WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Ni är för rädda! Våga ffs. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33437)

gummianka 2008-11-21 09:15

Problemet är ju att företaget inte har någon koll, dom har ju ingen möjlighet att kontrollera vad du gör med ett domännamn som ju onekligen (kan) förknippas med dom.
Därför försöker man självklart försöka kväva det i sin linda (om man tycker det är intressant, vilket väl kanske är tveksamt i det här fallet)

Vad händer om du NÄR du har 1000 besökare/dag säljer siten till PMG för 200.000 kr ? (och bevisa nu att du vill hålla en nivå i debatten och säg inte bara "det skulle jag aldrig göra")
Sen tror jag inte att du, om du har ett företag, har någon större lust att köpa in eller betala för en tjänst för att du tvingas till det, det är ungefär som att någon skulle komma över dokument som är väsentliga för din verksamhet och säga "jag tycker att du ska betala för det här för att...."

Om vi sen tar det aktuella exemplet så sätter du ju någonstans krokben för ditt eget resonemang när du säger "ett relativt okänt program inom 3D här i Sverige", det innebär ju att domänen inte är speciellt attraktiv, hur stor potentiell marknad tror du att Autodesk har för XSI här i Sverige ? Vidare så är det ju ett produktnamn, och som sagt en produkt med en högst begränsad marknad, Autodesk har ju även för vana att byta namn på produkter man köper upp, ofta är det ju ett sätt att eliminera konkurrens, och att få tillgång till "teknik" som man sedan inkorporerar i sina egna program/produkter, så...lycka till...

Sen håller jag delvis med, jag tycker inte heller att man ska vara rädd för att registrera domäner med företagsnamn/produkter, när det gäller t.ex. företag som missköter sig tycker jag det är klockrent att informera om det på en domän snarlik företagets egna, är man intresserad av XSI och vill informera om det programmets förträfflighet så är det väl skitbra, men däremot tycker jag som sagt att din vinkel på det är fel.

Ara 2008-11-21 09:20

Citat:

Då kommer slutsatsen, företag vill åt domäner som "kan" skada deras varumärke på något sätt.
Jag tror inte CocaCola behöver din hjälp att stärka sitt rykte.
Jag tror också inte dom vill blanda ihop sitt varumärke med dina sidor.

Citat:

den av de som vill lägga ut 200 000 på en rättegång kan köpa domänen av mig för halva denna kostnaden.
Det är inte pengarna som är det viktiga utan principen, statuerar man ett exempel hur illa det kan gå när man "bråkar" med cola slipper många framtida "bråk" och tvister.

Och helt ärligt vill dom statuera ett exempel, ligger du inte bra till...

design.se 2008-11-21 09:22

Citat:

Originally posted by EternalSunshine@Nov 21 2008, 08:34
Just nu äger jag ett par sånna, och jag kommer att använda de (blogga på de), bara domännamnet kommer att generera 100tals besökare/dag, och de fina företagen som tjänar 100ggr mer per dag än jag tjänar på ett år kan dra åt .....
Vad väntar du på? Sätt igång och tjäna dina miljoner...

EternalSunshine 2008-11-21 09:57

Citat:

Problemet är ju att företaget inte har någon koll, dom har ju ingen möjlighet att kontrollera vad du gör med ett domännamn som ju onekligen (kan) förknippas med dom.
Håller med min kära gula gummianka, det var just som Janne skrev, och jag förstår denna punkten.

Citat:

Vad händer om du NÄR du har 1000 besökare/dag säljer siten till PMG för 200.000 kr ?
Det är inte illa med 200 000 kr, hade suttit fint för något jag köpte för 29kr. Ärligt har jag inte tänkt så långt. Mitt argument för detta är att jag blir kär i mina creations, med andra ord är jag inte så pengagirig och skulle nöja mig med det lilla jag kan få av banners försäljningen.

XSI fallet är bara ett exempel, det är inte säkert att jag får så många besök. Har en annan domän där alla argument och tips kan vara användbara, där kommer ni in i bilden.

EternalSunshine 2008-11-21 09:59

Citat:

Vad väntar du på? Sätt igång och tjäna dina miljoner...
Yesss, nu när jag har fått din tillåtelse kan jag göra det ju, fan tänkte jag på.

EternalSunshine 2008-11-21 10:01

Citat:

Jag tror inte CocaCola behöver din hjälp att stärka sitt rykte.
Ska jag svara, ska jag inte svara...fan blir förvirrad, ska stå en kvart i skam hörnan och tänka över vad jag har gjort!

Smart du var där o påpekade det, du missade kanske att jag har redan besvarat detta med CocaCola.

Citat:

I CocaCola fallet finns det inte mer att tillägga, det är just så som du skriver.

ztream 2008-11-21 10:27

http://dissomatic.com/disses/23-troll/nettroll.jpg

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson