WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Erfarenheter av Oderland? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33436)

Lime 2008-11-21 18:41

Jag är mycket nöjd med Oderland. Har haft diverse konton där under flera år.

coredev 2008-11-21 20:35

Citat:

Originally posted by chris77@Nov 21 2008, 14:24
Hehe....någon från oderland lär vara medlem här. Idag fungerar re-seller beställningen.
Jepp: http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...Profile&MID=804

Som jag tjatat på er innan, dags att ni öppnar upp er hall för colocation! ;-) Vi vill in med våra utvecklinsburkar / backupmiljö.

Jakerlund 2008-11-21 23:36

Har precis bytt från Binero till Oderland, förutom att Joomla 1.5 funkar perfekt och dom har en underbar kontrollpanel, packa upp/ner filer direkt via filhanteraren på servern mm så är farten otroligt imponerande.
Klart bästa prestanda jag någonsin fått på något hotell.

Rvn 2008-11-23 16:16

Har ett antal siter där.. Några sen typ 6-7 år tillbaka och har inte varit alls mycket drifstörningar genom åren.. Mycket nöjd även med support, Jack svarar på alla tider på dygnet..

Lundmark 2008-11-23 23:02

Citat:

Jack svarar på alla tider på dygnet..
Jag har tänkt på det oxå... mysko. med svar på 15 min på natten och dagen alltid av Jack...... bluffar dom och alltid skriver under med Jack :)

objx 2008-11-24 00:03

Jag kan bara ge toppbetyg till Oderland.

Under de 4-5 år som jag har arbetat med webbutveckling så har jag använt deras webbhotell både för egna projekt men även rekommenderat dem till mina kunder.

Det som gör mig till en nöjd kund hos dem är följande:

- Stabila servrar (har inte hört någon kund som sagt att deras hemsida legat nere)

- Snabb överföring mot FTP (både upp/ner)

- Suverän kontrollpanel (cPanel) på alla deras konton med möjlighet att kontrollera e-postadresser, domäner, subdomäner, vidarebefodring av trafik, besöksstatistik via Awstats och Webalizer, cron-scripts, MySQL-databaser, remote MySQL m.m.

- Utmärkt support. Till en början var jag tveksam till att de hade rätt begränsade telefontider. Men när jag upptäckte att de nästan alltid svarar inom 10 min på supportfrågor via epost så kändes det mindre viktigt.
Dessutom så upplever jag att alla i personalen är kunniga och vet vad de pratar om.

- Ekonomi. Nu har ju Oderland ändrat deras priser från deras tidigare brons/silver/guld-kontoupplägg. Men fortfarande så får man väldigt mycket för pengarna.

Det enda jag saknar är någon form av motsvarighet till LoopiaDNS.
Dvs. möjlighet att via kontrollpanelen registrera nya domäner som direkt kopplas till mitt konto, och där fakturan skickas ut per automatik.

chris77: Jag skulle föreslå att du ringer och pratar med dem. Tala om vad du behöver, och fråga vad de rekommenderar.
Jag testade deras resellerkonto för nåt år sedan, och hade lite svårt att komma överrens med cPanel's Web host manager som de använder för resellerkonton.
Men det kanske bara var jag som var trög.

phenomenon 2008-11-24 12:56

Har i princip samtliga av mina kundsidor hos oderland idag. Dock några tillfällen som de legat nere. Är överlag nöjd om man bortser från att sidor stängs ner om trafikgränsen överskrids. Detta är katastrofalt då tillgängligheten är a och o för ehandel.

Men för övrigt så får dom full pott.

DregNET 2008-11-27 20:27

Jag har haft oderland nu i ca ett år och är toknöjd med både suporten som man kan chatta med genom deras websida. samt att dom har bara varit nere ett mycket fåtal gånger.

Jag har ett återförsäljarkonto med ca 15 kunder på. jag tycker förvisso att diskutrymmet är lite väl dyrt men kvalitet kostar väll antar jag.. dom har även ett bildarkiv som är frit att använda till websidor som jag har haft nytta utav , och sluppit leta timmar på andra ställen.

MungoBBQ 2008-12-04 11:02

Jag hade Oderland till mina sidor för ett par år sen, men bytte bort dem helt efter att de upprepade gånger klagat över att jag drog för mycket "resurser" (antagligen CPU/Disk IO) utan att få det specificerat. Till slut hotade de med att helt sonika stänga av mitt konto abrupt, vilket gjorde att jag snabbt bytte till en annan ISP där det funkat utan anmärkning sedan dess.

Jag hade dock under tiden hos Oderland inte mycket att anmärka på vad gällde tjänstekvaliteten - tvärtom tyckte jag att servrarna funkade bra, att Jack svarade mycket snabbt på support-e-mail och att det var prisvärt. Men om du har en sida/tjänst som du tror kan dra lite mer trafik så skulle jag INTE rekommendera Oderland.

Mest besviken var jag på att de ständigt klagade på mina tjänster, utan att berätta exakt var problemen låg samt att de inte alls var villiga att hjälpa till med felsökning. Det var lite halvsvårt att hitta problemen på egen hand när man bara fick beskedet "Din sida drar för mycket resurser - fixa!". Och som sagt, efter att jag bytte till Levonline gick allt som tåget, med exakt samma kodbas, utan att jag fick några klagomål där.

tartareandesire 2008-12-04 11:09

Problemet med den här typen av webbhotell är att de har en mer eller mindre hemlig / godtycklig resursgräns som man inte har någon koll på som kund. I övrigt så har jag hört mycket positivt om just Oderland även om jag inte använt mig av dom själv.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson