![]() |
Ett sjukt stort minus på vissa bärbara är att dom blir så satans varma. En laptop blir även seg mycket snabbare än en stationär (tycker jag) om man formaterar om den.
Sen så är en laptop alltid sämre än en stationär även om det är i samma prisklass. Stationär för min röst. |
Laptop för att jobba på. Desktop för att köra underhållning och tyngre grejer på. Varför bränna iväg 20k på en laptop när man får dubbla prestandan för halva priset med en uppgraderingsbar workstation som håller dubbelt så länge?
|
Nån som har tips på nån laptop (PC) som inte har något luftintag på undersidan?
Macbookarna har ju t.ex. sitt luftintag under skärmen vilket är väldigt bra om man t.ex. vill ligga på sängen med datorn. |
Citat:
Dom tidigare Macbookarna (innan höstens uppdatering) så ligger värmen på runt 50 grader (iaf min). |
På vilket sätt skiljer sig en webbsida mellan en bärbar och en stationär dator? Det är inte storleken på skärmen som avgör hur sidan upplevs, utan upplösningen.
Upplösningen på många bärbara kan vara minst lika bra som upplösningen på en stationär skärm. Samma sak gäller för färgåtergivningen. Anpassar man sina webbsidor efter 1024*768 så behöver man inte fundera på om surfaren sitter framför en stationär eller bärbar dator. Vad gäller färgåtergivningen så kan man inte göra mycket annat än att undvika allt för starka färger. Bärbara datorer brukar faktiskt ha bättre färgåtergivning än stationära skärmar, eftersom tillverkaren vet vilken hårdvara/mjukvara de skall konfigureras för. Många konsumenter konfigurerar aldrig sina skärmar och därför så finns det fler stationära än bärbara skärmar med dålig bild. |
Finns inget som slår min älskade stationära :-)
Samtidigt så älskar jag att ha min bärbara till hands när jag labbar eller vill sitta framför tv´n och fixa med ngt. Men när det gäller att Jobba med ngt så sitter jag alltid vid stationära, dels är det bekvämare och så har jag allt jag behöver runt om. Papper, pennor, pärmar. m.m. |
Jag hade en kraftfull Acer-laptop förut den blev varm som ett as. Nu har flickvännen en nyare budget-Acer, och den blir knappt varm alls.
Kanske är det så att ju kraftigare grejer, ju varmare blir datorn. Låter ju ganska logiskt :P |
En iMac som kompletteras med en bärbar laptop (PC) är det som gäller för mej - funkar klockrent. Tidigare blev det lätt att den bärbara stod på sin plats inkopplad i externa hårddiskar och gud vet allt så jag orkade inte koppla loss den för att släpa med den när det egentligen hade varit lägligt. Nu ligger den istället i väskan i hallen lätt att grabba när som, och iMacen kör att den stationära hörnan inte ser allt för jävlig ut den heller.
|
Lätt stationär för min del. Mer prisvärda i inköp, enklare att uppgradera, går att bygga själv. Men om jag spenderade mer tid på ex tåg hade jag nog kompletterat med en bärbar.
|
Stor skärm på väggen, bra mus och tangentbord och sen en dockningsstation.
Så ser min lösning ut... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson