gummianka |
2008-11-21 09:15 |
Problemet är ju att företaget inte har någon koll, dom har ju ingen möjlighet att kontrollera vad du gör med ett domännamn som ju onekligen (kan) förknippas med dom.
Därför försöker man självklart försöka kväva det i sin linda (om man tycker det är intressant, vilket väl kanske är tveksamt i det här fallet)
Vad händer om du NÄR du har 1000 besökare/dag säljer siten till PMG för 200.000 kr ? (och bevisa nu att du vill hålla en nivå i debatten och säg inte bara "det skulle jag aldrig göra")
Sen tror jag inte att du, om du har ett företag, har någon större lust att köpa in eller betala för en tjänst för att du tvingas till det, det är ungefär som att någon skulle komma över dokument som är väsentliga för din verksamhet och säga "jag tycker att du ska betala för det här för att...."
Om vi sen tar det aktuella exemplet så sätter du ju någonstans krokben för ditt eget resonemang när du säger "ett relativt okänt program inom 3D här i Sverige", det innebär ju att domänen inte är speciellt attraktiv, hur stor potentiell marknad tror du att Autodesk har för XSI här i Sverige ? Vidare så är det ju ett produktnamn, och som sagt en produkt med en högst begränsad marknad, Autodesk har ju även för vana att byta namn på produkter man köper upp, ofta är det ju ett sätt att eliminera konkurrens, och att få tillgång till "teknik" som man sedan inkorporerar i sina egna program/produkter, så...lycka till...
Sen håller jag delvis med, jag tycker inte heller att man ska vara rädd för att registrera domäner med företagsnamn/produkter, när det gäller t.ex. företag som missköter sig tycker jag det är klockrent att informera om det på en domän snarlik företagets egna, är man intresserad av XSI och vill informera om det programmets förträfflighet så är det väl skitbra, men däremot tycker jag som sagt att din vinkel på det är fel.
|