![]() |
Vi tog bort PF efter de första åren, vi förlorade stora summor på outlösta PF.
Även i dag så får vi en del outlösta fakturor och faktiskt även de som betalat med kort och inte hämtar ut varorna, så en del hantering har vi av detta men den minskade betydligt när vi tog bort PF. På de år vi varit aktiva har endast en kund hört av sig och velat handla mot PF, hon fick då det eftersom vi ville vara tillmötesgående och paketet löstes inte ut..... |
Citat:
Vi har börjat att kontrollera kunden hos Ratsit när de beställer mycket saker mot PF. Ofta har de anmärkningar och då skickar vi ett snällt mail om att de gärna kan förskottsbetala eller göra om ordern med kort. |
Jag håller med SweCat och Kocken här, det verkar enklast att skippa servicen med Postförskottom man har problem med det. Det är väl vanligast att personer men mycket skral ekonomi gör en beställning med sedan visar det sig att de måste betala hyran i första hand och då har de inte mycket val.
I grundskolan får eleverna inte mycket utbildning i avtalsrätt eller ekonomi, det är en styggelse av samhället att människor efter 9 års skolgång inte kan förstå avtal och vad det innebär, jag har en mycket kunnig och ekonomisk kompis som inte visste vad en faktura var och innebar förrän jag berättade det och då var han 35-40 år gammal. Han hade i alla fall 2 års gymnasieutbildning i bagaget. Många föräldrar är okunniga och vet inte speciellt mycket om vad avtal är och hur man ingår avtal eller vad ett avtal ska innehålla eller hur man skriver avtal, ändå förväntas alla som fyllt 18 år vara experter på avtal enligt lagens mening. När föräldrar lär ut rena felaktigheter till sina barn så blir hela samhället snedvridet. |
Det är lite OT och utanför ämnet (moderator får gärna flytta då ämnet är intressant)
Vi har nästan 40% av våra ordrar som aldrig blir betalda, då är 90% av våra kunder i åldern 16-25. Dvs. betalningsviljan och moralen är mycket dålig bland privatpersoner generellt. Då vi inte levererar produkter så stör det oss inte så mycket (rent ekonomiskt) men vi kan naturligtvis välja att driva in dom pengarna ändå. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson