk rätt upp i ansiktet och förneka att man hade ett avtal öht. moget.

bra med sådana här trådar så rötäggen hängs ut

ulrisa 2008-12-06 09:57

här är också en mysig kille som aldrig betalar för något... driver bla fyndvaruhuset.

Skyldig miljoner blåser hårt arbetande programmerare skamlöst.

http://hd.se/inrikes/2007/10/21/benn...vaelkaend-hos/

Conny Westh 2008-12-06 22:34

Citat:

Originally posted by elitasson@Dec 5 2008, 19:14
Hej

Då kör vi igenom hela historien.

Detta handlar om Trygghetsnarkoman, XXXX XXXXXX, som beställde ett jobb från mig.

För ett par månader sedan kontaktade Trygghetsnarkoman mig här på WN för att han ville ha ett forum till sin hemsida www.bilvardsforum.se, vi kom överrens om att jag skulle fixa detta och skulle få 10 000 kr som belöning.

Yes, fin deal tänkte jag och killen verkade schyst i PM och via mail så jag satte upp ett forum och fixade ett par åtgärdspunkter som buggade + ändrade lite färger etc för att det skulle bli bra. Och bra blev det.

Då var min del av avtalet genomfört, då var det bara betalningen kvar. Göran sa då att det kunde ta lite tid av olika anledningar. Ok tänkte jag, jag var inte beroende av pengarna.

Nu har jag 2 månader senare försökt få tag på honom via mail, PM här på WN, PM på bilvardsforum men utan att få någon respons. (Han är aktiv i sitt eget forum, dvs han bör kunna svara mig).

Det gick så långt att jag idag ändrade index.php på hans forum till följande text:

Citat:

Hej, det här är killen som Göran, sidans admin, anlitat för att fixa ihop detta forum.

Detta gjorde jag för ett bra tag sedan med lovord om att få betalt, det har nu gått
ca 2 månader utan någon betalning och jag har skickat flertalet mail till Göran utan
att få några svar.

Jag blev även medlem här på sidan för jag såg att Göran själv var aktiv, jag skickade
ett PM till honom men han stuntade visst i det och fortsatte istället vara aktiv som
vanligt här på forumet.

Detta är självklart ingen bra lösning på detta problem, men jag vet inte hur jag ska få
tag på Göran på något annat sätt. Därför skriver jag med stora bokstäver så att Göran
verkligen ser detta meddelande.

Hejsan Göran! Kontakta mig omgående. Min mail är: [email protected]!

Tack för mig, beklagar än en gång att det skulle behöva gå så här långt.

Nu kan han väl bara inte missa mitt budskap tänkte jag, och det gjorde han nog inte heller. För 2 timmar efter jag la upp filen var allt tillbaks som vanlig på hans hemsida och jag var bannad från forumet.
Han har nu även bytt FTP-inlogget och inlogget till databasen.

1. Jag vill verkligen varna för denna skojaren!
2. Hur ska jag ta mig vidare för att få mina pengar? hjälp.

Ska jag behöva besöka honom personligen på XXXXX XXXX, 252 49 HELSINGBORG?

Om han anlitat dig och från början inte hade för avsikt att betala så kan det vara frågan om trolöshetsbrott eller försök till bedrägeri, alternativt bedrägeri.

Jag skulle i första hand skicka en påminnelse med kopia på fakturan bifogad (jag förutsätter att fakturan har betalningsvillkor 30 dagar netto). I påminnelsen kan du ge ytterligare 10 dagars frist med betalningen. Därefter är det bara att skicka till kronkalle (ladda ned blankett på www.kronofogden.se ).

Har han inga pengar så har han inte. Men det är väl mest viktigt att det inte får gå obemärkt i myndighetens register. Är det en notorisk skojare så kommer han att få problem om alla som blir lurade skickar sina ärenden till kronolle.

Jag vill betona att många kan drabbas av likviditetsbrist och hamna i kronolles register utan att vara "skurkar" eller "bedragare". Men det är viktigt att alla som blir lurade verkligen går vidare med sina ärenden så det syns och andra upptäcker om det då är en notorisk bedragare eller inte. Att ha betalningsanmärkningar det har ca 50% av alla företag i Sverige. Så man måste se på varje skuld vad den beror på.

Är det frågan om en "skurk" eller "bedargare" så ska du göra en polisanmälan.

Jag kan förstå att man blir frustrerad och lägger upp en text för kunden att ta kontakt på hans webbsida men det kanske intye är så smart att jag skulle rekommendera det för det kan användas av motparten mot dig. Men till ditt försvar så var det inte dataintrång eftersom du hade fått tillgång till userid och lösenord direkt av kunden. Däremot kan det kanske anses som "sabotage" eller "ärekränkning" därför att syftet kan "tolkas" som avsikten var att skada motparten, men det är ju en "tolkningsfråga" som kan tvistas om.

PS. Till Webmaster: Varför är denna tråds inlägg dubbelt så breda som min skärm?

Xamda 2008-12-06 22:58

Det kan inte vara tal om trolöshet eftersom rekvisiten inte uppfylls, men det kan mycket väl, som Conny skriver, vara bedrägeri om syftet från början var att inte betala, men det blir nog svårt att styrka eftersom det i princip räcker med att man visar viljan att betala, men saknar förmågon för att rekvisiten skall falla.

Om du har tillgång till inloggningsuppgifter eller inte spelar ingen som helst roll vid bedömning av om din handling skulle kunan vara dataintrång, utan det som spelar roll är att du olovligen bereder dig tillträde till en dataresurs. Du har visserligen inloggningsuppgifterna, men du fick dem knappast för att du skulle skriva ned webbplatsens ägare och därmed torde rekvisiten vara uppfyllda för dataintrång så snart du loggat in oavsett om du gjort ändringar eller ej.

Det skulle dessutom kunna vara flera andra brott, vilket även nämns av Conny... Dessa andra brott blir dock svåra att styrka.

Har, åter igen, full förståelse för hur du känner, men för att inte sätta sig själv på pottkanten kan lite försiktighet och eftertanke vara på sin plats.

Hawta 2008-12-08 16:14

sorry för språket, men vilken skit stövel den personen måste vara!

Aja..

Man ska inte göra sånt här över nätet och jag förstår att du inte var beronde av pengarna men man får tyvärr lära sig av sina misstag...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson