WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Förskottsbetalning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33033)

lamadjuret 2008-11-06 18:23

ok det hela blir alltså att jag kallar orderbekräftelsen för AVI istället? om sen kunden betalar vilket ska vara verifikation: AVI:n betalningskvitto från bank eller kvittot jag skickar till kunden(om det behövs eller sköter banken det, kan inte bankgiro!) eller båda?
vad händer om han/hon inte betalar? måste jag spara AVI:n
Lita starkt på dig Conny :) man kan ju inte få mer än fängelse ....ha ha

Conny Westh 2008-11-06 23:42

Citat:

Originally posted by StefanBergfeldt@Nov 6 2008, 13:22
Conny, jag måste bara säga att jag uppskattar det du skriver.
Allt som oftast sitter jag och läser igenom dina långa, utförliga och pedagogiska inlägg, och lär mig saker som jag egentligen inte alls är intresserad av, bara för att du skriver så bra.

Om det sen är fakta du skriver också (vilket jag förutsätter) så är det ju helt fantastiskt. Tack för allt onödigt (men intressant) vetande du ger mig.

Tack för uppmuntran och det är alltid trevligt med komplimanger.... :-)

Conny Westh 2008-11-06 23:59

Citat:

Originally posted by lamadjuret@Nov 6 2008, 19:23
ok det hela blir alltså att jag kallar orderbekräftelsen för AVI istället? om sen kunden betalar vilket ska vara verifikation: AVI:n betalningskvitto från bank eller kvittot jag skickar till kunden(om det behövs eller sköter banken det, kan inte bankgiro!) eller båda?
vad händer om han/hon inte betalar? måste jag spara AVI:n
Lita starkt på dig Conny :) man kan ju inte få mer än fängelse ....ha ha

Om kunden betalar en AVI så blir den en verifikation som du kan föra in i din bokföring. Jag är lite osäker på hur skattmasen kommer att bedöma eventuella luckor i nummerserie för AVIer, då jag själv inte använder AVI i min verksamhet.

Men en grov gissning skulle vara att det inte spelar någon roll för AVIer att nummerserien bryts. Får nog studera detta case lite noggrannare på skattmasens webbplats....

AVI är mest vanligt för tidningsprenumerationer och försäkringspremier som automatiskt upphör om betalning inte inkommer till leverantören i tid.

När du fått betalt via BankGirot så får du en verifikation på själva betalningen med en betalningsreferns AVInummer/FAKTURAnummer så du vet vad som betalts. Då är det bara att leverera. Lämpligt kanske kan vara att leverera en följesedel så kunden kan stämma av vad de beställt och vad du hävdar att du levererat, det är vad jag vet inte nödvändigt dock.

Om banken skickar bekräftelse/kvitto till kunden låter jag vara oskrivet då jag nog inte funderat på det. Men AVIn gäller som betalningsunderlag för kunden även om det skulle vara en företagskund.

Lämpligt borde vara att spara ej betalda AVIer i gissningsvis (jag vet ej säkert mao) ett år i alla fall för uppföljning och statistik. Betalda AVIer är likställda med kvitton och fakturor ur arkivsynpunkt dvs måste sparas i 10 år enligt bokföringslagen.

Man kan vara helt inkompetent och göra skitdåliga affärer utan att hamna i finkan, bara man bokför allt och inte försöker dölja några inkomster eller dölja ogiltiga avdrag och så måste man lämna in alla blanketter i tid. :-))

lamadjuret 2008-11-07 00:58

är du helt säker med AVI/betalningsunderlag till privatkunder, ett ex: en kille ringer
- hej, jag vill ha en XXXXX
- ok, det tar 2 veckor, förskott gäller!
- ok, vad är ditt bankgiro så sätter jag in pengar
killen sätter in pengar. ingen AVI

förstår du hur jag menar? det är inget problem i sig med AVI...men det program jag har kan inte skriva ut där det står AVI...

Conny Westh 2008-11-07 04:08

Citat:

Originally posted by lamadjuret@Nov 7 2008, 01:58
är du helt säker med AVI/betalningsunderlag till privatkunder, ett ex: en kille ringer
- hej, jag vill ha en XXXXX
- ok, det tar 2 veckor, förskott gäller!
- ok, vad är ditt bankgiro så sätter jag in pengar
killen sätter in pengar. ingen AVI

förstår du hur jag menar? det är inget problem i sig med AVI...men det program jag har kan inte skriva ut där det står AVI...

Det är helt OK att leverera om ni kommit överens (dvs ingått avtal) men du som leverantör måste ju utfärda en FAKTURA eller AVI som du kan skicka med vid leveransen.

Jag menar inte att det är "förbjudet" att göra en snabb "deal" och om privatkunden betalar, det är dock OKLOKT av kunden. Kunden har inget underlag för betalningen, vad händer om du tappar bort beställningen? Hur ska kunden kunna hävda sin rätt?

Det går även att göra så för ett företag men den som betalar pengarna utan betalningsunderlag i ett företag kan råka illa ut av skattmasen om han inte kan visa upp en verifikation (AVI/FAKTURA/AVTAL) vid en revision. Det är mycket oklokt av en företagskund att betala utan betalningsunderlag, då kan skattmasen anse att det är en löneutbetalning och undanhållande av löneskatter, dyrt så in i bomben.

Vicki van der Lanken (Välkänd Nattklubbsägare i Stockholm) betalade ut 800 000 utan verifikation, det blev ett par år bakom galler som hon nu har avtjänat, lite onödigt, kunde ha lösts vitt så hade hon sluppit skaka galler.

Gustav 2008-11-07 05:22

Värst vad ni får allt att låta komplicerat :). Allt som Conny skriver stämmer, men han ser det ur ett AB´s perspektiv som redovisar enligt faktureringsmetoden.

När du säljer något så skickar du alltid med ett kvitto. När du mottagit betalning så skriver du ut två kvitton. Ett till kunden och ett som verifikation till din bokföring. Kontrollera med skatteverket för säkerhetsskull vad som måste finns med på kvittot för att det ska vara giltigt som verifikation.

Spara även dina kontoutdrag från kontot där betalningarna kommer in. Sedan stämmer du av så att dina kvitton stämmer med det som kommit in på kontot. Eftersom du aldrig skriver ut ett kvitto innan du har mottagit betalning så kommer du inte att få problem med bruten nummerföljd eller kreditfakturor. Som du sade själv så rör det sig om förskottsbetalning. Därför skapas ingen order innan betalning har inkommit. Jämför det med en vanlig klädbutik. Om du lägger en tröja i din kundvagn så kommer H&M inte att bokföra det. Det blir först en affärshändelse när de mottagit betalning i kassan.

Svårare än så behöver det inte vara. Bokföringen är till för din egen skull, samt för att skattmasen ska kunna kontrollera att du har betalat in rätt skatt. Ingen kräver att du ska göra det mer komplicerat än nödvändigt.

Nu upprepar jag ungefär det Conny redan har förklarat. Jag fick intrycket av att förklaringarna lät mer komplicerade än vad själva bokföringen egentligen behöver vara.

lamadjuret 2008-11-07 13:06

precis var jag misstänkte! (betalning med kontokort är ju egentligen förskott oxå!) nu ska vi se:
kund lägger order på intenet-> får orderbekräftelse direkt i webläsaren eller e-mail->kund betalar inom tex 7dagar->skickar och bokför kvitto(betalning)-> skickar varan när den är färdigt och tex en följesedel
eller
kund lägger order på intenet-> får orderbekräftelse direkt i webläsaren eller e-mail->kund betalar inte inom 7dagar->ordern avbryts och inget bokförs
detta stämmer nu?

Conny Westh 2008-11-07 13:29

Citat:

Originally posted by lamadjuret@Nov 7 2008, 14:06
precis var jag misstänkte! (betalning med kontokort är ju egentligen förskott oxå!) nu ska vi se:
kund lägger order på intenet-> får orderbekräftelse direkt i webläsaren eller e-mail->kund betalar inom tex 7dagar->skickar och bokför kvitto(betalning)-> skickar varan när den är färdigt och tex en följesedel
eller
kund lägger order på intenet-> får orderbekräftelse direkt i webläsaren eller e-mail->kund betalar inte inom 7dagar->ordern avbryts och inget bokförs
detta stämmer nu?

En orderbekräftelse är inget betalningsunderlag, endast en bekräftelse på att leverantören åtagit sig att leverera något enligt en lagd beställning/order från kunden.

Om man som leverantör skickar en orderbekräftelse så kan man aldrig räkna med att få betalt. Man måste i så fall skicka ytterligare en dokument, nämligen en AVI eller en FAKTURA, verkar vara helt onödigt steg att skicka orderbekräftelse i detta fall.

Om du har en lång leveransprocess (en produkt ska tillverkas eller konstrueras) eller en restbeställning (dvs slut i lager och det är lång beställningstid från din leverantör tex båt från Alaska eller Japan), kan det vara motiverat att använda orderbekräftelse så att kunden medvetandegörs att du accepterat ordern och att det kommer en faktura (eller AVI) vid ett långt senare tillfälle, då kunden kanske annars glömt att han lagt beställningen.

Ofta brukar det gå att ändra rubriken i fakturamallen i affärssystemet så detn visar texten AVI i stället för FAKTURA, vissa affärssytem kan man ha flera olika mallar som i SPCS/VISMA.

Det finns de som skriver ut en FAKTURA men om de inte får betalt i tid så endera krediterar de fakturan eller makulerar den. Om man makulerar en faktura i SPCS/VISMA Administration så nollas den så man kan inte se vad som beställts i efterhand. Detta är givetvis ett något krångligare förfarande för du måste hela tiden ha järnkoll på att verkligen makulera elelr kreditera varje obetald faktura. Det kan funka bra om man inte har så många fakturor att hantera, men vid större volymer blir det jobbigt att administrera.

Viktigt att ha med en betalningsfrist i den AVI som skickas till kund, en AVI är i stort sett likställd med en offert och då bör man upplysa kunden hur länge "offerten" gäller, annars kan du få en betalning om flera år när du höjt priserna till det dubbla eller produkten utgått ur sortimentet.

Så här anser jag order/leverans-processen bör se ut i korta drag:

kund-> lägger order på intenet
leverantör-> skickar AVI med betalningsfrist 30 dagar
kund-> får AVI direkt i webläsaren eller e-mail
kund-> kund betalar inom tex 7 dagar
Leverantör-> skickar och bokför kvitto(betalning) (kan vara kontantfaktura/nota)
Leverantör-> skickar varan när den är färdigt och tex en följesedel

eller

kund-> lägger order på intenet
leverantör-> skickar AVI med betalningsfrist 30 dagar
kund-> får AVI direkt i webläsaren eller e-mail
leverantör-> om betalning ej inkommit inom 14 dagar kan lev skicka påminnelse på email
kund-> kund betalar INTE inom 30 dagar
leverantör-> ordern avbryts och inget bokförs
leverantör-> kan skicka en information till kunden att beställningen har avbrutits

rocky 2008-11-07 13:39

Hur översätter man avi till engelska då? Edit: Ordet avi på engelska?

Jag vill gärna ha förslag på hur en avi ska se ut som ett email, a4 papper och via webläsaren?

Typ så här?

"Tack för din beställning!

Var god förskottsbetala in 330 kr till plusgiro 123-132 med OCR 1235524645...."

Conny Westh 2008-11-07 14:03

Citat:

Originally posted by rocky@Nov 7 2008, 14:39
Hur översätter man avi till engelska då? Edit: Ordet avi på engelska?

Jag vill gärna ha förslag på hur en avi ska se ut som ett email, a4 papper och via webläsaren?

Typ så här?

"Tack för din beställning!

Var god förskottsbetala in 330 kr till plusgiro 123-132 med OCR 1235524645...."

Utseendet är som en faktura men med rubriken AVI i stället för FAKTURA. och med den tilläggstext du föreslog för att kunden ska förstå att det är en förskottsbetalning. Man kan även skriva "á conto" som förklaring, men det är inte alla som begriper då det är en ekonomisk fackterm, så förskottsbetalning är bätrre tycker jag.

Begreppet AVI heter payment notice på engelska.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson