WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Ombildning till AB med inkråmsöverlåtelse (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32843)

Magnus_A 2008-10-27 20:30

Håller med Dan. Din tillkommande revisor bör absolut ha sett och godkänt upplägget innan. Annars kan det bli riktigt dyrt.

ztream 2008-10-27 20:37

Det finns även andra upplägg som innebär att du sätter av årets vinst som expansionsfond och periodiseringsfond och sedan låter AB:t köpa dessa tillgångar tillsammans med lagret.

Du slipper då skatta som privatperson och kan få dessa pengar utdelade nästa år med mycket lägre skatt. Kör du ett brutet räkenskapsår blir det dubbel utdelning nästa år. Cirka 190-200.000 med 20% skatt.

Värt att kolla upp om det går att göra för dig med.

Conny Westh 2008-10-27 22:27

Citat:

Originally posted by Flotec@Oct 27 2008, 21:13
Den inställningen förstår jag inte. Hur svårt kan det vara. Inte har jag lust att betala en konsult för att göra detta. Får räcka med lite hjälp av min revisor.
Jag resonerar såhär, om en ekonom kan klara det kan det inte vara speciellt komplicerat :lol: :lol:

Det där är en livsfarlig inställning, ekonomi är en mycket viktig kunskap. Om du använder en aktoriserad revisor så är han/hon värd varenda krona även om det kostar 1250-1500 SEK/tim. Gör du en felaktighet i bokföringen så kan det kosta dig många 100-tusentals kronor om skattmasen anser att du ska skatta som lön + skattetillägg. När det gör detta i efterhand kan du inte "ångra dig", det är bättre att göra rätt från början, så minimerar man skattekostnaden på ett fullt legitimt sätt. Revisorn vet många fler kryphål än man själv.

Present 2008-10-27 23:02

Flotec, lyssnar på Dan och ConnyWesth.

Om det nu är enkelt kommer din revisor (auktoriserad eller ej) fixa det på ett fåtal timmar vilket inte ger dig någon tyngre kostnad. Om det nu visar sig vara komplicerat kommer de timmar han/hon lägger ner betala av sig flera gånger om. Tänk till innan, sen är det för sent.

Lycka till!

Flotec 2008-10-28 07:10

Självklart har jag en revisor, det måste man ha, och självklart kommer jag att lyssna på honom. Vi kommer att träffas nästa vecka. Men det betyder inte att jag utan förbehåll lämnar allt till honom att bestämma om, vill nog vara med och förstå vad som händer själv.
Per telefon berättade han för mig att jag måste ha kvar den enskilda firman så länge lånet finns kvar, vilket jag tycker låter väldigt konstigt. Dessutom ganska besvärligt då jag måste deklarera för den varje år utan att ha någon verksamhet.
Ville bara höra om ni andra hade någon erfarenhet av en liknande situation. Måste ju finnas många här som gjort samma sak.

Ejerhed 2008-10-28 11:37

Kolla med en annan revisor, givetvis ska du inte behöva ha kvar den enskilda firman om du inte vill det.

Jag gick över till AB för lite mer än ett år sedan och min enskilda firma finns inte kvar sedan årskiftet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson