WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Dela filer mellan olika datorer (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33674)

gummianka 2008-12-11 07:25

Jag skulle rekommendera Netgear ReadyNAS RND2150, 2995:- inkl 500GB disk, som i princip fungerar "out-of-the-box", utan dator.

Jag tycker det känns väldigt onödigt att blanda in en dator om det inte behövs (om man inte sitter på någon gammal maskin och vill hålla kostnaderna nere) jag skulle gissa att den är krångligare att konfigurera, speciellt med full funktionalitet vid strömavbrott och liknande, och jag tror även den lösningen kostar mer i drift.

Sen kan jag väl dra på mig forumets förakt genom att föreslå Live SkyDrive, 25GB gratis, enkelt att dela och integrera på Windowsmaskiner, eller Office Live om det är Office dokument det rör sig om, det kommer ju kosta framöver men ger ju grundläggande SBS funktioner.

edit: jag såg att komplett hade höjt priset till 3995:- men det bör inte vara några problem att hitta dom kampanjmaskiner som inkluderade en 500GB disk (med plats för ytterligare en disk)

forngren 2008-12-11 08:43

Jag kör själv på jungledisk, billigt och kräver inget underhåll.

Daniel.st 2008-12-11 10:59

Du kan ju även använda exempelvis SharePoint eller någon annan liknande produkt. Använder du SharePoint har du ju dessutom versionshantering osv på filerna.

gummianka 2008-12-11 11:06

Citat:

Originally posted by Daniel.st@Dec 11 2008, 11:59
Du kan ju även använda exempelvis SharePoint eller någon annan liknande produkt. Använder du SharePoint har du ju dessutom versionshantering osv på filerna.
Det har du på Live med, som sagt, det är grundläggande SBS/SharePoint till uthyrning.

tw_yan 2008-12-11 13:37

Citat:

Ursprungligen postat av klein
FreeBSD maskin med Samba.. Du har dator av m/ä och installera FreeBSD och Samba.. ( m/ä = Singel core CPU typ intel p4 äldre Amd k8 . Ca 4 år gamla kontorsdator.)

Varför installera Samba om man inte måste?

Citat:

Originally posted by -klein@Dec 11 2008, 06:09
Detta når man via OpenVPN , så varje dator måste innehålla ett cert som vill ha access till din dator.

OpenVPN är en bra Open Source lösning men kan vara lite svår att konfa på linux inte direkt själv installerande.

Citat:

Originally posted by -klein@Dec 11 2008, 06:09
Ubuntu / FreeBSD är samma sak, bara olika smaker inom Unix.. Den linux dist som fungera bäst med nästan all hårdvara, är ju Debian.

Som jag har förstått det är FreeBSD en Unix clon, Ubumtu kommer från Debian och använder alla kommandon från denna.

Jag fördrar att ha kontroll över både hårdvara och mjukvara när jag skapar lösningar.
1. Sätta upp en grundläggande Linux t.ex. Ubuntu tar ca: 20 minuter (även på en riktigt gammal hårdvara). 0Kr om man har någon gammal överbliven burk stående.
2. Installera openssh-server tar ca: 2 minuter ("apt-get install openssh-server" i cli eller installeras vid grundinstallation). 0Kr.
3. Installera SftpDrive på Windows burkarna tar ca: 3 minuter per burk. 39$/år och burk fungerar direkt.

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Det måste vara enkelt att komma åt och säkerhetskopiera filerna.

4. Säkerhetskopiera gör man mycket enkelt med ett shell script och cron. Det finns många mycket enkla guider på nätet. Man kan då kopiera till en annan burk för att ha extra säkerhet. Det finns två olika program till linux som skapar kopior "rsync" som skriver till backup mappaen med bara det som ändrats sen senaste backup eller "rdiff" som även har versionshantering så att du kan t.ex. återskapa en fil från valfri tid upp till 60 dagar vilket är default och går att ändra. Detta kostar inget heller om du lägger ner lite tid ca: 1 timma eller om du hyr in någon för att sätta upp det... Hela systemet tror jag tar ca: 2 timmar sen rullar det utan krångel.

Själv kör jag Ubuntu 8.10 server på en ca: 4år burk. Installerat endast Openssh-server och rdiff. Ssh för att det skall vara säkert över internet och rdiff för backup. Kontakten utifrån är testad från bl.a. Estland och det funkade utan krångel med SftpDrive det kändes som om man satt på kontoret. Backup körs varje natt till en burk på kontoret samt en burk på ett annat ställe så det finns hela tiden 3 kopior.

Jag kan hjälpa till med installation eller råd och script om du vill göra det själv (det är inte så svårt).

Gustav 2008-12-12 00:19

Tackar för alla tips (även om jag inte riktigt begriper hälften, hehe).

Hur kommer det sig att de flesta rekommenderar någon variant av Linux? Saknar Windows bra lösningar, eller är det bara en kostnadsfråga? Själv har jag aldrig ens suttit vid en Linux-dator, så det känns som ett ganska stort steg för mig att vara otrogen mot Bill.

Går det att göra automatiska backupér från en NAS (t ex den Netgear som gummianka föreslår) till en annan enhet? Jag tänkte ställa en enhet på kontoret och en annan i hemmet. Den på kontoret ska jag arbeta emot. Någon gång i veckan vill jag sedan att enheten på kontoret säkerhetskopierar all data till enheten som står i mitt hem. Enheten i hemmet ska alltså endast fungera som backup, medan den på kontoret ska användas i första hand till att dela filer mellan medarbetare och i andra hand som backup.

rhuse 2008-12-12 01:27

Gustav: Om du nu kan ställa upp en ftp-server på din lina hemma som går att komma åt från företaget så är det absolut inga problem. Nu vet jag inte hur det är med just den programvaran i Netgears NAS men den borde ha någon funktion för att kopiera innehållet till en ftp-server. Var beredd på att det kan lite tid och bandbredd i anspråk om det är mycket data. Det bästa vore ju om det finns ett alternativ med inkrementell backup.

gummianka 2008-12-12 06:02

Windows/Office Live är ju i högsta grad Bills produkter, där Office Live kan ses som en slags hostad Windows SmallBusinessServer Light.

Sen har du ju Windows Home Server (finns från HP och Fujitsu Siemens om man inte vill bygga en egen maskin och köpa WHS OEM)
Fördelen med WHS är ju enkelheten så till vida att du känner igen dig från alla andra Windows versioner. WHS är ju egentligen ett enklare gränssnitt över Windows 2003 Server arkitektur, och du kan även installera program och tillägg.

Däremot erbjuder WHS egentligen inget rent "servermässigt" som inte finns i den Netgear produkt jag rekommenderade, och kostar 2k mer.

Du har ju plats för 2 diskar i den, så du kan antingen köra backup eller RAID i maskinen, du har USB portar för backup till extern disk, och självklart är det inga problem att synca/köra backup mellan 2 enheter, även om jag skulle säga att det var onödigt utnyttjande av bandbredd (men såklart bra ur säkerhetssynpunkt).

SimonP 2008-12-12 11:38

Jag skulle också rekommendera VPN mot endera en Linux + samba eller en Windows maskin, VPN har redan inbyggd kryptering så säkerheten är bra.

Routern behöver inte ha någon eget VPN-stöd, bara att öppna upp rätt port, vilket i princip alla routrar klarar.

När jag testat NAS-enheter har jag alltid kännt mig lite "låst" när det gäller features.
Vissa NAS-enheter klarar inte av belastningen som uppkommer när flera användare använder enheten samtidigt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson