WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hur ska man räkna? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33321)

JohanssonHenrik 2008-11-16 20:14

Här är en länk som du bara trycker in dina siffror i så räknar den ut allt till dig.

www.nutek.se/sb/d/840/a/3821

MMC 2008-11-16 20:50

Det är skillnad på att tycka att alla ska veta allting från födseln och att tycka att man kan visa lite initativförmåga om man ska starta eget. Ge någon en fisk vs. lär någon att fiska och allt det där...

Lycka till.

Jwradhe 2008-11-16 22:08

Citat:

Originally posted by MMC@Nov 16 2008, 21:50
Det är skillnad på att tycka att alla ska veta allting från födseln och att tycka att man kan visa lite initativförmåga om man ska starta eget. Ge någon en fisk vs. lär någon att fiska och allt det där...
Lycka till.

Men som sagt saken är att det var inget planerat, jag startade tidigare ett företag jag tänkte först göra nåt av, men la sedan det på is, behövde då inte lära mig nåt.

Sen blev jag arbetslös och fick ett jobberbjudande på ett ställe jag trivs som fasen på och då vare bara att rycka upp firman fort och fakturera det första jag gjorde.

Jag försöker så gott jag kan få reda på hur saker funkar, har vart i möte med nyföretagarcentrum i min by men det var en äldre herre som inte fattade nåt så jag fick inge svar på mina frågor, därav söker jag svar på lite av de frågor jag har.

Jag har nog koll på det mesta förutom den delen gubben slingrade sig från att svara på, och det är hur fasen jag får ut några pengar av mitt företag.

Frågar hellre en gång för mycket än för lite så man slipper skattetjafs.

Conny Westh 2008-11-17 02:10

Om du ska jobba som egenföretagare måste du definitivt ta ut mer av din kund.

Om vi antar att du är en nybakad 18-20 åring så räknar vi med en lön på 20 000 som bruttolön.

Egenavgifterna för enskild firma är 30,71%.

Du behöver dessutom en tjänstepension på ca 17% av bruttolönen (det har alla andra som är anställda med normala kollektivavtal som tjänsteman).

Du kommer troligen att ha ca 120 000-150 000 i fasta kostnader för du är ansvarig för din egen kompetensutveckling, redovisning, du bör skaffa revisor, resor, facklitteratur, tidningar, represenattion, telefonkostnader m.m.

Du bör räkna med en vinst på 15% efter skatt, skattesatsen för enskild firma är samma som källskatt för lön+ arbetsgivaravgifter, har du inkomst under brytgränsen 340.900 kr betalar du enbart kommunalskatt ca 33% + egenavgifter 30,71% => 63,71% i "vinsskatt i enskild firma.

Kreditrisken uppskattar jag till ca 8%.

Vi låtsas som du inte har någon försäljningskostnad eller marknadsföringskostnad alls (det brukar vara mellan 5-20% normalt).

Då bör du ha en total årsintäkt exklusive moms på 631326 SEK

Du kan aldrig räkna med att sälja mer än ca 1200 arbetstimmar per år till din kund. Om du kommer över det ett år så kommer du under det ett annat år, men i snitt bör du hamna på ca 1200 per år om din verksamhet fungerar bra.

Du måste då MINST debitera 526 SEK per timme + moms för att denna kalkyl ska gå ihop.

Om jag ändrar kalkylen så du får en lön på 18700 (motsvarar maximal a-kassa) och minskar vinstmarginalen till 5% efter skatt. Så blir timarvodet du ska debitera 422 SEK/tim+moms. Det ger en årsintäkt på 506717 SEK + exklusive moms.

Om du ska debitera 10 000 SEK per månad ska du inte arbeta mer än 10000/422=> 23-24 timmar per månad, får du debitera 20000 + moms så kan du jobba 20000/422=>47 timmar per månad.

En tips är att du har en sån slavdrivare till kund så ska du hitta annat uppdrag illa kvickt. Din uppdragsgivare verkar fullkomligt oseriös.

Gör din egen kalkyl här: http://verimentor.se/Konsultkalkyl/priskalkyl.asp, det är min egen sida och det krävs ingen registrering och inga kostnader, bara att testa dina kalkyler.

Om jag räknar rätt i hastigheten nu så är 20000 ca 28% av de 70000 (165 timmar*422 SEK/tim) som du normalt skulle ha debiterat med normalt arvode på 422 SEK/tim. det betyder att du kan ta ut 28% av 20 000 SEK vilket innebär att du kan a en bruttolön på ca 5714 SEK/månad, från detta ska du dra preliminärskatt med 731 SEK enligt tabell 33 kolumn 1, det blir då 4983 SEK somdu kan plocka ut som nettolön.

Magnus_A 2008-11-17 12:50

Du skattar som egenföretagare med ett fast belopp varje månad. Beloppets storlek bygger på vad du uppget i preliminär självdeklaration, eller resultat från föregående år. Detta belopp måste betalas varje månad oavsett om du tjänat något eller inte. När året gått räknas slutlig skatt och egenavgifter ut och då får du antingen en fet kvarskatt på 50-100 tusen om det gått någonsånär hyggligt eller så får du tillbaka av dina surt inbetalade pengar om det gått riktigt dåligt under året.
Se därför till att ha tillräckligt med pengar för att kunna betala din preliminära skatt även om det haltar med faktureringen, samt att du lägger undan pengar för att täcka upp för kvarskatten om det går bra.
Ovanstående gäller inte för AB.

Conny Westh 2008-11-17 13:49

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Nov 17 2008, 13:50
Du skattar som egenföretagare med ett fast belopp varje månad. Beloppets storlek bygger på vad du uppget i preliminär självdeklaration, eller resultat från föregående år. Detta belopp måste betalas varje månad oavsett om du tjänat något eller inte. När året gått räknas slutlig skatt och egenavgifter ut och då får du antingen en fet kvarskatt på 50-100 tusen om det gått någonsånär hyggligt eller så får du tillbaka av dina surt inbetalade pengar om det gått riktigt dåligt under året.
Se därför till att ha tillräckligt med pengar för att kunna betala din preliminära skatt även om det haltar med faktureringen, samt att du *lägger undan pengar för att täcka upp för kvarskatten om det går bra.
Ovanstående gäller inte för AB.

nej så ska man inte göra. Man ska uppge att verksamheten är nystartad och att det inte går att uppskatta intäkternas storlek i dagsläget.

Skattmasen brukar alltid krångla till en början för de tror att man kan göra en intäktsbudget lika lätt som skattemyndigheten gör. Men står man på sig så går det för det finns inget lagkrav på att man ska tillhandahålla en budget till skattemyndgheten. I synnerhet inte när man är nystartad.

Man ska även begära att få göra deklarationen vid bokslutet så slipper man betala ut pengar under året. Man måste givetvis lägga undan pengar så man har likviditet när väl skatten är betald.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson