WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Bostadsrätt eller Hyresrätt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33612)

palmik 2008-11-29 16:43

Är du ung och vet att du aldrig kommer flytta från din hemstad så kör. Vet du det inte var väldigt försiktig.

För mig hade det blivit VÄLDIGT dyrt att skaffa bostadsrätt varje gång jag flytta, har väll bott i nästan 10 olika lägenheter på 5 olika orter senaste 5 åren.

Tyvärr så är det ju också så att bor du i Svenska sthlm, gbg eller tom Malmö där marknadshyror är "olagligt" så är det ofta inget val om man ska ha hyresrätt eller bostadsrätt ... du måste nästan skaffa en bostadsrätt.

Svårigheten att röra sig snabbt på Svenska bostadsmarknaden är en stor ekonomisk bromskloss enligt mig.

Mr Bean 2008-11-29 20:23

Citat:

Originally posted by grazzy@Nov 29 2008, 17:32
Stopp och belägg här nu. Att köpa sin första bostad är antagligen en av de största affärerna man gör. Genom att göra det försakar man en hel del annat här i livet (rörlighet, kapital, tid). Det är knappast någon universal-lösning att investera alla sina pengar i sin bostad.

Det finns så många bittra 35-åriga människor som klagar över sina livsmöjligheter och alltid hänvisar de till villan, de två ungarna och dyra lån. Det är definitivt ingen golden cookie-cutter att köpa en bostadsrätt/villa det första man gör.

Självklart innebär ett sparande (vilket ett köp av sin bostad oftast innebär) att man totalt sett oftast betalar MER för sitt boende än den som hyr. Den som köper statsobligationer försakar säkerligen också en hel del "rörlighet" vad gäller att kunna spendera. Om man inser att man ofta lever längre än till 30 - 35 år så är det lättare att acceptera den lägre rörligheten när man vet att det på sikt lönar sig. Fastigheter ÄR bättre investeringar än statsobligationer för den uthållige och till skillnad mot värdepapper så kan man faktiskt njuta av dem redan INNAN man löser in dem.

Som någon nämnde är det i storstadsområden inte så troligt att man får en hyreslägenhet tilldelat åt sig (90% av de man känner som har en sådan har ju fifflat till sig dem genom märkliga byten och kontantinsatser under bordet). Orsaken till detta är givetvis bristen på marknadshyror som resulterar i att INGEN släpper ifrån sig en lägenhet där läget är okay och hyran acceptabel. De hyrs ut i 3 - 4 led.

Han som jag köpte min 3:a av köpte i sin tur en mindre 3:a inne i Stockholm och betalade hyresgästen där 250 TUSEN för att ta över hennes kontrakt genom ett s.k. "Skenbyte".
Under nästan ett år kom alltså hennes post hem till mig då hennes "riktige" pojkvän köpt en villa i förorten.

Frågade snubben hur han kunde tänka sig att betala så mycket för en HYRESLÄGENHET och han motiverade det med att hyran är så jävla låg inne i stan (gamla hus) och att han nu hade gångavstånd till jobb och Stureplan vilket skulle spara honom flera tusen i taxi-pengar varje månad. Tja, han ångrade sig sen när han träffade en tjej och de bildade familj och fick behov av ett större boende. Känner faktiskt inte NÅGON som inte förbannat att de väntade så länge med att hoppa in i ekorrhjulet (köpa sitt första boende). Beroende på den långsiktiga värdeökningen så gäller nog talesättet "The sooner the better!". B)

Om du hade talat med mig i slutet på 90-talet så hade jag säket tillhört just den kategorin du nämner som "klagar över sina livsmöjligheter" och det gör jag nog även nu när jag bor ensam i ett hus. Faktum är dock att jag i praktiken bodde gratis i min bostadsrätt under de tolv åren. Det jag fick i överskott vid försäljningen motsvarade nästan vad jag betalt i hyra & räntor under de åren. Hur många i hyreslägenhet kan uppleva det efter 12 år?

grazzy 2008-11-29 20:46

Sparar du utanför din bostad så kan du ju faktiskt använda pengarna till annat, det är lite det jag menar med rörlighet och valfrihet. Om du har investerat alla dina pengar och intäkter under en lång tid framöver i din bostad är du låst. Även om du ju kan flytta och byta lån så är det ett stort ekonomiskt steg som jag misstänker att inte allt för många ägnar så mycket tanke åt.

Ifall bostäder vore den bästa sparformen av alla, varför är det inte fler som är fastighetsägare i sverige? Jag tror det delvis beror på att kapitalet är bundet.

För att hålla mig till tråden så tror jag det är läge att börja titta på bostäder nu så att man är redo om kanske 4-6 månader. Skall man flytta idag och vill maximera sina chanser tror jag man skall vänta några månader, planerar man att bo kvar i mer än fem år och inte ser bostadsköpet som spekulation tror jag att det spelar mindre roll.

Mr Bean 2008-11-30 13:47

Citat:

Sparar du utanför din bostad så kan du ju faktiskt använda pengarna till annat, det är lite det jag menar med rörlighet och valfrihet.
Det förstod jag nog. Menade bara att du knappast kan ANVÄNDA ditt sparkapital SAMTIDIGT som du har det kvar. Ett undantag är väl möjligen om du sparar på något som intresserar dig, t.ex. konst. Då kan du njuta av konsten samtidigt som den (förhoppningsvis) går UPP i värde.
Nu kan man förvisso hårddra detta och mena på att pengar som man spenderar på nöjen och resor är att investera i goda minnen och erfarenheter som man kan leva på under hela sitt liv alldeles oavsett om det blir finanskriser och kaos. Känner INGEN med den inställningen som inte ändrat senare i livet.
Citat:

Ifall bostäder vore den bästa sparformen av alla, varför är det inte fler som är fastighetsägare i sverige? Jag tror det delvis beror på att kapitalet är bundet.
Det finns väl inte så många fastigheter som saknar ägare? Det är väl snarare betydligt fler som skulle vilja ha en fastighet men inte anser sig ha råd (eftersom de som äger dem anser dem lönsamma nog att de inte säljer dem billigt).

Aktier är normalt sett en bättre (och framförallt mer flexibel) sparform. Nackdelen är dock att man där inte har lika bra inflytande över sin investering och även om värdeökningarna sker snabbare så är det lika snabba värdeminskningar.
Citat:

För att hålla mig till tråden så tror jag det är läge att börja titta på bostäder nu så att man är redo om kanske 4-6 månader.
Sure, visst kan man vänta lite bara man inte skaffar sig en hyreslägenhet under tiden. :P
Även om räntan kan tänkas sjunka kraftigt vilket tvingar färre personer att paniksälja sitt boende pga att någon i hushållet förlorat jobbet så tror jag inte att man skall räkna med att priserna på bostäder ökar inom kort. Det som kan hända istället att urvalet sjunker då få vill sälja.

Westman 2008-11-30 18:06

Har du tur så om ett år kan du kanske fynda på KFMs auktioner. Hyres nu och sikta in dig på bostadsrätt men ha inte bråttom. Spara så mycket du kan tills dess.

Anders Larsson 2008-11-30 20:24

Alldeles oavsett när man köper BR så krävs det ju en kontaktinsats. Känns inte så mycket att låna hela beloppet, och sen inte ha någon buffert. Ett trasigt kylskåp är inget man vill vänta 2 månader att byta :)

rocky 2008-11-30 21:32

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Nov 30 2008, 21:24
Alldeles oavsett när man köper BR så krävs det ju en kontaktinsats. Känns inte så mycket att låna hela beloppet, och sen inte ha någon buffert. Ett trasigt kylskåp är inget man vill vänta 2 månader att byta

Smmsa låna, smsa låna!! ;)

Mr Bean 2008-12-02 21:59

Citat:

så krävs det ju en kontaktinsats
Jo, det är aldrig fel med kontakter. :D
Citat:

Känns inte så mycket att låna hela beloppet
Inte? Är du så rik? :rolleyes:
Citat:

och sen inte ha någon buffert
Du lär aldrig få ett lån om du sen inte har nån buffert. Vissa banker kräver att man har 7 500:-/mån att leva för EFTER att fasta kostnader (t.ex. ränta och hyra) är betalda.
Ett kylskåp får du begagnat för 500:- om det skulle vara panik.

En buffert bör man ha oavsett vad man tänker köpa. Varför köpa en bil om man inte har råd att tanka eller laga en punktering?

Anders Larsson 2008-12-03 21:13

Så går det när man svarar snabbt... Kontantinsats ska det givetvis vara, som alla alldeles säkert förstod.

7500:- sa min bank, efter det att ränta+amortering+månadsavgift + ett schablonbelopp på 500:-. Det innebär ju inte att du har 7500 kvar att spara varje månad, av denna summan ska du köpa mat, kläder, betala tv-licens, dagstidning, kanske köpa schampoo och skaffa lite internet.

Visst kan man få ett kylskåp för 500:-, men man vill helst undvika det, därför vill man ha en buffert. Du kan dessutom få otrevliga överraskningar, vad gör du tex om du får en vattenläcka i badrummet? Det är inget du fixar för en femhunka.

Mr Bean 2008-12-04 23:07

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Dec 3 2008, 22:13
7500:- sa min bank, efter det att ränta+amortering+månadsavgift + ett schablonbelopp på 500:-. Det innebär ju inte att du har 7500 kvar att spara varje månad, av denna summan ska du köpa mat, kläder, betala tv-licens, dagstidning, kanske köpa schampoo och skaffa lite internet.
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev?

Eller var det svårt att TOLKA "Vissa banker kräver att man har 7 500:-/mån att leva för EFTER att fasta kostnader (t.ex. ränta och hyra) är betalda."

"Att leva för" torde täcka in allt det du nämnde och BETYDLIGT mycket mer. Väldigt många människor måste klarar sig på dessa belopp INNAN de betalt sina fasta kostnader och de anser nog att 7 500:- "att leva för" är rena rama lyxlivet. :blink:

De flesta lägenheter har en reparationsfond och vattenskador och liknande är KNAPPAST något som inträffar ofta. Åtminstone inte så ofta att det motiverar att man väljer ett idiotiskt sätt att spendera sina pengar på (hyra sitt boende). ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson